Mercedes-Benz wprowadza automatyczną zmianę pasa ruchu do Europy

Mercedes wprowadza automatyczną zmianę pasa ruchu do Europy Mercedes-Benz

Dzięki funkcji automatycznej zmiany pasa ruchu Mercedes-Benz zaoferuje w przyszłości dalszy stopień rozwoju swoich inteligentnych systemów wspomagających na drugim poziomie SAE. Obecnie producent luksusowych samochodów pracuje nad dostosowaniem działania tej funkcji do europejskich warunków drogowych. Jej wprowadzenie ma zbiec się z dostawami pierwszych egzemplarzy nowej Klasy E. Automatyczna zmiana pasa ruchu jest możliwa na drogach szybkiego ruchu, z odpowiednimi oznaczeniami pasów i strukturalnie oddzielonymi jezdniami.

Automatyczna zmiana pasa ruchu, czyli ALC (ang. Automatic Lane Change), jest już dostępna w Klasie C, Klasie E i Klasie S, a także we wszystkich modelach Mercedes-Benz z serii EQ sprzedawanych w USA oraz Kanadzie.

Funkcja ALC stanowi integralną częścią aktywnego asystenta utrzymania odległości DISTRONIC z aktywnym asystentem kierowania. Jeśli z przodu jedzie wolniejszy pojazd, w zakresie prędkości 80-140 km/h Mercedes-Benz może samoczynnie zainicjować zmianę pasa ruchu i całkowicie automatycznie przeprowadzić manewr wyprzedzania – jeśli tylko wykryje odpowiednie oznaczenia pasa ruchu i wystarczającą ilość miejsca. Warunkiem jest droga z ograniczeniem prędkości oraz wyposażenie obejmujące nawigację MBUX. Aby wykonać automatyczną zmianę pasa ruchu, zaawansowany system nie wymaga dodatkowego impulsu ze strony kierowcy.

Przy aktywnym prowadzeniu do celu system pomaga też w nawigowaniu do zjazdów i przy zmianie drogi szybkiego ruchu na inną. W przypadku systemów SAE na poziomie drugim odpowiedzialność zawsze spoczywa na kierowcy, także podczas automatycznej zmiany pasa ruchu. Z tego względu Mercedes-Benz celowo zdecydował, że jego ręce muszą pozostać na kierownicy. Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem producenta – dotyczy to również eliminowania powodów do dezorientacji spowodowanej na przykład fałszywymi oczekiwaniami.

Mercedes-Benz od lat wyznacza standardy w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy i programów wspomagających kierowcę. Teraz, dzięki DRIVE PILOT, oferujemy pierwsze samochody zdolne do wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE, co potwierdza międzynarodowy certyfikat. Auta z systemem DRIVE PILOT są dostępne w Niemczech od 2022 r., a wkrótce będą na zamówienie oferowane w USA. O krok dalej idziemy z parkowaniem: INTELLIGENT PARK PILOT to pierwszy na świecie certyfikowany system umożliwiający w pełni zautomatyzowane parkowanie bez kierowcy na czwartym poziomie SAE. Już dziś korzysta z niego wielu naszych klientów w Niemczech. Teraz oferujemy bardziej komfortowe wrażenia z jazdy dzięki systemowi Automatycznej zmiany pasa ruchu. Można zamawiać go już w Stanach Zjednoczonych i z przyjemnością ogłaszam, że będziemy oferować automatyczną zmianę pasa ruchu również w Europie

mówi Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG.

DISTRONIC z Aktywnym asystentem kierowania pomagają kierowcy do prędkości 210 km/h

Jeśli chodzi o zautomatyzowaną jazdę w ramach drugiego poziomu SAE, Mercedes-Benz polega na aktywnym asystencie utrzymania odległości DISTRONIC oraz aktywnym asystencie kierowania. Zestaw ten pomaga kierowcy w prowadzeniu samochodu przy prędkości do 210 km/h. System można aktywować na wszystkich rodzajach dróg. W szczególności wyróżnia go jedna cecha: poniżej 130 km/h aktywny asystent kierowania działa nawet przy trudno widocznych oznaczeniach nawierzchni. Z kolei DISTRONIC automatycznie reguluje prędkość, dostosowując odległość do poprzedzającego pojazdu i pomagając przy ponownym ruszaniu w korkach.

DRIVE PILOT: system wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE

Dzięki DRIVE PILOT Mercedes-Benz oferuje pierwszy i jedyny na świecie system z międzynarodową homologacją umożliwiający wysoce zautomatyzowaną jazdę na trzecim poziomie SAE. Użytkownik może przekazać mu zadania związane z prowadzeniem samochodu w określonych warunkach: w przypadku dużego natężenia ruchu lub korków, na odpowiednich odcinkach autostrad, obecnie z prędkością do 60 km/h. Efekt: kierowca jest w stanie zyskać cenny czas i skoncentrować się na niektórych drugorzędnych czynnościach. DRIVE PILOT można zamówić w Niemczech od maja 2022 r., obecnie dla Klasy S i EQS-a.

Mercedes-Benz jest również pierwszym producentem samochodów, który otrzymał odpowiednią homologację w amerykańskich stanach Kalifornia oraz Nevada. DRIVE PILOT będzie dostępny na tamtejszym rynku jako opcja dla Klasy S i EQS-a w roku modelowym 2024. Pierwsze wyposażone w niego egzemplarze mają trafić do klientów pod koniec 2023 r.

Źródło: Mercedes-Benz

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę