Jeden przycisk do wszystkiego

BMW
25.4.2016

Kokpity samolotów są pełne wskaźników i elementów sterowniczych. Aby deski rozdzielcze samochodów nie wyglądały podobnie, BMW proponuje nową aranżację kokpitu. W koncepcji obsługi zwanej „iDrive” jeden wielofunkcyjny przycisk przejmuje zadania wielu dotychczas stosowanych elementów sterowniczych.

Mimo wielu osiągnięć techniki samochodowej, kierowca powinien móc się skoncentrować na podstawowych
funkcjach prowadzenia pojazdu. Konwencjonalne koncepcje obsługi szybko by to uniemożliwiły, ponieważ od czasu zastosowania w budowie samochodów mikroelektroniki, szczególnie szybko rozwija się wielofunkcyjność, która ma niewiele wspólnego z podstawowymi wymaganiami obsługi pojazdu. Dlatego BMW najpierw w 7-ce przeanalizowało dokładnie wszystkie z blisko 700 możliwych funkcji obsługi pod kątem ergonomii a w szczególności psychologii. Miało to służyć dopasowaniu techniki i jej obsługi na poziomie interakcji między człowiekiem a pojazdem do okoliczności i myślenia człowieka, a nie odwrotnie. Najważniejsze było bezpieczeństwo i wymóg, aby szczególnie w krytycznych sytuacjach z wszystkich funkcji można było korzystać intuicyjnie i trafnie. Było to zupełnie nowe podejście. Koncepcja obsługi BMW „iDrive“ łączy wskaźniki z elementami sterowniczymi w sposób logiczny i dzieli funkcje, w zależności od ich znaczenia dla jazdy i częstości ich użycia, na trzy kategorie:

Kategoria 1: Funkcje kluczowe dla jazdy i bezpieczeństwa powinny być stale, szczególnie w krytycznych sytuacjach drogowych, umieszczone w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Dlatego umieszcza się je wokół kierownicy i wyświetlacza informacyjnego ze zintegrowanym prędkościomierzem i obrotomierzem.

Kategoria 2: Często używane podstawowe funkcje zapewniające komfort, takie jak głośność radia czy regulacja temperatury klimatyzacji, powinny być dostępne bez problemu i szybko – dlatego też pozostawiono je na desce rozdzielczej jako konwencjonalne przełączniki lub pokrętła.

Kategoria 3: Rosnąca liczba rozszerzonych funkcji w zakresie wygody, komunikacji i wsparcia kierowcy jest rzadko stosowana w trakcie jazdy. Mimo to ich informacje – zależne od sytuacji lub czasu – muszą być bezpośrednio dostępne dla kierowcy. Idealnie nadaje się do tego monitor umieszczony w polu widzenia kierowcy i powiązany z nim element sterowniczy umieszczony w konsoli środkowej – tzw. kontroler.

Więcej na temat systemu iDrive można znaleźć w kwietniowym wydaniu magazynu autoEXPERT.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę