MAHLE staje się bioniczne

Chłodzenie akumulatora siłą natury MAHLE

Inspirując się naturą, firma MAHLE osiągnęła przełom technologiczny – wszystko za sprawą nowej płyty chłodzącej akumulator. Dla kanałów chłodzących opracowano bioniczną strukturę, wzorowaną na naturze. Skutkuje to zmodyfikowanym przepływem płynu chłodzącego.

  • MAHLE czerpie inspirację z natury i osiąga skok technologiczny, dzięki nowej płycie chłodzącej akumulator.
  • Bioniczna struktura kanałów chłodzących znacząco poprawia parametry termodynamiczne oraz właściwości konstrukcyjno-mechaniczne. 
  • Bateria staje się mocniejsza, trwalsza i może być ładowana szybciej.
  • Premiera na targach IAA Mobility w Monachium.

Natura jest mistrzem w skutecznym rozwiązywaniu wyzwań, dążąc do doskonałości. Dzięki wykorzystaniu natury jako wzorca, firma MAHLE osiągnęła przełom technologiczny – wszystko dzięki wprowadzeniu nowej płyty chłodzącej akumulator. Inżynierowie zainspirowani naturą, opracowali bioniczną strukturę dla kanałów chłodzących. Powoduje ona, że płyn chłodzący przepływa inaczej.

To istotnie poprawia wydajność termodynamiczną oraz właściwości strukturalno-mechaniczne płyty chłodzącej. W wyniku tych zmian MAHLE zdołało zwiększyć efektywność chłodzenia o 10% oraz zmniejszyć straty ciśnienia o 20%. W konsekwencji akumulator może być niezawodnie i równomiernie przechowywany w wymaganym zakresie temperatur. W rezultacie staje się on bardziej wydajny i możliwe jest jego szybsze ładowanie, co przekłada się także na dłuższą żywotność.

Co więcej, firma MAHLE zredukowała liczbę materiału użytego do produkcji płyty nawet o 15%, co zaowocowało oszczędnością emisji 15% CO2. Nowa bioniczna płyta chłodząca akumulatora MAHLE zostanie po raz pierwszy zaprezentowana publicznie na targach IAA Mobility. Te ważne wydarzenia motoryzacyjne odbędą się w Monachium w dniach 4-10 września 2023 r.

Z naszą nową płytą chłodzącą akumulator odchodzimy od geometrii technicznych, na rzecz  wykorzystania naturalnych struktur, takich jak kształt koralowca – co przekłada się na większą efektywność technologii chłodzenia oraz przynosi ogromne korzyści w zakresie stabilności strukturalnej – wyjaśnił dr Uli Christian Blessing, dyrektor ds. globalnego zarządzania temperaturą w firmie MAHLE.

Akumulatory litowo-jonowe są bardzo wrażliwe na temperaturę. Temperatura ogniwa przez dłuższy czas nie powinna przekraczać 40°C – nawet w ekstremalnych warunkach, takich jak podczas szybkiego  ładowania. Równocześnie, równomierne rozmieszczenie temperatury we wszystkich komórkach jest niezbędne. Dlatego akumulatory są tradycyjnie chłodzone za pomocą płyt przepływowych.

W ich najnowszym projekcie, MAHLE kontroluje natężenie przepływu chłodziwa zgodnie z zapotrzebowaniem. Szczególnie w przypadku niewielkich różnic temperatur między ogniwami akumulatora a płynem chłodzącym, zwiększenie natężenia przepływu prowadzi do lepszej wymiany ciepła. Bioniczna płyta chłodząca akumulator MAHLE działa z tak dużą efektywnością, że zakres temperatur można zmniejszyć o 50%, a zwłaszcza obniżyć temperatury szczytowe. W ten sposób firma  przyczynia się do wydłużenia żywotności i poprawy efektywności kosztownych akumulatorów.

Bioniczna struktura oferuje także korzyści projektowe. Wyższa sztywność pozwala na zastosowanie cieńszej płyty chłodzącej, co dodatkowo podnosi skuteczność. Dodatkowo, otwierają się większe możliwości wprowadzenia nowych procesów produkcyjnych, przy jednoczesnym zmniejszym zużycia energii i materiałów, co stanowi wkład w zrównoważony rozwój.

Od ponad dekady MAHLE opracowuje systemy chłodzenia akumulatorów litowo-jonowych dla samochodów osobowych i pojazdów użytkowych, co czyni ją jednym z pionierów w tej dziedzinie technologii.

MAHLE na IAA Mobility 2023

Stoisko firmy MAHLE na IAA Mobility będzie można znaleźć w centralnym punkcie centrum wystawienniczego Messe Munich w hali A2. Dodatkowo, grupa technologiczna zaprezentuje innowacyjny zautomatyzowany system pozycjonowania do ładowania bezprzewodowego, który został opracowany we współpracy z firmą Siemens. Kolejnym ciekawym elementem jest demonstracyjny samochód, który pozwoli doświadczyć wysokiej jakości powietrza we wnętrzu pojazdu.

Przy użyciu demonstratora komfortu opartego na sztucznej inteligencji, MAHLE zaprezentuje, w jaki sposób technologia ta może w przyszłości podnieść standard wewnątrz pojazdu. Ponadto, za pomocą rozwiązania E-HEALTH Charge, firma przedstawi jak wrażliwy akumulator litowo-jonowy może być dokładnie diagnozowany oraz analizowany pod kątem stanu. A wszystko w trakcie prac warsztatowych, przy jednoczesnym ładowaniu akumulatora. 

Źródło: MAHLE

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę