Jak przygotować samochód na wakacje?

Total
2.8.2016

Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów to pierwszoplanowa kwestia, szczególnie, jeśli na wakacje decydujemy się wybrać własnym samochodem. Dłuższa podróż wymaga wcześniejszego przygotowania auta. Dlatego przegląd stanu technicznego pojazdu przed sezonem urlopowym jest nieodzowną procedurą, która pozwoli nam uniknąć niebezpiecznych sytuacji w czasie jazdy.

Wśród osób udających się na urlop, samochód jest jednym z popularniejszych środków transportu. Często pomaga w pokonaniu setek, a nawet tysięcy kilometrów. Dlatego ważny jest jego stan techniczny, który wpłynie nie tylko na komfort podróży, ale też na jej bezpieczeństwo.

Stan oleju silnikowego
Kontrolowanie poziomu oleju zaleca się rano, gdy silnik jest zimny, a większość tego płynu znajduje się w misce olejowej silnika. Jak wykonać tę czynność krok po kroku? Na początek należy postawić samochód na poziomej powierzchni, wyłączyć silnik i upewnić się, że jest zimny. Następny krok to zlokalizowanie wskaźnika poziomu oleju: zwykle jest w wyróżniającym się kolorze (najczęściej żółtym, czerwonym lub białym). W dalszej kolejności przechodzimy do sprawdzenia ilości oleju silnikowego. Jeśli znajduje się on poniżej dolnego oznaczenia, konieczne jest jego uzupełnienie. Nie należy dolewać  oleju powyżej poziomu maksymalnego.

Płyny – chłodniczy i hamulcowy
Żeby prawidłowo sprawdzić poziom płynu chłodniczego należy ustawić samochód na równej nawierzchni. Poziom tej cieczy podczas sprawdzania będzie się wahał w zależności od tego, czy kontrolujemy jej stan na gorącym (będzie wyższy), czy na chłodnym (będzie niższy) silniku. Bez względu na temperaturę silnika poziom płynu chłodniczego zawsze powinien oscylować pomiędzy oznaczeniami min. i max. na zbiorniczku. Najczęściej zbiornik wyrównawczy tego płynu znajduje się w pobliżu chłodnicy, a więc w przedniej części komory silnika.

Jak skontrolować ilość płynu hamulcowego? Po otwarciu klapy silnika należy zlokalizować zbiornik. Jego odnalezienie powinno być dość łatwe, gdy będziemy szukać niewielkiego, półprzezroczystego pojemnika za kierownicą. Jest on połączony z główną pompą hamulcową, która stanowi mały, metalowy element znajdującym się w pobliżu pedału hamulca w komorze silnika. Kontrolę płynu hamulcowego przeprowadza się przez sprawdzenie, czy jego poziom znajduje się pomiędzy oznaczeniami min. i max. na zbiorniku. Płyn zdatny do użytku charakteryzuje się złoto-brązowym kolorem. Jeśli poziom płynu hamulcowego znajduje się poniżej oznaczenia min, należy skontaktować się z mechanikiem.

Sprawne opony i układ hamulcowy
Układ hamulcowy powinien być przedmiotem kontroli podczas każdego przeglądu okresowego pojazdu. Zaniechanie wymiany m.in. klocków hamulcowych, jak również długotrwała eksploatacja auta przy zużytych klockach, doprowadzi do zmniejszenia skuteczności hamowania i stworzy zagrożenie w ruchu drogowym. Jak w prosty sposób sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo? Należy energicznie wcisnąć pedał hamulca, gdy samochód ma wyłączony silnik. W połowie skoku pedału powinniśmy poczuć twardy opór. Jeżeli jest inaczej, może to świadczyć o usterce w układzie hamulcowym, wymagającej interwencji fachowca. Przed wyjazdem warto również dokładnie sprawdzić stan bieżnika w oponach, a także zwrócić szczególną uwagę czy nie są uszkodzone. Jeśli zauważymy jakiekolwiek pęknięcia czy defekty należy taką oponę wymienić na nową. Ten przegląd możemy wykonać samodzielnie.

Działający akumulator
Prawidłowe funkcjonowanie akumulatora jest absolutnie niezbędne do tego, aby pojazd poruszał się po drogach bez żadnych problemów. W każdym samochodzie urządzenie to musi działać właściwie. Tym bardziej, że coraz więcej podzespołów to elektronika, która wymaga ciągłego zasilania prądem o odpowiednim natężeniu. Jak w prosty sposób sprawdzić akumulator? Są dwie metody. Pierwsza z nich polega na użyciu woltomierza, za pomocą którego można zmierzyć napięcie na końcówkach biegunów akumulatora (klemach). Jeżeli uzyskana wartość jest mniejsza niż 10,8 V, powinno się wymienić akumulator. W sytuacji, gdy możemy zdemontować korki w akumulatorze, należy sprawdzić gęstość elektrolitu, która powinna wynosić 1,28 g/cm3. Kolor elektrolitu dużo powie o stanie akumulatora. Dobrze, jeżeli jest przeźroczysty, natomiast, gdy ma brunatną lub czarna barwę akumulator powinien zostać zastąpiony nowym ogniwem.

Nieprzepalone żarówki
Sprawdzenie świateł samochodowych i wymiana spalonych żarówek uchroni właściciela pojazdu przed mandatem za brak oświetlenia. Żeby to zrobić nie trzeba koniecznie jechać do warsztatu. Wystarczy zajrzeć do instrukcji obsługi auta i dobrać żarówki odpowiednie do modelu samochodu. Tradycyjne zwykle stosuje się do świateł pozycyjnych i świateł stopu, choć coraz częściej używane są także lampki LED-owe. W światłach mijania i drogowych montowane są zazwyczaj żarówki halogenowe. Bez względu na rodzaj, najlepiej wymieniać żarówki parami. Gdy zrobimy to tylko po jednej stronie, możemy spodziewać się nierównego strumienia światła.

Klimatyzacja
Przeglądu układu klimatyzacji nie przeprowadzimy w warunkach domowych, ponieważ do tego potrzebne jest profesjonalne oprzyrządowanie. Najlepiej kontrolę zlecić fachowcom, którzy specjalizują się w klimatyzacjach samochodowych. Podstawową czynnością, związaną z okresowym sprawdzeniem tego elementu, jest opróżnienie układu, kontrola jego szczelności i naprawa ewentualnych uszkodzeń, a następnie ponowne uzupełnienie czynnikiem, który jest jednocześnie nośnikiem środka smarującego sprężarkę. Pamiętajmy również o przeprowadzeniu dezynfekcji układu, co można zlecić serwisowi, albo zrobić samemu przy użyciu dostępnych, specjalnie przeznaczonych do tego środków.

Źródło: Informacja prasowa Total

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę