Który filtr powietrza jest lepszy?

Udostępnij:

Czyli krótka historia niewielkiej zmiany konstrukcyjnej, która wywołała wielkie zamieszanie wśród mechaników serwisujących filtry powietrza w samochodach Mercedes-Benz serii Actros MP4 i MP5.

Ostatnio otrzymałem wiele zapytań na temat filtra powietrza do Mercedesa Actros MP4 i MP5. Wszystkie wątpliwości dotyczyły wyglądu rzeczonego filtra, który różnił się od tego wyjętego z pojazdu czy zakupionego wcześniej u dystrybutora. Zaskoczeni, a zarazem zaniepokojeni mechanicy podawali w wątpliwość, czy montaż nowej wersji filtra będzie możliwy, a jeszcze częściej nalegali na wymianę na poprzednią wersję z „płetwą na grzbiecie”.

Problem stał się na tyle poważny, że zaczęli szukać „starszej” wersji filtrów E1059L oraz E1060L01 u różnych dystrybutorów. To spowodowało szybkie wyczyszczenie stanów magazynowych i w końcu zmusiło warsztaty do montażu wersji pozbawionej tzw. płetwy. Ta historia skłoniła mnie do napisania kilku słów o tym, jak często kierujemy się wyglądem, a nie funkcjonalnością czy technicznymi cechami produktu.

Co się zmieniło w filtrach do samochodów Mercedes-Benz serii Actros MP4 i MP5?

Odpowiadając jednym słowem, poza usunięciem „płetwy” nie zmieniło się: NIC. W związku z tym, że najnowsze badania wykazały, że „płetwa”, a fachowo czerpak powietrza, nie wpływa na funkcjonalność układu dolotowego powietrza, możliwa była modyfikacja wyglądu filtra i usunięcie bezużytecznego elementu. Modyfikacji dokonano jesienią ubiegłego roku w montowanych fabrycznie filtrach OE i OES.

A to pociągnęło modyfikacje u producentów sprzedających filtry na niezależnym rynku części zamiennych. Firma Hengst przeprowadziła w swoich laboratoriach niezależne testy, które potwierdziły, że nie ma absolutnie żadnej różnicy między działaniem filtra z czerpakiem powietrza bądź bez niego. Bez względu na wersję oddzielony brud pozostaje bezpiecznie przechowywany we wnętrzu elementu. To bowiem unikalna budowa powierzchni filtracyjnej, a nie wystający element obudowy, gwarantuje optymalną funkcjonalność filtrów powietrza E1059L i E1060L01. Ponadto nowa konstrukcja filtra ułatwia montaż w wąskiej przestrzeni, a także zapewnia skuteczny uchwyt i ochronę przed ścieraniem.

filtr Hengst 1059L

Jak działają filtry E1059L i E1060L01?

Umieszczone jeden wewnątrz drugiego i wykonane ze specjalnego wodoodpornego materiału, dwa wkłady filtracyjne tworzą unikalny model filtra i zwiększają dostępną powierzchnię filtrującą powietrze w tych pojazdach. Co więcej, prowadzenie powietrza ulega poprawie, dzięki stożkowym wkładkom filtracyjnym ułatwiającym redukcję ciśnienia różnicowego. Filtry powietrza Hengst E1059L i E1060L01 mają zastosowanie w pojazdach Mercedes-Benz Actros MP4 i MP5, Mercedes-Benz Antos i Arocs.

Montaż części zamiennych w oparciu o ich wygląd, nazwę lub o model auta, niepoparty szczegółowymi danymi identyfikacyjnymi, może być czasem zdradliwy.

Z jednej strony mamy sytuacje, w których produkty „na oko” wyglądają tak samo. Przykładem mogą być stosowane w pojazdach RVI czy Volvo filtry oleju H200W10 i H200W40. Oba filtry wyglądają identycznie, pasują wymiarem i przez to często są stosowane zamiennie, co jest błędem, ponieważ filtry te mają inną chłonność zanieczyszczeń i dokładność filtracyjną.

Z drugiej strony mamy dwa produkty, które (jak opisane powyżej filtry powietrza) wyglądają inaczej. Wygląd jednak nie pociąga za sobą różnicy w montażu lub działaniu tych produktów.

Właśnie dlatego tak ważne jest, żeby zawsze wyszukiwać części po numerze VIN i roczniku pojazdu, a wątpliwości sprawdzać w katalogach producentów. Należy też ufać producentom, że wszelkie wprowadzane zmiany mają na celu poprawę, a nie pogorszenie działania danego produktu.


Udostępnij:

Drukuj


Arkadiusz Ostaszewski

Trener Techniczny, Hengst Filter