Mapa drogowa E: Audi w erze mobilności elektrycznej

audi
8.10.2019

Audi przekształca się w firmę będącą dostarczycielem mobilności elektrycznej – to proces obejmujący wszystkie zakresy działalności przedsiębiorstwa. 

Do roku 2025 cztery pierścienie mają zamiar wprowadzić na rynek ponad 30 zelektryfikowanym modeli samochodów, co stanowić będzie ok. 40% udziału w globalnej sprzedaży. W ten sposób Audi konsekwentnie podąża drogą zrównoważonej mobilności. W nawiązaniu do tych założeń, również obszary Zaopatrzenia i Produkcji koncernu w coraz większym stopniu dostosowują się do kryteriów zrównoważonego rozwoju. Nabyte umiejętności oraz doświadczenia związane z rozwojem i produkcją Audi e-tron, zostaną uwzględnione w przyszłych projektach dotyczących modeli w pełni elektrycznych. Działaniom towarzyszą kompleksowe koncepcje szkoleniowe i rozwojowe.

Konsekwentnie elektryczny

Audi staje się dostawcą zintegrowanej, neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla mobilności premium, której celem jest objęcie wiodącej wśród konkurencji roli. W tym celu koncern z Ingolstadt przyśpiesza prace nad „mapą drogową” elektryfikacji i dekarbonizacji w całej firmie. Do roku 2025 ślad węglowy floty pojazdów Audi w całym cyklu ich życia ma zostać zmniejszony o 30% w porównaniu z rokiem 2015. W przyszłości, zwrot z inwestycji, jako centralny parametr kontroli finansowej, również pokaże skalę emisji CO2, przy czym zrównoważone zarządzanie pomoże zwiększyć stopę zwrotu do ponad 21%.

W kontekście konsekwentnego koncentrowania się Grupy Volkswagen na mobilności elektrycznej, Audi w sposób ukierunkowany dostosowuje swoją gamę układów napędowych do sprecyzowanych życzeń klientów segmentu premium. W przypadku wielu dużych modeli, ich wymagań w zakresie mocy i częstego korzystania z nich na długich trasach, cztery pierścienie, oprócz pojazdów elektrycznych, stawiają na hybrydowe napędy typu plug-in.

Konsekwentnie klient

Nowocześni klienci klasy premium coraz częściej koncentrują się na zrównoważonej mobilności. Jest to zatem konsekwentny krok w kierunku uczynienia mobilności elektrycznej jednym z głównych filarów nowej strategii marki. Już w najbliższej przyszłości Audi zarezerwuje 50% budżetu marketingowego na tematy związane z mobilnością elektryczną. Celem firmy jest zbudowanie wśród klientów jeszcze silniejszych, emocjonalnych doświadczeń związanych z nowymi rodzajami napędu, entuzjazmu wobec nich oraz wyeliminowanie różnych wątpliwości. Przykładem takiego podejścia jest podcast "The Future Is Electric" – obecnie emitowany jest drugi jego sezon - który niedawno zdobył nagrodę "World Media Award" w kategorii "Automotive". Na początku tego roku Audi zaczęło pisać również kolejny rozdział marketingowej historii modeli e-tron, stawiając w Porcie Lotniczym Monachium instalację wystawową „Meteorite”. Osoby ją odwiedzające, podczas ponad 20 tysięcy odbytych jazd testowych miały okazję spontanicznie „doświadczyć” nowego modelu i marki Audi.

Najważniejszymi ambasadorami nowych rozwiązań technicznych są partnerzy handlowi Audi na całym świecie. By przygotować się dobrze do promowania i sprzedaży wszystkich modeli typu e-tron, dealerzy od wielu miesięcy instalują przy swych salonach odpowiednią infrastrukturę do ładowania. Audi przeszkoliło już w zakresie wprowadzenia na rynek modeli e-tron ponad 9 500 pracowników salonów czterech pierścieni z całego globu. By zapewnić najwyższą jakość obsługi, marka z Ingolstadt korzysta z innowacyjnej technologii wirtualnej rzeczywistości (VR). Technicy serwisowi z ponad czterdziestu krajów już teraz korzystają ze specjalnie opracowanego kursu szkoleniowego VR, zapoznając się ze szczegółami dotyczącymi akumulatorów wysokiego napięcia w Audi e-tron.

Dla klientów kupujących pojazdy segmentu premium, oprócz samego produktu, coraz ważniejsze stają się doświadczenia z obcowania z marką. Dotyczy to zwłaszcza modeli zelektryfikowanych, ponieważ ekosystem pojazdu odgrywa tu decydującą rolę. W związku z tym, koncern oferuje swoim klientom usługę Audi e-tron Charging Service. Zapewnia ona dostęp do około 80% wszystkich stacji ładowania samochodów elektrycznych w Europie, czyli ponad 110 000 publicznych punktów ładowania w 20 krajach Unii Europejskiej, obsługiwanych przez 220 dostawców. Niezależnie od tego, czy to stacje ładowania prądem stałym, czy prądem zmiennym, czy z mocą 11 kW czy 150 kW – do rozpoczęcia procesu ładowania potrzebna jest klientowi tylko jedna, jedyna karta. Rozliczanie za usługę odbywa się automatycznie za pośrednictwem konta użytkownika. Dzięki nowej funkcji Plug & Charge, która zostanie udostępniona wkrótce, Audi e-tron autoryzuje się samodzielnie i automatycznie - poprzez procesy kryptograficzne - na terminalu ładującym i również samodzielnie aktywuje urządzenie.

By naładować swoje pojazdy w domu, klienci Audi mogą zaopatrywać swoje mieszkania i garaże w "Volkswagen Naturstrom", który w 100% wytwarzany jest z odnawialnych źródeł energii. Na życzenie, lokalny partner serwisowy Audi wyśle elektryka, który sprawdzi sieć elektryczną w garażu klienta i zainstaluje odpowiednie przyłącze do ładowania.

Opcjonalny system ładowania „connect”, który może w pełni naładować akumulator Audi e-tron w nieco ponad cztery godziny, w połączeniu z domowym systemem zarządzania energią zapewnia dodatkowe, inteligentne funkcje. By uniknąć przeciążenia domowej sieci elektrycznej, Audi e-tron może być ładowane z maksymalną dostępną mocą biorąc jednocześnie pod uwagę potrzeby innych konsumentów energii elektrycznej w gospodarstwie domowym. Klienci mogą również zdefiniować indywidualne priorytety i np. ładować samochód w godzinach, w których energia elektryczna jest tańsza. Jeśli dom jest wyposażony w system fotowoltaiczny, pojazd może być ładowany przede wszystkim za pomocą energii elektrycznej generowanej przez ten system, a zarządzanie ładowaniem uwzględnia nawet przewidywane fazy nasłonecznienia.

Równowaga w całym łańcuchu wartości

Audi postawiło sobie za cel sukcesywne obniżenie emisyjności w całym cyklu życia pojazdu - od łańcucha dostaw i procesu produkcji, do użytkowania a następnie utylizacji wytwarzanych przez koncern samochodów. Ponadto Audi ma jasną misję osiągnięcia neutralności węglowej w całej firmie do roku 2050.

Łańcuch dostaw odgrywa kluczową rolę na mapie drogowej Audi dotyczącej zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza w odniesieniu do samochodów elektrycznych. W związku z tym firma intensyfikuje wysiłki zmierzające do nawiązania dialogu z partnerami w celu znacznego zmniejszenia emisji CO2 w całym łańcuchu wartości. Pod koniec roku 2018, Audi uruchomiło w dziale Zamówień i Zakupów odpowiedni program szkoleniowy i od tego czasu przeprowadziło ponad 30 warsztatów z dostawcami na tematy związane z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla. Pierwsze wyniki pokazują, że partnerzy są w stanie zredukować emisję CO2, w szczególności poprzez zamykanie cyklów materiałowych, wykorzystywanie zielonej energii elektrycznej oraz używanie większych ilości materiałów pochodzących z recyklingu. Na początek najwięcej uwagi przykłada się do części, które wymagają szczególnie energochłonnej produkcji. Należą do nich na przykład akumulatory wysokiego napięcia i komponenty aluminiowe. Audi już teraz wymaga od swoich dostawców ogniw akumulatorowych stosowania zielonej energii elektrycznej w produkcji i uwzględniło nawet to wymaganie w swoich specyfikacjach zamówień.

W celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju w łańcuchu dostaw i jeszcze większej jego wydajności, marka z czterema pierścieniami w logo już w 2017 r. wprowadziła „rating zrównoważonego rozwoju”. Służy on do oceny, czy dostawca przestrzega norm społecznych i środowiskowych. Oprócz ujawnienia pewnych procesów, rating może również obejmować kontrolę na miejscu. Od lipca 2019 r. rating zrównoważonego rozwoju obejmuje również ocenę procesów „compliance”. Od tego momentu jest obowiązkowym kryterium przy udzielaniu zamówienia. Oznacza to, że dostawcy otrzymają zamówienie tylko wtedy, gdy w sposób możliwy do zweryfikowania spełnią określone standardy społeczne, środowiskowe i zgodności. Rating zostanie wkrótce wprowadzony w całej Grupie Volkswagen.

Produkcja neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla

Audi uważa, że neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla produkcja samochodów elektrycznych jest ważnym elementem zrównoważonej mobilności. Fabryka w Brukseli jest w tej kwestii pionierem. Jest ona neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla od samego początku produkcji w niej modelu Audi e-tron. Osiągnięto to dzięki przejściu na ekologiczną energię elektryczną, co nastąpiło już w 2012 r. oraz dzięki zainstalowaniu największego w regionie systemu fotowoltaicznego. Dzięki certyfikatom biogazowym fabryka Audi w Brukseli spełnia też wymagania w zakresie ekologicznego ogrzewania. Łącznie, dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, zakład oszczędza do 40 tysięcy ton metrycznych emisji CO2 rocznie. Pakiet środków uzupełniają projekty kompensacyjne dotyczące innych emisji, których jeszcze nie da się uniknąć. Koncern realizuje teraz tę strategię w sposób kompleksowy: Do 2025 roku wszystkie zakłady Audi mają być całkowicie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.

 Źródło: Audi

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę