Masowy odwrót od Diesla, lecz wielki przypływ elektryków. Raport AAA Auto

Masowy odwrót od Diesla, lecz wielki przypływ elektryków AAA Auto

Rozwój elektromobilności i stopniowe odchodzenie od samochodów z silnikami diesla, stają się faktem. Potwierdzają to wyniki podsumowania przygotowanego przez AAA Auto, z którego wynika, że zaledwie w ciągu ostatnich pięciu lat liczba ofert samochodów elektrycznych na wtórnym rynku zwiększyła się o ponad 9300%. Jednocześnie o niemal 60% zmniejszył się dystans pomiędzy używanymi autami z napędem benzynowym a dieslami.

Dane pochodzące z AAA Auto wskazują, że:

  • W 2018 r. na rynku wtórnym w Polsce oferowano na sprzedaż 1 044 335 samochodów z silnikami diesla i 783 604 aut napędzanych benzyną;
  • W ubiegłym roku liczba używanych diesli spadła do 1 015 241, natomiast liczba ofert aut benzynowych wyniosła 903 055;

Oznacza to, że różnica pomiędzy liczbą ofert sprzedaży diesli a liczbą ofert samochodów z silnikami benzynowymi zmniejszyła się aż o 57%. 

Wraz z malejącą liczbą diesli na rynku aut używanych wzrosły ich ceny. O ile w 2018 roku mediana ceny samochodu z silnikiem na olej napędowy wynosiła 18 500 zł, to w ubiegłym roku mediana ceny znajdowała się na poziomie 25 900 zł. Tańsze są samochody benzynowe. W 2018 roku ich mediana ceny wynosiła 14 900 zł, a w 2022 roku 22 900 zł. 

Jak wynika z podsumowania AAA Auto, większe zmiany zachodzą w segmencie używanych aut elektrycznych. W ciągu ostatnich 5-ciu lat liczba ofert samochodów z takim napędem na wtórnym rynku wzrosła aż o 9358%! W 2018 roku na polskim rynku aut z drugiej ręki można było wybierać tylko wśród 60 ofert. Wówczas mediana ceny samochodu elektrycznego wynosiła 77 750 zł. Natomiast w ubiegłym roku na chętnych czekało 5675 ofert, ale mediana ceny była już zdecydowanie wyższa, ponieważ wynosiła 115 000 zł.

Tak olbrzymi wzrost liczby ofert aut elektrycznych na rynku wtórnym wynika przede wszystkim z szybko rosnącej liczby sprzedaży nowych samochodów, ale nie tylko. Klienci także są obecnie bardziej świadomi, ponieważ w stosunku do okresu sprzed kilku lat rzadziej interesują się zakupem aut z dieslem. Wiedzą, że wkrótce samochody z takimi silnikami będą miały utrudniony wjazd do zielonych stref w wielu miastach Europy, a w końcu sprzedaż samochodów spalinowych w ogóle zostanie zakazana. Innym powodem, dla którego kierowcy odchodzą od diesli, są zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach. Ubiegły rok był szczególny ze względu na wojnę w Ukrainie i wzrost cen paliw oraz towarów konsumpcyjnych, dlatego kupujący szukają bardziej oszczędnych samochodów. W AAA AUTO obserwujemy każdego roku wzrost zainteresowania napędami alternatywnymi, które szybko stają się powszechną częścią rynku wtórnego i stale zwiększają w nim swój udział. Uważam, że ten rok nie będzie jeszcze tak przełomowy pod względem dostępnych samochodów elektrycznych z drugiej ręki, ale w przyszłym roku powinna trafić na rynek większa liczba takich pojazdów, które dziś znajdują się m.in. we flotach firmowych.

Powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings

Najczęściej oferowane na sprzedaż samochody elektryczne na wtórnym rynku w Polsce w I kw. 2023 roku:

Najczesciej_oferowane_na_sprzedaz_auta_elektryczne_na_rynku_wtornym AAA Auto

Jak wynika z danych opublikowanych w marcu 2023 roku przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), sprzedaż nowych samochodów elektrycznych pobiła rekord. Pojazdy czysto elektryczne (BEV) w 2022 roku zdobyły 12,1% udziału w rynku, w porównaniu do 9,1% w 2021 roku i 1,9% w 2019 roku. Warto przy tym zwrócić uwagę, że dokładnie dziesięć lat temu tylko 0,5% całego rynku motoryzacyjnego stanowiły samochody elektryczne (BEV) oraz hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV). 

Według ACEA samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi stopniowo tracą na popularności. Mimo to łącznie odpowiadały one za ponad połowę sprzedaży nowych samochodów w Unii Europejskiej w 2022 roku, która wyniosła 52,8% (odpowiednio 16,4% i 36,4%). 

Źródło: AAA Auto

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę