Kryształowe wnętrze

Maciej Blum
20.5.2015

Wymiana oleju, rozrządu czy filtrów to czynności serwisowe. Mycie karoserii i tapicerki to kosmetyka. Jak w takim razie zakwalifikować mycie silnika?

Dla wielu klientów warsztatów mycie silnika jest operacją, za którą pobierana jest dodatkowa opłata. Niemniej jednak istnieje wiele serwisów, które traktują taką czynność jak rutynową podczas każdorazowego przeglądu czy naprawy.

Zewnętrzne mycia silnika
Samo mycie silnika nie jest jednak tak oczywiste, jakby się wydawało. Nie wystarczy do tego detergent czy użycie myjki ciśnieniowej. Jak podkreśla Michał Starkowski, Produkt Manager w firmie Inter-Team, bardzo ważne jest, aby produkty, który używamy do mycia silnika nie reagowały z gumą oraz tworzywami sztucznymi. Wskazane jest też, by zawierały inhibitory korozji oraz były biodegradowalne.
Silnik powinien być myty w stanie wychłodzenia, co pozwala uniknąć niepożądanych reakcji z gorącymi elementami oraz zminimalizować wydzielanie się oparów szkodliwych dla zdrowia człowieka. Mycie powinno być poprzedzone odpowiednim przygotowaniem elementów znajdujących się w komorze silnika. Przed rozpoczęciem czyszczenia należy zabezpieczyć przed kontaktem z cieczami jednostki sterujące i wszelką możliwą elektronikę, elementy zapłonu w silnikach benzynowych oraz sprawdzić stan okablowania, aby uniknąć niepożądanego zawilgocenia elementów powiązanych z elektryką. Spłukiwanie powinno być przeprowadzone możliwe delikatnym strumieniem wody.
Należy mieć na uwadze, że mycie pod ciśnieniem dla niektórych silników może być groźne. Chodzi tutaj właśnie o elektronikę sterującą, do której może dostać się woda pod wysokim ciśnieniem. Podobnie jest z takimi miejscami, jak simmeringi, przez które możliwe jest wepchnięcie zanieczyszczeń do wnętrza silnika.
Relatywnie proste jest czyszczenie silnika Diesla - szczególnie starszej generacji. Nie ma on wielu urządzeń elektronicznych, a pozostałe systemy zasilania paliwem i powietrzem są szczelne, więc woda im nie zaszkodzi. Nowsze silniki Diesla mają już więcej elektroniki sterującej i - podobnie jak w przypadku silników benzynowych - trzeba poświęcić więcej uwagi podczas zabezpieczenia przed samym myciem.
W przypadku silników benzynowych największym problemem jest wysokie napięcie, którym zasilane są świece zapłonowe. Już niewielka wilgotność w okolicach przewodów zapłonowych czy nasadek na świece może powodować przebicia i problemy z uruchomieniem silnika oraz jego dalszą pracą. Dlatego też przed myciem konieczne jest zabezpieczenie świec zapłonowych, cewek, przewodów wysokiego napięcia oraz ozdzielacza.

Niezbędne zabezpieczenia
W jaki sposób przygotowujemy samochód, zanim zaczniemy mycie silnika. Rozpoczynamy od spraw bezpieczeństwa, czyli odkręcenia klem od akumulatora, potem zabezpieczamy alternator, w przypadku silnika benzynowego zabezpieczamy wcześniej wymienione elementy, nie zapominając o komputerze sterującym silnika. Poza tym należy zabezpieczyć układ dolotowy z filtrem powietrza.
Mając za sobą konieczne zabezpieczenia, przechodzimy do mycia. W pierwszym etapie nanosimy preparat na powierzchnię silnika i pozwalamy środkowi popracować przez kilkanaście minut. Po tym czasie wszystko należy zmyć dokładnie wodą (jeśli pod ciśnieniem, to przy minimalnym natężeniu). Generalnie należy pamiętać, że im mniejszej ilości wody w krótkim czasie użyjemy, tym lepiej. Jeśli nie mamy urządzenia umożliwiającego szybkie osuszenie, należy pozostawić samochód do wyschnięcia. Aby ten proces przyspieszyć, można skorzystać z dmuchawy na sprężone powietrze lub nagrzewnicy, dzięki której pod maskę skierowany zostanie strumień powietrza, co doprowadzi do odparowania resztek wody.

Jak wybierać środek czyszczący
Jak podkreśla Monika Sałata, Produkt Manager w firmie Organika, aby efekt naszych zabiegów był jak najlepszy, należy starannie wybrać środek czyszczący. Na rynku istnieje wiele preparatów, które różnią się od siebie skutecznością w usuwaniu silnych zabrudzeń. Do silników mocno zatłuszczonych można użyć np. płynu Detersil produkowanego przez Organikę. W razie wystąpienia mniejszych zabrudzeń można użyć łagodniejszych środków, takich jak Detersil Eko.
Środki do czyszczenia powinny być produktami ekologicznymi, co oznacza, że muszą być biodegradowalne, ponieważ nie zawsze jest możliwość odfiltrowania ich z obiegu wody myjącej. Nie należy do mycia silników stosować oleju napędowego ani benzyny czy rozpuszczalników, ponieważ niszczą one elementy gumowe, takie jak przewody płynu chłodniczego czy elementy z tworzyw sztucznych.

Mycie silnika od środka
Oprócz zewnętrznego czyszczenia silnika, warto zadbać o jego wnętrze. Fachowcy starej daty uważają, że silnik w okresie docierania i podczas normalnego użytkowania "automatycznie" się uszczelnia, wypełniając mikrorysy nagarami i osadami węglowymi. Dzisiaj stosowane oleje mają duże zawartości środków myjących, co powoduje, że wewnątrz silnika zazwyczaj nie osadzają się żadne nagary lub osadza się ich minimalna ilość. Oczywiście różnica występuje między silnikami Diesla i benzynowymi, z których te drugie są czystsze.
Ogólnie w silniku benzynowym raz na jakiś czas warto przeprowadzić czyszczenie przepustnicy. Wykonuje się to przez wtryskiwanie do przewodu dolotowego preparatu rozpuszczającego osady i nagaru. Preparat ten natryskuje się podczas pracy silnika. Podobnie jest ze środkami, które służą do usuwania nagarów z zaworów i tłoków. Te dodawane są do powietrza zasysanego przez silnik - w podwyższonej temperaturze w cylindrze powodują oczyszczanie z nagarów, co skutecznie poprawia pracę silnika. Efekt takiego czyszczenia jest widoczny choćby podczas kontroli składu spalin. Po czyszczeniu silnik emituje mniej substancji szkodliwych.
Przed wymianą oleju warto też dodać do silnika czynnik płuczący układ olejowy i cały silnik w środku. Po jego zaaplikowaniu należy uruchomić silnik i po zagrzaniu zlać olej.
W przypadku środków czyszczących dodawanych do oleju silnikowego należy zwrócić uwagę na maksymalny czas, w jakim preparat ten może przebywać w silniku. Ich właściwości myjące mogą być na tyle silne, że doprowadzą do zbytniego zmiękczenia uszczelnień gumowych (przede wszystkim simmeringów), co z kolei będzie się wiązało z koniecznością ich wymiany.
Na rynku dostępne są środki czyszczące praktycznie każdy układ w silniku. Oprócz układu dolotowego oraz smarowania na porządku dziennym są dodatki do paliwa, których celem jest udrożnienie wszystkich miejsc mających styk z paliwem i usuwanie osadów, które przepływające paliwo pozostawia.
Podobnie jest z układem chłodzenia. Przed usunięciem płynu (przy sezonowej wymianie lub naprawie) wlewa się do układu niewielką ilość środka usuwającego kamień i zanieczyszczenia.
Czy używanie środków czyszczących silnik jest uzasadnione? Ogólnie tak. Utrzymanie czystości zewnętrznej pozwala szybko zlokalizować pojawiające się wycieki oleju, a i sama obsługa takiego silnika jest wygodniejsza i przyjemniejsza. W przypadku czyszczenia wewnętrznego także warto, ponieważ należy pamiętać przede wszystkim o jakości paliwa. Ta pozostawia często wiele do życzenia i bezpośrednio wpływa na ilości zanieczyszczeń pozostających w silniku.

Maciej Blum
redaktor naczelny "autoEXPERTA"

Jak klienci reagują na ofertę czyszczenia silnika?
maciej.blum@autoexpert.pl

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę