Lipsk ekologicznie

Vogel
4.5.2010
Tegoroczna edycja targów AMI/AMITEC/AMICOM była szczególna z kilku powodów. Obchodzono 20. jubileusz targów oraz świętowano dużo większe zainteresowanie publiczności niż podczas zeszłorocznej edycji.

Ponad 282 000 gości przyjechało z najdalszych zakątków Niemiec oraz krajów ościennych, aby zobaczyć wiele premier, przetestować najnowsze modele samochodów oraz zaplanować i zapoznać
się z wyposażeniem warsztatowym. W tym roku swoją premierę miały ponadto targi AMICOM, które dotyczyły elektroniki samochodowej, sprzętu audio i nawigacji.

Kolejnym wydarzeniem jest zmiana kalendarza targowego i przejście targów AMI w cykl dwuletni. To oznacza, że kolejna edycja AMI odbędzie się od 14 do 22 kwietnia 2012 roku. AMITEC i AMICOM pozostają w standardowym kalendarzu i będą imprezą coroczną. Obserwując prezentowane modele samochodów, można z cała pewnością stwierdzić, że na rynku panuje powszechny trend do zmniejszania emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Podczas prezentacji trudno było się dowiedzieć o prędkości maksymalnej, mocy silnika czy momencie obrotowym, natomiast jedną z ważniejszych cech samochodu, podawaną przez producenta, była
emisja CO2. I tak producenci prześcigali się w czystości spalin emitowanych do atmosfery, systemach oczyszczania czy  konstrukcjach hybrydowych, pozwalających na czasowe lub całkowite wyłączenie
„brudnego" silnika spalinowego i delektowanie się cichą jazdą „na prądzie".

Ciekawostką w tej kwestii były prezentacje samochodów napędzanych tylko za pomocą energii elektrycznej. Renault zaprezentowało model ZOE, który ma być wprowadzony w ciągu 2 lat do sprzedaży
w sieci delaerskiej tego producenta. Peugeot przedstawiło kontrofertę w postaci modelu iOn, który ma wejść do sprzedaży już pod koniec 2010 roku. Producent jednocześnie określa zasięg pojazdu napędzanego bateriami litowo-jonowymi na 130 kilometrów.

Na stoisku Subaru można było obejrzeć model STELLA. Jest to samochód ładowany z sieci za pomocą
standardowej wtyczki 230 V. Na targach odbyły się też premiery nowych modeli aut. Ponad 70 pojazdów zostało zaprezentowanych po raz pierw-Kolejną nowością była pierwsza prezentacja nowego Volkswagena Tourana oraz Audi TT i A3. Ford z kolei zaprezentował nowego Focusa w wersji RS 500.

Dla przykładu, nowe Audi A1 odbyło swoje pierwsze jazdy na teranie hal wystawowych. Z pozostałych producentów warto wspomnieć o najnowszych wersjach hybrydowych takich samochodów,
jak Porsche Cayenne, Dacia Duster, Toyota RAV4, Toyota Auris, Subaru Impreza XV i Chevrolet Camaro.

W dziedzinie diagnostyki samochodowej i wyposażenia warsztatów, czyli na AMITECU, także nie zabrakło nowości i premier. Jedną z nich była światowa premiera najnowszego urządzenia diagnostycznego firmy TEXA. AXONE SMART ma za zadanie zapełnienie niszy niedrogich
urządzeń diagnostycznych, pozwalających na pełną diagnozę i użyteczność. Przyrząd wyposażony jest w bogatą bazę danych o pojazdach, ma wysoką skuteczność diagnozowania oraz funkcję automatycznego
skanowania dla jednostek sterujących TGS 2.

Kolejną ciekawostką jest oprogramowanie do obsługi stanowisk kontroli hamulców, produkowane przez Sherpa Autodiagnostik GmbH. W jego najnowszej wersji opracowano system rozpoznawania rodzaju napędu samochodu wjeżdżającego na tester. W ten sposób program odpowiednio
wysterowuje urządzenie testujące oraz automatycznie określa rodzaj napędu. Jest to szczególnie przydatne przy sprawdzaniu pojazdów z napędem na cztery koła, kiedy konieczne staje się wprowadzanie odpowiednich poprawek do przebiegu testu.

Na AMITECU można było zauważyć ponadto podobny trend co na targach AMI, czyli dbałość o ochronę środowiska. Wiele firm prezentowało w swojej ofercie urządzenia do obsługi klimatyzacji. Najczęściej
były one przystosowane do odzysku przepracowanego czynnika chłodzącego oraz do pracy z najnowszym medium, czyli płynem HFO-1234yf.

Wspomnianą wcześniej tegoroczną nowością były targi AMICOM, na których zaprezentowano całą gamę sprzętu audio i wideo przeznaczonego do użycia w samochodach. Ponadto prezentowano wiele
rozwiązań dotyczących nawigacji samochodowej. Fani tuningu mogli obejrzeć wiele pojazdów poddanych tak dalece zaawansowanym przeróbkom, że samochody zaczynały przypominać pojazdy z
przyszłości, a nie seryjne modele, które znamy na co dzień.

Bardzo ciekawym wydarzeniem na każdej edycji targów w Lipsku jest wystawa samochodów „szczególnych". Dwa lata temu możliwe było zobaczenie samochodów ważnych osobistości,
takich jak auto prezydenta Francji, czyli specjalnie przygotowany pancerny Peugeot 607. Podczas zeszłorocznej edycji prezentowano pojazdy znane z ekranów telewizyjnych i kinowych. Czarny Pontiac,
znany z serialu „Knight Rider", prezentował swoje wdzięki w otoczeniu pojazdów z Parku Jurajskiego. W tym roku wystawa miała trochę inny charakter, ponieważ poświęcona była pojazdom zabytkowym i prototypom, które nie weszły do produkcji. Wśród nich prezentowano koncepcyjny model Wartburga,
wyścigowe modele Porsche oraz Maybacha. Prawdziwą perełką był American La France z 1917 roku. Był to pojazd przeznaczony do wyścigów, a wyposażono go w 15-litrowy silnik rzędowy o mocy 140 koni mechanicznych i gigantycznym momencie obrotowym na poziomie 1700 Nm.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę