Czy nowe napędy samochodów oznaczają koniec akumulatorów 12-woltowych?

akumulator AGM na linii produkcyjnej w firmie Clarios © Clarios

Udostępnij:

W trakcie niedawnej konferencji, producent akumulatorów Varta, firma Clarios, zaprezentował kierunki rozwoju niskonapięciowych źródeł prądu w samochodach.

 

  • Akumulatory 12-woltowe odgrywają istotną rolę w realizowaniu celów w obszarze oszczędności paliwa i zrównoważonego rozwoju.
  • Zasilają one istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju funkcje w samochodach hybrydowych i elektrycznych.
  • Clarios oferuje pełną gamę akumulatorów, która wpisuje się w rozwój branży w przyszłości.

Przyjęte przez Unię Europejską zadanie osiągnięcia neutralności klimatycznej do roku 2050 spowodowało zwrócenie uwagi na pojazdy następnej generacji, w tym pojazdy z technologią start-stop, hybrydowe oraz całkowicie elektryczne. Wraz z rosnącym zainteresowaniem tymi technologiami uwaga kieruje się również na systemy akumulatorowe i ich istotną rolę we wspieraniu czynników rynkowych kształtujących rozwój branży.



Dysponując pełną gamą produktów akumulatorowych, Clarios znajduje się w idealnym punkcie pozwalającym wspierać strategie zrównoważonego rozwoju we wszystkich układach przeniesienia napędu, zarówno u klientów z rynku posprzedażnego, jak i u producentów oryginalnego sprzętu.

Akumulatory 12-woltowe: niezbędne wyposażenie pojazdów elektrycznych

Pojazdy elektryczne i w pełni hybrydowe bazują na zaawansowanym akumulatorze 12-woltowym, który obsługuje zwiększone obciążenia elektryczne i najważniejsze funkcje bezpieczeństwa. Rozwiązania 12-woltowe uzupełniają działanie układów elektrycznych w razie braku działania lub awarii akumulatora głównego.

. Pojazdy z silnikami spalinowymi wymagają akumulatora AGM jako głównego źródła energii, natomiast pojazdy hybrydowe i elektryczne wymagają go jako akumulatora pomocniczego
Nawet przyszłe technologie w motoryzacji wymagają dodatkowej energii z akumulatorów 12 V. Źródło: Clarios

W przypadku awarii obwodu wysokiego napięcia akumulator może nadal zasilać istotne funkcje, takie jak wspomaganie kierownicy, działania świateł czy układu hamulcowego. Obecnie rozwiązania 12-woltowe znajdują zastosowanie co roku w około 90 milionach nowych samochodów.

Ponieważ kierowcy coraz częściej korzystają z nowo powstających technologii do sterowania automatycznymi układami monitorowania i eksploatacji pojazdu, rośnie tym samym zapotrzebowanie na zaawansowane niskonapięciowe rozwiązania dostarczające mocy tym układom.

Jak twierdzi Olaf Dieleman, dyrektor ds. technicznych regionu EMEA w Clarios – Trendy w branży pojazdów elektrycznych i autonomicznych to dla naszej firmy prawdziwy wiatr w żagle. Z tego względu nasze akumulatory projektowane są tak, aby obsługiwać pojazdy elektryczne, również w wersji autonomicznej. Już teraz posiadają wystarczającą moc rezerwową, aby niezawodnie zaspokajać przyszły popyt.

Technologia akumulatorów AGM i EFB odpowiednia do pojazdów dziś i jutro

Większość produktów Clarios stanowią akumulatory w technologii AGM (absorpcyjna mata z włókna szklanego, ang.: absorbent glass mat) i akumulatory w technologii EFB (akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności, ang.: enhanced flooded battery), które cieszą się dużym popytem w sektorze silników spalinowych. Dziś ponad 90 procent wszystkich nowych pojazdów w Europie wyposażonych jest w obniżającą zużycie paliwa technologię start-stop. Clarios dostarcza akumulatory AGM i EFB do 80% samochodów z technologią start-stop.

Nawet przyszłe technologie w motoryzacji wymagają dodatkowej energii z akumulatorów 12 V
Pojazdy z silnikami spalinowymi wymagają akumulatora AGM jako głównego źródła energii, natomiast pojazdy hybrydowe i elektryczne wymagają go jako akumulatora pomocniczego. Źródło: Clarios

Odsetek ten będzie niewątpliwie rósł, ponieważ systemy start-stop zaczynają dominować zarówno u producentów oryginalnego sprzętu, jak i w sektorze posprzedażnym.

Jako czynnik dyktujący aktualne zmiany w obszarze ochrony środowiska, technologia start-stop stanowi najważniejsze rozwiązanie w zakresie obniżenia zużycia paliwa. Typowe akumulatory nie są w stanie dostarczyć wymaganej energii w systemie start-stop, ponieważ ich żywotność jest znacząco ograniczona, gdy poziomy naładowania spadają poniżej 80 procent.



Trzykrotnie dłuższa żywotność w porównaniu z typowymi akumulatorami sprawia, że produkty AGM i EFB doskonale nadają się do zaspokojenia wysokich wymagań na energię w obecnych pojazdach i tych, które pojawią się na drogach w przyszłości.

Zrównoważona przyszłość zaczyna się od zrównoważonych produktów

Akumulatory ołowiowe są produktem najczęściej poddawanym recyklingowi przez konsumentów – częściej niż papier, karton czy szkło. Dzięki współpracy z klientami i partnerami firma Clarios opracowała pionierski zamknięty układ projektowania, tworzenia, odzyskiwania i recyklingu akumulatorów pojazdowych, dążąc do skuteczniejszego i bardziej zrównoważonego podejścia do przechowywania energii. Akumulatory marki Clarios projektowane są tak, aby umożliwić odzyskanie 99% materiałów użytych do ich wytworzenia. Dzięki temu firma jest w stanie wytwarzać nowe akumulatory z materiałów pochodzących ze zużytych jednostek.

Podsumowując konferencję należy spodziewać się rosnącego zapotrzebowania na akumulatory kwasowo-ołowiowe, ponieważ zasilają one większość samochodów wyposażonych w systemy start-stop. Rosnący udział tego rodzaju hybrydyzacji napędu wymusza na producentach wzmożone działania związane z zaopatrzeniem rynku OE oraz AM, a ponadto wymusza na nich zwiększenie możliwości recyklingu akumulatorów.

Źródlo: Clarios

Udostępnij:

Drukuj



aE




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również