Jaki to kolor?

Vogel
9.9.2008
Dobór odpowiedniego koloru podczas naprawy blacharsko-lakierniczej z pozoru jest bardzo prosty. Wystarczy odczytać symbol kodowy lakieru z tabliczki znamionowej i udać się z nim do mieszalni lub przedstawiciela producenta lakierów. W takim przypadku jest więcej niż pewne, że czeka nas rozczarowanie.

Po lakierowaniu kolorem dobranym według tabliczki znamionowej prawdopodobnie czeka nas niespodzianka w postaci różnych odcieni malowanych elementów i powierzchni nielakierowanych. Kolor z upływem czasu traci bowiem swoje oryginalne właściwości. Nie chodzi tu tylko o jakość powierzchni powłoki, która z czasem potrafi wyblaknąć. Powierzchnia ulega zawsze zarysowaniom podczas codziennej pielęgnacji lakieru. Kosmetyki potrafią też nieznacznie zmienić odcień lakieru, szczególnie te zawierające barwniki i pigmenty. Podstawowym elementem doboru koloru lakieru jest pewność, że powierzchnia bazowa została prawidłowo wyczyszczona i pozbawiona wszelkich nalotów, które mogą sprawić, że odcień będzie się różnił. Najprostszym sposobem doboru lakieru jest użycie wzorca kolorów i wizualne porównanie go z kolorem oryginalnym. Po wybraniu właściwego koloru można rozpocząć przygotowywanie odpowiedniej mieszanki, gwarantującej najwierniejsze odwzorowanie. To rozwiązanie proste i tanie. Jego wadą natomiast jest mała mobilność (zestaw wzorców kolorów może być dość pokaźny i nieporęczny) oraz wrażliwość na błędy ludzkie. Wystarczy niewielka zmiana sposobu oświetlenia podczas porównywania kolorów lub po prostu zwykła wada wzroku u osoby badającej, żeby został wybrany niewłaściwy odcień.

Rozwiązaniem tego typu problemu może okazać się spektrofotometr - niewielkie urządzenie działające podobnie do skanera. Po przyłożeniu go do odpowiednio przygotowanej powierzchni w kilka chwil przeanalizuje kolor, odcień, a nawet zawartość pyłków metalicznych w lakierach typu metalik. Na zdjęciu przedstawiony został spektrofotometr MA98 produkowany przez firmę X-Rite. Jego wnętrze to kilka czujników i źródeł światła, które jest emitowane pod dwoma kątami 15° i 45°. Po odbiciu światło trafia do 11 osobnych czujników, rozmieszczonych pod różnymi kątami nachylenia względem badanej powierzchni. Takie ich rozmieszczenie pozwala zarejestrować właściwie każdy rodzaj światła odbitego od lakieru. Odbite promienie świetlne poddawane są w czujnikach szczegółowej analizie. Za pomocą filtrów odseparowane zostają określone długości fal świetlnych, czyli konkretna barwa światła odbitego. Tak przygotowany promień przesyłany jest za pomocą światłowodów do elementów badających widmo i natężenie światła. Za pomocą tego badania można też określić stopień zmatowienia powierzchni, który rozpoznawany jest jako zmniejszenie natężenia światła. Po podłączeniu czytnika do komputera przenośnego możliwe jest zsynchronizowanie go z systemem lakierniczym, który po otrzymaniu informacji z głowicy czytającej określi dokładny skład lakieru i przedstawi konkretną recepturę na stworzenie odpowiedniego odcienia.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę