Kaufland wybuduje 1000 punktów ładowania do 2026 roku, ale w Czechach

Kaufland wybuduje 1000 punktów ładowania w Czechach Rathaphon Nanthapreecha z Pexels

W Czechach powstanie sieć stacji ładowania przy sieci Kaufland. Docelowo powstanie 1000 punktów w 140 lokalizacjach, które wybuduje E.ON. Koszt inwestycji to niebagatelna jak na czeskie warunki kwota 2 mld koron (370 mln zł). Huby będą wyposażone m.in. w ultraszybkie ładowarki. W Polsce, stacje ładowania przy sieci swoich skalpów posiada już Lidl, a podobny projekt w rozpoczęła wdrażać m. in. Biedronka i Selgros.

Współpraca E.ON i Kaufland ułatwi przejście na e-mobilność zarówno klientom, jak i samej sieci detalicznej. W nadchodzących latach E.ON zbuduje sieć stacji ładowania we wszystkich istniejących sklepach Kaufland. Współpraca przyniosła już pierwsze widoczne efekty w postaci nowo funkcjonujących ładowarek przy sklepach Kaufland w Kolínie i Jablonecu czy obecnie na Hloubětínie w Pradze.

Projekt budowy sieci stacji ładowania w sklepach Kaufland podzielono na dwa etapy. W pierwszym, który już się rozpoczął, E.ON wybuduje do 2026 roku ponad 400 punktów ładowania w 41 lokalizacjach. W kolejnej fazie „zelektryfikowane” zostaną pozostałe domy towarowe. Po zakończeniu drugiej fali do dyspozycji klientów będzie ponad 1000 punktów w około 140 lokalizacjach.

Całkowita inwestycja w ładowarki publiczne w sklepach Kaufland przekracza kwotę 2 miliardów koron, co jest ewenementem pod względem inwestycji w elektromobilność w Czechach. Cieszę się, że Kaufland wybrał nas na partnera w zakresie elektromobilności, ponieważ publiczna infrastruktura ładowania w domach towarowych jest jednym z ważnych elementów całej sieci publicznej i jest jednym z najczęściej wykorzystywanych, o czym świadczy nasza współpraca z innymi sieciami handlowymi w Czechach. Dodatkowo uzgodniliśmy z Kauflandem budowę całych hubów ładowania, co traktujemy jako standard, który będzie potrzebny w nadchodzących latach podczas przejścia na elektromobilność.

Martin Klíma, dyrektor generalny E.ON Drive Infrastructure.

Już w tym roku E.ON rozpocznie prace budowlane m.in. w sklepach w Czeskich Budziejowicach, Karlowych Warach, Kladnie, Pilźnie, Zlinie, Vrchlabí, Znojmie i oczywiście kolejnych lokalizacjach w Pradze.

Wszystkie miejsca będą wyposażone w technologię modułową, a w przypadku wzrostu zapotrzebowania na publiczne ładowanie, E.ON po prostu zwiększy moc bez konieczności rozbudowy. Stacje ładowania powyżej 150 kW zostaną wyposażone dodatkowo w klasyczny terminal płatniczy, umożliwiający wygodną płatność kartą lub telefonem nawet dla niezarejestrowanych klientów.

E.ON obecnie obsługuje ponad 4000 publicznych punktów ładowania w 7 krajach Europy: Szwecji, Danii, Niemczech, Polsce, Wielkiej Brytanii, Czechach i Norwegii. Grupa Schwarz, właściciel sieci handlowych Kaufland i Lidl, jeszcze w ubiegłym roku ogłosił, że zamierza rozszerzyć swoją sieć ładowania aut elektrycznych w całej Europie. Będą to ogólnodostępne stacje ładowania samochodów elektrycznych o mocy nie mniejszej niż 50 kW i mniejszej niż 150 kW.

W Polsce, stacje ładowania przy sieci swoich sklepów posiada już Lidl, a podobny projekt w rozpoczęła wdrażać Biedronka i Selgros. Duże sieci i galerie handlowe będą musiały włączyć się w zieloną i bezemisyjną transformację transportu. Zgodnie z unijnym prawem, już od 2025 r. będą musiały wybudować nawet tysiące punktów ładowania przy swoich obiektach w całej Polsce.

Źródło: Elektromobilni.pl

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę