Kupuj świadomie

OSRAM
8.1.2016

Zaledwie 9% kierowców wie, w jaki sposób sprawdzić oryginalność źródeł światła w samochodzie – tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy OSRAM przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.

Każdy kierowca prędzej czy później będzie musiał kupić żarówkę lub lampę do swojego samochodu. Najczęściej zaopatrujemy się w sklepach z częściami samochodowymi (72%) lecz coraz więcej osób dokonuje też zakupu oświetlenia samochodowego w internecie (30%). A to niestety właśnie w sieci można znaleźć najwięcej wątpliwych ofert. 

Co wiemy, a czego nie
Uważamy, że żarówki nie powinny zbyt dużo kosztować i że powinny jak najdłużej świecić. Cena (56%) i trwałość (51%) to najważniejsze czynniki, którymi badani kierują się podczas wyboru samochodowych źródeł światła. Szukamy jak najtańszych rozwiązań oświetleniowych, wymagając przy tym, by nie zawodziły. Ale o parametrach, jakie musi spełniać dobry produkt, już niewiele jesteśmy w stanie powiedzieć. Tymczasem markowe źródła światła muszą spełniać szereg konkretnych wymagań i przejść proces kontrolny jeszcze na etapie produkcji.
- Oryginalne światła samochodowe zapewnią nam bezpieczeństwo na drodze tak samo jak sprawny układ hamulcowy – przekonuje Magdalena Bogusz, marketing manager speciality lighting w OSRAM. - Tylko oryginalne, markowe źródła światła gwarantują nam wykorzystanie parametrów reflektora w 100%, tak jak zaplanował to producent. Takie produkty cechują się właściwą geometrią, a wytwarzane przez nie światło ma takie natężenie i rozsył, aby oświetlać odpowiednie punkty na drodze przed pojazdem. Aby mieć gwarancję pewnego zakupu, powinniśmy starannie wybrać sprzedawcę. Na stronie www.oryginalneibezpieczne.pl znajdziemy listę dystrybutorów OSRAM – przypomina Magdalena Bogusz. Jeśli kupimy produkty OSRAM od firmy z tej listy, możemy mieć pewność oryginalności produktu. Szukajmy też certyfikatów, które nadaliśmy niektórym sklepom internetowym – to też zapewnienie oryginalności oferty. Z badań wynika, że taki certyfikat ma znaczenie dla 2/3 respondentów.

Co by było, gdyby…
Ponad 60% badanych nie przyszło do głowy, że wybierając oświetlenie samochodowe np. w internecie, może trafić na podrobiony produkt. Blisko 40% zacznie jednak coś podejrzewać, jeśli cena wyda się wyjątkowo niska/nierynkowa.
- Nasze wątpliwości powinien też wzbudzić np. brak opakowania lub białe pudełko bez nadruku – ostrzega przedstawicielka firmy OSRAM. Pamiętajmy, że każdy produkt OSRAM oferowany na rynku wtórnym posiada opakowanie oznaczone w charakterystyczny sposób.
Badani, zapytani o to, co by zrobili w sytuacji, kiedy po zakupie okazałoby się, że trafili na podrobioną żarówkę, w większości (53%) zwróciliby ją z powrotem do sklepu. Blisko 1/3 kierowców ostrzegłaby innych użytkowników w internecie przed zakupem podróbki, a 1/5 deklaruje, że skontaktowałaby się z producentem w celu poinformowania go o miejscu, gdzie można nabyć jego podrobione produkty. Taki sam odsetek respondentów deklaruje, że zamontowałby podrobioną żarówkę mimo wszystko. A to pociąga za sobą duże ryzyko – zagraża bezpieczeństwu jazdy i może powodować uszkodzenia w instalacji elektrycznej samochodu.

Co zrobić, by…
Z badań wynika, że oryginalność produktów oświetleniowych sprawdza zaledwie 6% kierowców! - Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na kampanię „Żarówka czy świeczniówka” – wyjaśnia Magdalena Bogusz. Akcja ta zwraca uwagę na zjawisko występowania podróbek na rynku i daje narzędzia do weryfikacji oryginalności produktów. Bo jeśli wiemy, na jakie ryzyko jesteśmy narażeni podczas zakupów, to chcemy za wszelką cenę temu zapobiec. I to również wynika z badania. 87% zapytanych chciałoby mieć możliwość weryfikacji online oryginalności zakupionych lamp samochodowych. - Najbardziej pożądanym sposobem sprawdzania produktu jest najszybsza metoda, czyli wpisanie na stronie kodu umieszczonego na żarówce. Takie rozwiązanie właśnie wprowadziliśmy dla nowych lamp ksenonowych, a produkty obecne na rynku wcześniej można sprawdzić w specjalnym serwisie internetowym www.czyoryginal.pl, gdzie na podstawie zdjęć wykonanych np. smartfonem można sprawdzić, czy produkt jest oryginalny.

Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2015 roku przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy OSRAM na grupie 500 osób w wieku 25 lat i więcej, posiadających prawo jazdy i samochód oraz odpowiedzialnych za zakup części samochodowych.

Źródło: OSRAM

 

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę