Jak sprzęgło, to tylko komplet

Schaeffler
6.7.2017

Niniejszy artykuł dotyczy samochodu Renault Laguna III GT z silnikiem F4R 204 KM, w którym zaszła konieczność wymiany sprzęgła ze względu na jego zużycie.

Przedstawiany pojazd przejechał na oryginalnym sprzęgle 200 000 km i jest wyposażony w docisk samonastawny, dwumasowe koło zamachowe oraz siłownik hydrauliczny z łożyskiem (wszystkie części są produkcji LuK). Właściciel pojazdu zdecydował się na wymianę całego zespołu sprzęgła wraz z kołem zamachowym i siłownikiem z łożyskiem oporowym.

Do naprawy potrzebne będą: podnośnik dwukolumnowy, odpowiednie narzędzia, dwa podnośniki hydrauliczne do skrzyni oraz specjalne narzędzie montażowe do sprzęgła samonastawnego. Zostaną one omówione w dalszej części artykułu.

W pierwszej kolejności należy wymontować: akumulator, podstawę akumulatora, obudowę filtra powietrza i rozrusznik (ilustracja 3 i 4). Następnie należy zlać olej ze skrzyni biegów.

© Schaeffler

W dalszej kolejności: zdjąć przednie koła i nadkola oraz odłączyć końcówki drążków kierowniczych (ilustracja 5, 6, 7, 8, 9, 10). Podstawowa różnica względem innych pojazdów polega na tym, że sworzeń pozostaje w zwrotnicy, więc trzeba odkręcić amortyzator od zwrotnicy i zdemontować ramę pomocniczą wraz ze zwrotnicami.

Aby wyjąć półoś, należy wykonać następujące czynności: odłączyć czujnik ABS, przewód hamulcowy i odkręcić nakrętkę piasty. Zdemontować tarczę hamulcową i odkręcić nakrętkę końcówki drążka. Następnie należy odkręcić śruby mocowania zwrotnicy do amortyzatora. Do wyjęcia końcówki drążka trzeba użyć specjalnego ściągacza. Teraz można wysunąć półoś napędową z mechanizmu różnicowego.

© Schaeffler

W dalszej kolejności należy zdemontować belkę podpierającą chłodnicę (ilustracja 11, 12). W tym celu należy odkręcić śruby od podstawy i odpiąć osłonę zabezpieczającą silnika. Odłączyć czujnik poziomowania nadwozia (ilustracja 13). Podwiesić na pasku chłodnicę, następnie odkręcić śruby wskazane na szkicu (ilustracja 12). Po odkręceniu śrub uchwytów sanek (ilustracja 14) należy zdjąć belkę, tylną podporę silnika i ramę pomocniczą (sanki, ilustracja 14 i 16).
W celu zdemontowania skrzyni biegów należy wykonać następujące czynności: odłączyć wtyk czujnika biegu wstecznego i odpiąć jego wiązkę oraz odłączyć przewód hydrauliczny sprzęgła od skrzyni biegów. Następnie należy wyjąć śruby z osłony zabezpieczającej silnika oraz odpiąć przewód hydrauliczny z wysprzęglika, wysuwając zabezpieczenie 2 jak pokazano na ilustracji 15.

W dalszej kolejności rozłączamy: linki zmiany biegów od dźwigni wybieraka oraz odpowietrzenie skrzyni biegów. Po wyjęciu śrub z obudowy można zdjąć skrzynię biegów (ilustracja 17). Po wykonaniu tej czynności należy wyczyścić skrzynię i wymienić centralny siłownik hydrauliczny.

Następnie oczyścić wielowypusty wałka sprzęgłowego, nałożyć na nie niewielką ilość smaru, nasunąć trzykrotnie na wałek nową tarczę, za każdym razem obracając ją o 120 stopni. Na koniec usunąć nadmiar smaru.

Uwaga: na tarczach LuK znajdują się opisy „Getriebeseite” lub „Gearbox side” („strona skrzyni biegów”), które wskazują właściwą stronę zakładania tarczy. W nowym docisku samonastawnym, w odróżnieniu od zużytego, sprężynki regulujące pozycję pierścienia samoregulacji będą ściśnięte (ilustracja 18 i 19).

Centrowanie tarczy sprzęgła jest również niezwykle istotne. W tym celu należy zastosować trzpień centrujący dostępny w zestawie narzędzi specjalnych do sprzęgieł samonastawnych. Zawsze należy zwracać uwagę na zalecenia producenta dotyczące momentu dokręcania. Montaż docisku wykonujemy za pomocą wspomnianego wyżej specjalnego narzędzia do sprzęgieł SAC o nr 400 0237 10. Gwarantuje to jego poprawny montaż bez ryzyka przedwczesnego rozprężenia się pierścienia samoregulacji.

Aby prawidłowo zamontować sprzęgło samonastawne (SAC), należy wykonać następujące czynności:

  • dobrać odpowiednie elementy trzpienia centrującego,
  • wsunąć trzpień w piastę tarczy sprzęgła,
  • zacisnąć trzpień w tarczy sprzęgła,
  • umieścić trzpień wraz z tarczą sprzęgła w otworze łożyska pilotującego,
  • dokręcić trzpień centrujący, tak aby elementy były względem siebie dokładnie wyrównane,
  • założyć docisk na koło zamachowe, zwracając uwagę na jego właściwe posadowienie na kołkach ustalających,
  • wkręcić trzy szpilki w otwory montażowe docisku co 120 stopni,
  • założyć na trzy szpilki trójramienny przyrząd montażowy,
  • przykręcić przyrząd do szpilek nakrętkami przelotowymi,
  • dociskać przyrządem montażowym sprężynę talerzową, aż korpus osiądzie na kole zamachowym,
  • wkręcić śruby mocujące docisk w pozostałych trzech otworach,
  • odkręcić przyrząd mocujący docisk,
  • wykręcić szpilki,
  • wkręcić pozostałe trzy śruby mocujące docisk,
  • dokręcić wszystkie śruby właściwym momentem,
  • poluzować i wysunąć trzpień centrujący.
    (Ilustracje 20, 21 i 22).

© Schaeffler

Zawsze należy sprawdzać, czy tuleje centrujące znajdują się w odpowiednich miejscach w skrzyni oraz czy są w dobrym stanie. Skrzynię biegów należy dokręcać momentem podanym przez producenta i przed odsunięciem podnośnika skrzyni biegów, w przeciwnym razie skrzynia może osunąć się, uszkadzając sprzęgło.
Momenty dokręcania koła zamachowego można znaleźć na stronie www.repxpert.pl.

W opakowaniu wraz z łożyskiem (510 0225 10) można znaleźć kilka różnych przyłączy. Należy zastosować to, które pasuje i jest zgodne z instrukcjami montażu i zdjęciami dołączonymi do zestawu (ilustracja 23).

Uwaga!
Jeżeli uszczelniacz wału korbowego przecieka, należy go wymienić, ponieważ olej silnikowy może doprowadzić do uszkodzenia DKZ (ilustracja 24).

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę