Kamera Bosch ze sztuczną inteligencją wspomaga kierowcę i umożliwia automatyzację jazdy

Bosch
3.9.2019

Bosch chce sprawić, by samochody były lepszymi kierowcami niż ludzie, dlatego firma opracowała kamerę z zastosowaniem sztucznej inteligencji, która wspomaga kierowcę i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. 

Rozwój technologii zapewnia kierowcy coraz większą pomoc w czasie jazdy – w przyszłości samochód będzie mógł w pełni przejąć nad nią kontrolę. – Chcemy sprawić, by samochody były lepszymi kierowcami niż ludzie, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Innymi słowy, technika musi działać bardziej niezawodnie niż człowiek – mówi Harald Kröger, członek zarządu Bosch.

Stanowi to poważne wyzwanie, szczególnie w zakresie percepcji otoczenia. Tylko wtedy, gdy zautomatyzowany pojazd dokładnie wie w każdej chwili, co dzieje się wokół niego, może wybrać właściwą, a przede wszystkim bezpieczną strategię jazdy. Bosch stosuje różne rozwiązania techniczne do analizy otoczenia, w tym czujniki ultradźwiękowe, radary i kamery. Pod względem budowy i działania kamery są najbliższe ludzkiego oka, dlatego mają takie znaczenie dla zautomatyzowanej jazdy i już zaczynają odgrywać kluczową rolę w systemach wspomagania kierowcy. Inżynierom Boscha udało się przenieść technikę stosowaną w kamerach samochodowych na nowy poziom zaawansowania, a nowe rozwiązania mają zadebiutować w pierwszych pojazdach jeszcze w 2019 roku. Połączenie unikatowego podejścia wielościeżkowego i sztucznej inteligencji – AI do rozpoznawania obiektów sprawi, że odbieranie otoczenia będzie bardziej niezawodne i bezpieczniejsze dla ruchu drogowego.

Widzenie, a postrzeganie

Samochody muszą widzieć wszystkie obiekty w swoim otoczeniu, zarówno na potrzeby działania systemów wspomagania kierowcy, na przykład asystenta automatycznego hamowania awaryjnego, jak i autonomicznej jazdy. Ponadto muszą być w stanie błyskawicznie wykryć, czy i który obiekt jest ważny dla strategii jazdy. I równie szybko muszą ustalić, jaka powinna być ich reakcja na dany obiekt. Czy powinien hamować, skręcić lub przejechać nad obiektem. Nowa, jednoobiektywowa kamera wideo MPC3 Bosch została zoptymalizowana pod kątem takich wymagań – w przeciwieństwie do ludzkiego oka. Dla ludzi patrzenie to jedno, ale rozpoznawanie tego, co widzą oczy, to inna sprawa. Chociaż nasze oczy są niewątpliwie cudem natury, to percepcja wzrokowa człowieka nie jest doskonała. To, że coś widzimy nie oznacza, że to zauważamy i rozpoznajemy. Wielu kierowców uczestniczących w wypadkach twierdzi, że patrzyło we właściwym kierunku, ale nie zauważyło zagrożenia. Szacuje się, że do 50% kolizji drogowych dochodzi z tego powodu. Nowa kamera Bosch jest pod tym względem lepsza od ludzkiego oka, między innymi dlatego, że nigdy się nie męczy i działa równie dobrze po wielu godzinach jazdy, jak i na pierwszym kilometrze.

© Bosch

Systemy wspomagania kierowcy

Ogromną siłą nowego rozwiązania technicznego jest niezawodne rozpoznawanie obiektów, możliwe także przy zastosowaniu sztucznej inteligencja. Korzystając z niej inżynierowie Bosch nauczyli kamerę, na przykład, niezawodnego wykrywania, czy krawędź drogi jest przejezdna nawet przy braku oznakowania pasa jezdni. Inteligentne funkcje kamery oparte są na know-how Bosch i są zintegrowane w chipie V3H japońskiej firmy Renesas. Pozwalają one także poprawić działanie już dostępnych systemów wspomagania kierowcy i rozszerzyć zakres ich zastosowania. Na przykład dzięki inteligencji kamery możliwe jest dostosowanie automatycznego hamowania awaryjnego do nagłego zdarzenia na drodze z udziałem zwierząt tak, aby zapobiec katastrofie. Kamera może również zwiększyć niezawodność uruchamiania hamowania awaryjnego, ponieważ dostrzega pieszych nawet jeśli są częściowo schowani. Z innowacji Boscha skorzysta także system rozpoznawania znaków drogowych. Nowa kamera jest wyposażona w optyczne rozpoznawanie znaków, które niezawodnie odczytuje tekst i cyfry na znakach drogowych oraz pokazuje te informacje kierowcy na wyświetlaczu deski rozdzielczej.

Źródło: Bosch

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę