Innowacje Basf

20.10.2014

Eksperci BASF informowali odwiedzających o produktach i technologiach, które można zastosować do celów realizacji lekkich konstrukcji, elektromobilności, projektowania i środowiska. IZB, w których uczestniczy ponad 770 wystawców z 28 państw, należą do wiodących targów przemysłu samochodowego w Europie.

„Innowacje ze świata chemii otwierają nowe drogi dla przyszłej mobilności. Produkty chemiczne w samochodach w coraz większym stopniu przyczyniają się do rozwoju przemysłu samochodowego – na przykład w kontekście redukcji ciężaru i emisji, elektromobilności oraz indywidualizacji”, powiedział Hans W. Reiners, Prezes ds. Pionu Chemikaliów Uszlachetniających BASF.

Efektywne lekkie tworzywa sztuczne

Jedną z możliwości redukcji ciężaru samochodów jest zastosowanie efektywnych lekkich materiałów. W postaci Ultracom™ BASF oferuje zintegrowany system, który pomaga przy projektowaniu elementów konstrukcyjnych samochodu z termoplastycznych kompozytów, przy zachowaniu optymalnego kosztu i ciężaru. Ultracom™ to trzy elementy: wzmacniane włóknami półprodukty ciągłe (laminaty i taśmy), mieszanki do celów formowania wtryskowego, jak również usługi techniczne, w tym projektowanie części, symulacje, produkcja i testowanie części.

Niższe zużycie paliwa i emisja gazów cieplarnianych

BASF oferuje różne technologie, które ograniczają zużycie paliwa przez pojazdy i oszczędzają zasoby. Dzięki swoim specjalnym właściwościom smarującym, smary do osi napędowych Emgard® poprawiają efektywność wykorzystania paliwa, zapewniają wydłużenie okresów pomiędzy wymianą oleju, jak również lepszą ochronę przed zużyciem w porównaniu z konwencjonalnymi smarami mineralnymi.

Nowa metoda bilansu masy stosowana przez BASF umożliwia oszczędzanie surowców kopalnych dzięki zastąpieniu ich zasobami odnawialnymi na początku procesu produkcji. Dzięki procesowi, który posiada niezależny certyfikat, określonemu produktowi końcowemu użytemu do produkcji pojazdu można przypisać określony udział surowców odnawialnych. Przewaga: działanie produktu jest takie samo. Jednocześnie oszczędza się zasoby kopalne i obniża emisję gazów cieplarnianych.

PremAir® to kolejna technologia służąca poprawie jakości powietrza. Te specjalne konwertery katalityczne, które przekształcają ozon w warstwie przyziemnej w tlen, zainstalowano już w ponad 3 milionach pojazdów na całym świecie.

Efektywna energia do celów koncepcji alternatywnych zespołów napędowych

BASF inwestuje w rozwój materiałów do produkcji katod i elektrolitów do akumulatorów litowo-jonowych. Mają one kluczowy wpływ na gęstość energii i koszty, a tym samym na ogólną wydajność akumulatora. BASF tworzy również technologie, które mogą poprawić efektywność energetyczną pojazdów elektrycznych i zwiększyć zasięg zapewniany przez akumulatory. Opracowana ostatnio folia odbijająca promieniowanie w zakresie bliskiej podczerwieni umożliwia redukcję nasłonecznienia przez okna w samochodzie do 40%. W ten sposób można ograniczyć gromadzenie się ciepła we wnętrzu pojazdu w lecie i tym samym zużycie energii przez system klimatyzacji.

Większa swoboda projektowania

W celu zachowania doskonałego połysku nowego samochodu przez możliwie najdłuższy czas, BASF oferuje bezbarwną powłokę iGloss® o wysokiej odporności na zadrapania, jak również najwyższej jakości lakiery naprawcze.

Jeśli chodzi o wnętrze, BASF proponuje valure™ – specjalną technologię nakładania powłok. Umożliwia ona wykonanie we wnętrzu samochodu wysokiej jakości miękkich w dotyku powierzchni z prawie nieograniczonymi opcjami projektowymi, jak również unikalnymi kombinacjami materiałów, przy zastosowaniu szerokiej gamy elastycznych podłoży, takich jak skóra.

Więcej informacji o rozwiązaniach BASF dla przemysłu samochodowego znajduje się w Internecie, na stronie www.automotive.basf.com.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę