Jedna tablica na całe życie pojazdu

Jedna tablica na całe życie pojazdu Pixabay – ThreeMilesPerHour

Będą korzystne zmiany dla kupujących samochody osobowych na terenie Polski. Nowe przepisy mają stanowić o tym, że do każdego auta będzie przypisana jedna tablica na cały okres „życia” pojazdu. Koniec z dodatkowymi opłatami administracyjnymi.

Już w sierpniu 2020 r. weszła w życie ustawa, która pozwala zachować dotychczasowy numer rejestracyjny przy przerejestrowywaniu samochodu.

Nowe przepisy pozwolą zaoszczędzić na tablicach i naklejkach

Teraz na wniosek nowego właściciela, można zachować tablice rejestracyjne, jak również naklejkę ochronną. Jeżeli tylko pojazd był wcześniej zarejestrowany w kraju, rozwiązanie to pozwala na zaoszczędzenie 80 zł na nowych tablicach i prawie 20 zł na naklejce. To jednak nie wszystkie korzyści. Bardzo możliwe, że pojazd będzie mógł być zarejestrowany ze względu na miejsce czasowego zamieszkania, jeżeli przekroczy ono 6 miesięcy. Będzie można również zarejestrować samochód czasowo przez starostę właściwego dla miejsca zakupu auta. W tej chwili możliwe jest to jedynie przez urząd właściwy dla miejsca zamieszkania właściciela. Utrudnia to czasem transport pojazdu z miejsca odbioru. Kolejną zmianą jest to, że karta pojazdu nie będzie obowiązkowo wydawana przy pierwszej rejestracji pojazdu, co uwolni producentów oraz importerów od tego obiowiązku.

Możliwe wycofanie z ruchu dla samochodów osobowych, które zostały poważnie uszkodzone

Jeśli chodzi o rozszerzenie katalogu pojazdów wycofanych czasowo z ruchu o samochody osobowe, opcja ta nie będzie dostępna dla każdego. Regulacje obejmą auta jedynie uszkodzone, a nie te, które są chwilowo nieużywane. Jeżeli samochód będzie wymagał naprawy, gdyż uszkodzeniu uległy zasadnicze elementy konstrukcji (np. po wypadku), takie auto będzie można wycofać z ruchu ma okres 3–12 miesięcy. Nie będzie tego można zrobić wcześniej niż po upływie 3 lat od daty poprzedniego wycofania pojazdu. Aby móc wrócić do ruchu, samochód po naprawie zostanie skierowany na  dodatkowe badania techniczne. Przypomnijmy, że wczesnej opcja wycofania pojazdu z ruchu, dotyczyła tylko samochodów ciężarowych i przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t., ciągników, pojazdów specjalnych oraz autobusów. Wycofanie z ruchu będzie się wiązało z ulgami w zapłacie składki OC.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę