Modne kolory

W Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA) największą popularnością cieszą się łagodne i uspakajające kolory w nowym, odważnym i wyrazistym wydaniu © BASF

Udostępnij:

Moda to zjawisko znane w motoryzacji. Modzie podlegają rodzaje nadwozi, co widać choćby po popularności SUV-ów. Modne bywają też kolory nadwozi. W kwestii kolorystycznej trendy zmieniają się praktycznie bez przerwy.


Przełom lat 2020 i 2021 będzie się charakteryzował kolorami stonowanymi i spokojnymi. Firma BASF zaprezentowała kolekcję Automotive Color Trends („Trendy kolorystyczne w motoryzacji”) na sezon 2020–2021, obejmującą różnorodne odcienie i efekty możliwe do uzyskania w nowoczesnych powłokach lakierniczych dla branży motoryzacyjnej. Pracujący w różnych oddziałach na świecie projektanci tego producenta lakierów stworzyli kolekcję o nazwie CODE-X, która obejmuje pełną paletę barw – od nowo skomponowanych odcieni bieli po głębokie czernie, oczywiście bez pomijania żadnej z intensywnych barw pomiędzy tymi skrajnościami. Kolory te stanowić będą inspirację dla projektantów pojazdów, które pojawią się na drogach za trzy do pięciu lat. Wiele powłok oferuje dodatkowe efekty wizualne lub specjalną teksturę zapewniającą również ciekawe wrażenia dotykowe.

Region EMEA – odważne i wyraziste odcienie



W Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA) największą popularnością cieszą się łagodne i uspakajające kolory, ale w nowym, odważnym i wyrazistym wydaniu. Zróżnicowane efekty możliwe do uzyskania w ramach tych barw kuszą intrygującym urokiem. Pewne rzeczy są widoczne od razu, inne wymagają dokładniejszego zbadania, a jeszcze inne zaskakują. – Żyjemy w czasach, w których nic nie jest już takie, jak dawniej. Możemy wspominać dawne kolory, ale uzupełniamy je o coś nowego i odmiennego – komentuje Mark Gutjahr, szef Działu Projektowania Kolorów dla Branży Motoryzacyjnej w EMEA w firmie BASF.

Kraje Azji i Pacyfiku – pozytywna, elastyczna postawa

Kolory dla Azji i Pacyfiku odzwierciedlają pozytywne i elastyczne podejście do zmian, konieczności działania i przyszłości. Są to ciepłe i emocjonalne barwy o określonym nastroju. Zamiast kontrastów między bielą i czernią dominuje tu raczej rozmycie i płynność, podobnie jak w ludzkich emocjach.



– Tutaj panuje trend indywidualizmu. Żyjemy teraz, ale chcemy, by przyszłość była lepsza – wyjaśnia Chiharu Matsuhara, szef Działu Projektowania w Regionie Azji i Pacyfiku. – Próbujemy cieszyć się życiem i chcemy być maksymalnie pozytywni, zmieniając skutki naszych wcześniejszych działań.

Ameryka Północna – wdzięk i prostota

Przyszłe wzornictwo kolorystyczne w Ameryce Północnej będzie oparte na postępie w technologii koloryzacji uwzględniającym większą wrażliwość na ochronę środowiska. Techniczne zaawansowanie będzie przejawiać się we wdzięku i prostocie. – Śmiało można założyć, że w rozwijaniu nowych technologii dominować będzie przemyślane i racjonalne podejście. Zaskakuje natomiast fakt, jak daleko konsumenci są gotowi odejść od tradycyjnych norm piękna, by zaspokoić swoje zapotrzebowanie na inteligentną i odpowiedzialną paletę kolorów – podsumowuje Paul Czornij, szef Działu Projektowania w obu Amerykach.



Jak komentuje firma BASF, preferencje kolorystyczne na świecie są zróżnicowane – od zieleni złamanej szarością, przez ciepłe beże, aż po skalną szarość. W okresie, w którym nowe sposoby myślenia prowadzą do potężnego przewartościowania w stosunkach społecznych, tożsamości i postępie, nowa kolekcja odzwierciedla mieszankę świata fizycznego i cyfrowego, pomagając zachować nadzieję i pozytywny nastrój w obliczu zachodzących zmian

Doświadczenia Działu Coatings dotyczące kolorów

Co roku projektanci działu Coatings w firmie BASF analizują przyszłe trendy, aby na podstawie wyników tych badań opracować nowe rozwiązania dotyczące powierzchni, tekstury i kolorów. Czerpią inspirację z wielu dziedzin, takich jak przemysł, moda, artykuły powszechnego użytku czy przyroda. Udostępniając swoje ustalenia klientom firmy BASF – projektantom z branży motoryzacyjnej, pomagają im wybrać kolory przyszłych modeli samochodów. Ofertę firmy uzupełnia program „Innowacje wykraczające poza lakier”, który ma na celu zdobywanie nowych rynków i klientów. Firma BASF dzieli się swoimi umiejętnościami, wiedzą i zasobami światowych interdyscyplinarnych zespołów w ramach sieci współpracujących ze sobą zakładów zlokalizowanych w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej oraz w regionie Azji i Pacyfiku. 

Na podstawie informacji firmy BASF

Udostępnij:

Drukuj


TOP w kategorii




Artykuł ten ukazał się w czasopiśmie



aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również