Liczba diesli nie maleje, ani nie wzrasta

Pixabay/whodol
20.3.2019

Według danych AAA Auto, największego dealera aut używanych w Europie Środkowo-Wschodniej, zainteresowanie dieslami z drugiej ręki wśród Polaków nie zmalało ani nie wzrosło na przestrzeni zeszłego roku.

Polacy chętnie je sprzedają, jak i kupują. Z danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, wśród 261 tys. ofert sprzedaży, które pojawily się lutym 2019 r. w Polsce, niemal 139 tys. stanowiły oferty modeli z silnikami wysokoprężnymi, podczas gdy modeli z silnikami benzynowymi oferowano 99,5 tys. Podobnie różnica w podaży silników diesla i benzynowych przedstawiała się w styczniu br. oraz całym zeszłym roku. W samych salonach AAA Auto polscy klienci kupują natomiast sporo mniej diesli niż w 2015 r. (o 16 % mniej), lecz tyle samo co w zeszłym roku, a najczęściej wybieraną marką aut z silnikiem diesla w AAA Auto jest Ford.

W 2018 r. w Polsce na rynku wtórnym pojawiło się aż 1.313.474 ofert sprzedaży modeli z dieslem, 977.254 ofert sprzedaży samochodów z silnikiem benzynowym i 190.655 ofert sprzedaży aut z LPG. Silniki hybrydowe oraz elektryczne pozostają daleko w tyle.

Rosnąca presja na posiadaczy aut z silnikami diesla w Europie Zachodniej nie wpłynęła na polski rynek jeśli chodzi o podaż modeli z tego typu silnikami. Polacy zdają się iść w kierunku odwrotnym niż kraje zachodnioeuropejskie. Co może na to wskazywać? Dla przykładu, mediana ceny oferowanego do sprzedaży używanego samochodu
w lutym spadła o 600 zł w porównaniu do stycznia, a mediana przebiegu wzrosła o 2 tys. kilometrów do 181 tys. km. Świadczyć to może o tym, iż Polacy sprzedają i kupują samochody starsze oraz bardziej zużyte. W takich modelach najpopularniejszym typem silnika jest właśnie diesel – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.

Nie spodziewam się diamteralnej zmiany preferencji Polaków w najbliższym czasie, jeśli chodzi o silniki. Diesle, mimo oczywistych wad, są przez nich wciaż doceniane. Wielu Polakom, mimo zachodnioeuropejskich tendencji, po prostu trudno rozstać się z silnikiem wysokoprężnym. Co ciekawe, w naszych salonach klienci kupują jednak najwięcej aut z silnikiem benzynowym, chociaż ich przewaga w zeszłym roku nie wzrosła w stosunku do samochodów z silnikiem diesla – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę