Sieci warsztatowe receptą na trudne czasy

Udostępnij:

Kryzys rynkowy, nie tylko będący następstwem pandemii Covid-19, jest często dużym wyzwaniem również dla warsztatów samochodowych. Niekiedy muszą one zacisnąć pasa i czekać na poprawę koniunktury. Sprawdziliśmy, czy przynależność do sieci warsztatowej daje jakieś korzyści w tego typu sytuacjach i pozwala łatwiej przetrwać trudne czasy.

Sieci autoryzowanych serwisów oraz niezależnych warsztatów, w tym tworzone np. przez producentów części samochodowych bądź płynów eksploatacyjnych, a także dystrybutorów części zamiennych – to tylko kilka przykładów rożnych typów sieci warsztatowych, jakie funkcjonują na rynku napraw samochodowych. Wybór jest naprawdę spory i decydując się na przystąpienie do jakiejś sieci, trzeba się dobrze zastanowić nad rożnymi opcjami.

Liczne korzyści

W niemal każdej sytuacji rynkowej przynależność do sieci wiąże się z wieloma zaletami – sytuacje „kryzysowe” pozwalają tylko wyraźniej je dostrzegać. Jak zauważa Rafał Kędziorek, manager ds. rozwoju sieci N!Auto idea jest banalnie prosta i znana na całym świecie od dawna: patron sieci zawsze nabędzie dowolne usługi czy dobra taniej niż pojedynczy warsztat. Do tego zawsze jest możliwość „zapłacenia” za te usługi i tak wykonywanymi zakupami u dystrybutora części zamiennych. Takie pakiety wsparcia często mają po kilkaset rożnych opcji do wyboru. Lista jest zawsze bardzo długa: marketing, promowanie warsztatu, wsparcie techniczne, prawne, ubezpieczenia.



Bardzo istotne jest tu szczególnie ogólnie rozumiane know-how – podkreśla Zbigniew Lewandowski, network manager w Groupauto Polska. Sieć dostarcza gotowe rozwiązania, wdraża standardy i wspiera na poziomie eksperckim. Wsparcie warsztatów obejmuje również pozyskiwanie oraz utrzymanie klientów, działania promocyjne zwiększające rozpoznawalność serwisów, w tym ogólnopolskie kampanie reklamowe, oraz pomoc przy organizacji lokalnych promocji. – Dzięki efektowi skali i doświadczeniu jesteśmy w stanie robić to skuteczniej. Bardzo duży nacisk kładziemy na szkolenia, dbając nie tylko o standardy techniczne, ale także o obsługę klienta – dodaje Zbigniew Lewandowski.

Mariusz Maksym, koordynator sieci Profi Auto Serwis, również dostrzega wiele korzyści, które pozwalają warsztatom zrzeszonym w dużych sieciach przetrwać trudne sytuacje rynkowe, jak np. obecna związana z koronawirusem. Kompleksowe wsparcie obejmuje propozycje konkretnych rozwiązań na wszystkich polach, na jakich sieć wspiera swoich partnerów także na co dzień. Na trudną sytuację trzeba reagować szybko, uwzględniając działania z zakresu doradztwa biznesowego, technologicznego, informatycznego, promocyjnego i szkoleniowego.

Na jeszcze inne zalety uwagę zwraca Aleksander Ochęduszko, manager sieci warsztatow MaXserwis. Atrakcyjne programy wsparcia przy zakupie urządzeń czy oprogramowania technicznego, specjalistyczne szkolenia, szeroka oferta części, wsparcie w postaci infolinii technicznej, szereg narzędzi opracowanych w oparciu o faktyczne oczekiwania serwisów, lokalne eventy i ogólnopolskie akcje marketingowe – to tylko kilka z wielu korzyści, na jakie mogą liczyć uczestnicy sieci MaXserwis.

Warto też zauważyć że w trudnej sytuacji rynkowej przynależność do sieci może się okazać dla wielu małych warsztatów jedynym sposobem na przetrwanie. – Warsztat należący do sieci ma możliwość skorzystania z gotowych rozwiązań mających na celu usprawnienie jego funkcjonowania. Nie zapominajmy również o wartościach marketingowych oferowanych przez sieci. W momencie niekorzystnej sytuacji rynkowej działania promocyjne oferowane przez sieć mogą przynieść znaczne korzyści dla warsztatów do niej należących – tłumaczy Patrycja Rzoska, administrator sieci Ravenol Professionals.

Dostęp do specjalistycznej dokumentacji technicznej, która wspomaga prawidłowy dobór części zamiennych i technologii napraw, nowoczesny system dystrybucji DISTRIGO, szeroka i różnorodna gama części zamiennych, akcesoriów i innych produktów niezbędnych w codziennej pracy, a także specjalistyczne szkolenia techniczne, atrakcyjne warunki zakupu wyposażenia warsztatów czy różnorodne wsparcie marketingowe, poczynając od identyfikacji obiektu, a na centralnych akcjach promocyjnych kończąc – jak podkreśla Mirosław Drej, manager Eurorepar Car Service – to tylko część korzyści, jakie niesie przynależność do światowej sieci warsztatów Eurorepar Car Service, nad którą patronat sprawuje jeden z największych producentów samochodów na świecie.


TOP w kategorii





Mały warsztat tylko z potencjałem

W teorii mogłoby się wydawać, że im więcej warsztatów jest zrzeszonych w sieci, tym lepiej dla jej organizatora. Okazuje się jednak, że bywa z tym rożnie. – W przypadku najmniejszych serwisów możemy nawiązać współpracę tylko przy jasnej deklaracji rozwoju firmy. Dwudziestoletnie doświadczenie na krajowym rynku nauczyło nas, że najmniejsze serwisy nie są w stanie w pełni korzystać z potencjału, jaki daje im sieć. Na przykład udział w szkoleniu wiąże się w ich przypadku z przestojem firmy, utratą przychodów i niezadowoleniem klientów – wyjaśnia Zbigniew Lewandowski.

Dlatego też sieć Ravenol Professionals ma indywidualne podejście do każdego z potencjalnych partnerów. – Jesteśmy otwarci na współpracę z każdym warsztatem, który spełnia nasze standardy. Podstawą przyjęcia do sieci jest chęć rozwoju oraz wysoka jakość wykonywanych usług – tłumaczy Patrycja Rzoska. – Staramy się pomagać warsztatom w rozwoju, dlatego tak duży nacisk kładziemy na szkolenia, dopasowując je do aktualnych potrzeb. Oferujemy również pomoc techniczną, do której mechanicy mają ciągły dostęp. Dzięki temu nawet mały warsztat z potencjałem może przystąpić do naszej sieci i rozwijać swój biznes.

Spore wymagania

Liczy się potencjał serwisu, ale też wymagania, jakie każdy warsztat musi spełniać. W Profi Auto Serwis wymagane są m.in. minimum dwa stanowiska warsztatowe, zadaszone i umożliwiające pracę w rożnych warunkach pogodowych – w tym w warunkach zimowych. Warsztat musi być dobrze oznakowany, z łatwym dojazdem oraz miejscami parkingowymi. Dodatkowe wymagania dotyczą też minimalnej liczby godzin, w jakich serwis będzie pracował. Z kolei uczestnik sieci MaXserwis musi współpracować handlowo z organizatorem sieci – firmą Auto Partner, posiadać minimum dwa stanowiska naprawcze, utwardzony parking, biuro obsługi klienta z poczekalnią, licencjonowany tester diagnostyczny, ubezpieczenie OC, a także dbać o wizerunek obiektu i sieci. W przypadku sieci Ravenol Professionals, poza deklarowaną chęcią rozwoju i spełnianiem określonych kryteriów wizualnych, liczy się przede wszystkim stosowanie środków smarnych marki Ravenol, a także wykonywanie lub chęć wdrożenia usługi wymiany oleju ATF.

Liqui Moly wymaga od uczestników swojej sieci, poza odpowiednią infrastrukturą, korzystania z jej produktów oraz świadczenia lub deklaracji chęci świadczenia po odpowiednim przeszkoleniu m.in. usług czyszczenia wtryskiwaczy, filtrów DPF, układu olejowego, dolotowego, a także klimatyzacji. Jak wylicza Mirosław Drej, minimalne wymagania przystąpienia do sieci warsztatów ERCS to trzy stanowiska naprawcze, w tym jedno wyposażone w podnośnik, trzech pracowników, schludny wygląd całego obiektu, warsztatu oraz recepcji, magazyn na podstawowe części zamienne, a także odpowiedniej wielkości parking. Ponieważ sieć ERCS ma być dostępna dla klientów w całej Polsce, ważne jest również położenie geograficzne warsztatu.

Zbigniew Lewandowski zwraca natomiast uwagę na indywidualne podejście do serwisów, które kandydują do przystąpienia do sieci EuroWarsztat. Poza obowiązkowym zestawem kryteriów podstawowych, które każdy warsztat musi spełnić, kluczowa jest chęć rozwoju i doskonalenia swojej firmy, siebie oraz pracowników. Ważna jest też stabilna sytuacja, jeśli chodzi o obiekt i lokalizację serwisu. W przypadku sieci N!Auto to jej dystrybutorzy wskazują warsztaty z największym potencjałem. Podstawowe kryteria różnią się w zależności od kraju czy kontynentu. W Europie Centralnej są to minimum dwa stanowiska z podnośnikami i wydzielone biuro obsługi klientów wraz z poczekalnią.

Najważniejsza dla firmy AC jest zaś szeroko pojęta jakość usług. Pracownicy warsztatu powinni charakteryzować się dużą wiedzą, doświadczeniem oraz wysokim poziomem wykonywanych usług. – Szczególny nacisk kładziemy na poprawność montażu oraz regulacji instalacji gazowych, jak również umiejętności poprawnej diagnostyki – mówi Paweł Ścibisz, manager ds. rozwoju rynku w AC. – Niezmiernie ważna jest również obsługa klienta, a także lojalność wobec naszej marki. Udział konwersji wykonywanych w warsztacie z wykorzystaniem produktów marki STAG powinien być większy niż 80%.

Sieci warsztatowe w dobie koronawirusa

Obecna sytuacja związana z epidemią koronawirusa nie pozostaje bez wpływu także na działalność sieci warsztatowych. Rafał Kobza, kierownik ds. technicznych i szkoleń w Liqui Moly podkreśla, że wydarzenia z początku roku zmieniły plany co do rozwoju sieci. Zaistniała sytuacja spowodowała, że dla warsztatów, które świadczą usługę door-to-door, przygotowano pakiety zestawów do ochrony osobistej oraz do dezynfekcji pojazdów. Ponadto uruchomione zostały kampanie informacyjne dla kierowców nt. świadczonych usług. W kolejnym etapie podobne pakiety trafiły do warsztatów, które wysłały zgłoszenie i deklarację świadczenia usługi dezynfekcji pojazdu po wykonaniu naprawy.

W warsztatach sieci Ravenol Professionals także wdrożono kilka dodatkowych usług typu ozonowanie czy obsługa door-to-door, które zwiększyły komfort pracy i bezpieczeństwo mechaników oraz klientów. Poza tym zwiększono nacisk na komunikację warsztatów z klientami w social mediach, co ułatwiło przepływ informacji związanych np. z funkcjonowaniem warsztatów. Jednocześnie klienci mogli zweryfikować, które warsztaty funkcjonują bez zmian i jakie środki bezpieczeństwa są w nich stosowane. – Nie zapominamy również o rozwoju kompetencji i umiejętności mechaników. W tym trudnym dla wszystkich okresie staramy się wyciągnąć maksimum korzyści, dlatego nasi mechanicy otrzymali możliwość korzystania ze szkoleń on-line, co na pewno wpłynie pozytywnie na ich pracę w warsztacie – dodaje Patrycja Rzoska.

W sieci Profi Auto Serwis postawiono zarówno na nowe typy usług, jak i na odpowiednie wykorzystanie narzędzi już funkcjonujących w obrębie sieci oraz rozbudowę istniejących rozwiązań o nowe możliwości. Zamówienia części, podobnie jak wcześniej, odbywają się głownie przez Internet. Wdrożono usługi minimalizujące bezpośredni kontakt mechanika z klientem – „Door-to-door” oraz „Zaparkuj samochód w serwisie”. Obie są dostępne także z poziomu aplikacji, która została rozbudowana o moduł Profi Auto Pay umożliwiający zdalne płatności za wykonane usługi. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce pozwalające na wizytę w warsztacie bez wychodzenia z domu.

Poza nowymi typami usług Groupauto dostosowało oferowane przez sieć wsparcie do nowej sytuacji. – Szczególną wagę przykładamy obecnie do kampanii w formie marketingu cyfrowego wspierających pozyskanie klientów. Pracujemy nad zwiększaniem widoczności oferty warsztatów lokalnie, a także promujemy markę w social mediach czy ogólnopolskiej telewizji. Jako przykład można także wymienić zaktualizowanie cyklu szkoleń z obsługi klienta pod kątem rygorów związanych z epidemią czy prowadzenie szkoleń technicznych w formule on-line – dodaje Zbigniew Lewandowski. Ponadto warsztaty sieci EuroWarsztat chętnie przyłączały się do akcji ozonowania karetek i pojazdów policji oraz straży pożarnej – wszystkich, którzy w tym trudnym okresie walczyli na pierwszej linii.

O szczegółowych działaniach podejmowanych w obecnej sytuacji rynkowej decydują przede wszystkim indywidualnie uczestnicy naszej sieci – wyjaśnia Aleksander Ochęduszko z MaXserwis. – My jako jej organizator dbamy szczególnie o wsparcie marketingowe dla uczestników sieci oraz o dobrą dostępność części zamiennych, aby nasze warsztaty nie borykały się z ich brakiem w obliczu wzrastającej systematycznie w ostatnich tygodniach liczby zlecanych im napraw samochodów.

Organizatorzy sieci Eurorepar Car Service skupili się w tym okresie na kampanii medialnej dla użytkowników pojazdów pod hasłem „Dbamy o ciebie i o Twój samochód”. Na stronie internetowej oraz w social mediach mogą oni dowiedzieć się, że sieć działa, ma nieprzerwany dostęp do części zamiennych, a w procesie kontaktu z klientem i obsługi samochodu stosuje wszystkie wymagane środki ostrożności, traktując zdrowie jako najwyższy priorytet. – W kampanii tej zapraszamy klientów do przeprowadzania w naszych warsztatach wszystkich bieżących napraw czy choćby przeglądu klimatyzacji, przy okazji którego można skorzystać z bardzo ważnej obecnie usługi dezynfekcji przestrzeni pasażerskiej. W ramach troski o zdrowie pracowników i klientów we wszystkich punktach naszej sieci zostały wprowadzone dodatkowe procedury zwiększające ich bezpieczeństwo – umawianie wizyt odbywa się telefonicznie lub za pomocą funkcji „On-line booking” – dodaje Mirosław Drej.

Firma AC, właściciel marki STAG, przygotowała specjalny pakiet pomocowy dla warsztatów współpracujących, obejmujący materiały ochrony osobistej, materiały marketingowe i rekomendacje oraz eksperckie konsultacje on-line. Zaproponowano działania, które pomogą warsztatom przetrwać trudny czas epidemii i mniejszego zainteresowania usługami. Jak dodaje Paweł Ścibisz, do dyspozycji pracowników i właścicieli warsztatów są także regionalni doradcy techniczni udzielający indywidualnych konsultacji on-line. Wystarczy skontaktować się z ekspertem i ustalić tematykę oraz termin spotkania. – Uruchomiliśmy także akcję promocyjną raty 10 × 0%, której celem było przyciągnięcie klientów do współpracujących warsztatów, kiedy zainteresowanie usługami zmalało – dodaje Paweł Ścibisz.

W N!Auto mogliśmy obserwować rozwój sytuacji na rynkach dalekowschodnich, gdzie też funkcjonują nasze warsztaty, i odpowiednio wcześniej przygotować się do nowej rzeczywistości. Oczywiście nie mówię tu tylko o bezpłatnych pakietach „antywirusowych” w postaci maseczek czy płynów do dezynfekcji – mówi Rafał Kędziorek. – Bardziej istotne jest przeniesienie jak największej części działalności do świata wirtualnego i pomoc warsztatom w codziennej działalności w branży. Innym przykładem są szkolenia i treningi organizowane też wirtualnie w ramach N!Academy, do których teraz można przekonać mechaników wielokrotnie łatwiej. Widzimy też duży wzrost zainteresowania wsparciem prawnym. Bezpłatna infolinia techniczna działa dla N!Auto od samego początku funkcjonowania sieci.

Co ciekawe, jak przekonuje Rafał Kędziorek na podstawie rozmów z kilkudziesięcioma mechanikami, wbrew powszechnej opinii sytuacja rynkowa dla przygotowanych warsztatów wcale nie jest taka trudna. Paliwo do samochodów jest najtańsze od wielu lat, dojazdy do pracy prywatnym autem są dużo bezpieczniejsze. Do tego większość kierowców wstrzymuje się z wymianą samochodu na nowy i jest skłonna do zainwestowania w remonty i naprawy swojego auta. Dla warsztatów nie jest problemem brak klientów, tylko skutki zerwania łańcuchów dostaw i gorsza dostępność mniej popularnych części zamiennych. Kiedyś daną referencję miało pięciu dostawców, teraz tylko jeden lub dwóch, czasami na następny dzień roboczy.

 

Paweł Ścibisz, Manager ds. rozwoju rynku w AC  

Najmniejsze warsztaty raczej nie są skłonne do zrzeszania się w sieciach, bardzo cenią sobie niezależność. Jednak jeżeli taki warsztat jest chętny i spełnia wymagania, to oczywiście jest możliwość dołączenia do naszej sieci.  
Mirosław Drej, Manager Eurorepar Car Service  

 

By warsztat mógł przystąpić do sieci Eurorepar Car Service, musi spełniać odpowiednie standardy, w tym posiadać minimum trzy stanowiska, a także odpowiednie wyposażenie.  
Zbigniew Lewandowski, Network manager w Groupauto Polska  

 

Nasze funkcjonujące od wielu lat hasło „Dbamy o Twoje bezpieczeństwo” teraz okazało się szczególnie aktualne. Wspólnie z serwisami wypracowaliśmy właściwe i możliwe do zastosowania procedury.  
Rafał Kobza, kierownik ds. technicznych i szkoleń Liqui Moly  
Nasza sieć jest otwarta na wszystkie warsztaty stosujące w produkty Liqui Moly oraz oferujące usługi Pro Line, dlatego np. liczba stanowisk w warsztacie nie jest tutaj priorytetem.  
Aleksander Ochęduszko, Manager sieci warsztatów MaXserwis  

 

Każdy warsztat dysponujący minimum 2 stanowiskami naprawczymi, dbający o wizerunek obiektu i wysoki standard świadczonych usług, a także aktywnie współpracujący z organizatorem sieci – firmą Auto Partner – jest potencjalnym uczestnikiem sieci MaXserwis.  
Rafał Kędziorek, Manager ds. rozwoju sieci N!Auto/N!Truck  

 

Każda sieć ustala swoje kryteria i raczej nie mają one bezpośredniego związku ze stanem osobowym. Oczekiwania patrona sieci najczęściej dotyczą standardu obiektu i jego wyposażenia, stosowanych procedur i chęci wspólnego rozwoju.  
Mariusz Maksym, Koordynator sieci Profi Auto Serwis  

 

Do Profi Auto Serwis przystąpiło już ponad 1900 serwisów samochodowych w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wspieramy przede wszystkim obsługę samochodów osobowych, fl otowych oraz dostawczych. Stawiamy potencjalnym partnerom czytelne wymogi.  
Patrycja Rzoska, Administrator sieci Ravenol Professionals  

 

Nie zapominamy również o rozwoju kompetencji i umiejętności mechaników. W tym trudnym dla wszystkich okresie staramy się wyciągnąć maksimum korzyści, dlatego nasi mechanicy otrzymali możliwość korzystania ze szkoleń on-line, co na pewno wpłynie pozytywnie na ich pracę w warsztacie.  

 

Artykuł ten ukazał się w czasopiśmie

Udostępnij:

Drukuj





Wojciech Traczyk



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również