Miernik wysokiego napięcia w pracy z pojazdami elektrycznymi

Miernik wysokiego napięcia w pracy z pojazdami elektrycznymi Hella

W erze dynamicznej elektryfikacji segmentu samochodów osobowych, rozważania, czy auto elektryczne jest przyszłością, czy nie, możemy odstawić na boczny tor. Według PZPM w 2021 roku liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych (BEV) i z napędem hybrydowym plug-in (PHEV) wzrosła o 93% w stosunku do roku 2020. Łącznie 38 tys. aut z układami wysokiego napięcia przybyło na polskich drogach. Faktem jest, że liczba nowych aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym stale wzrasta, a co za tym idzie, wzrasta też zapotrzebowanie na ich serwisowanie. 

Powiązane firmy

HELLA Polska Sp. z o.o.

Zapewne każdy warsztat spoglądający w przyszłość wie już wszystko o procedurach bezpieczeństwa w pracach z pojazdami wyposażonymi w układy wysokonapięciowe, lub intensywnie się w tej materii szkoli. Wraz z wiedzą niezbędną do obsługi tego typu pojazdów pojawia się zapotrzebowanie na specjalistyczne narzędzia, które pozwolą mechanikowi w sposób bezpieczny i efektywny przeprowadzić wszystkie niezbędne czynności serwisowe. Oczywista jest potrzeba posiadania środków ochrony osobistej jak rękawice, buty czy przyłbica. Również potrzeba używania izolowanych narzędzi nie budzi wątpliwości, z uwagi na to, że porażenie prądem może skończyć się nawet śmiercią. Z całej gamy narzędzi specjalistycznych niezbędnych do pracy z „elektrykami” skupmy się na urządzeniu, które w sposób jednoznaczny może potwierdzić, że pracujemy bezpiecznie. 

Miernik wysokiego napięcia, bo o nim mowa, jest narzędziem niezbędnym zarówno z praktycznego punktu widzenia, jak i z powodów proceduralnych, których należy przestrzegać w pracy z układami WN (wysokiego napięcia). MT-HV Hella Gutmann jest urządzeniem zaprojektowanym specjalnie do pracy z samochodami elektrycznymi i hybrydowymi. Jako kompletny system MT-HV może dokonywać i rejestrować pomiary nie tylko wysokiego napięcia do 1 kV, ale także rezystancji izolacji, potencjałów elektrycznych połączeń wyrównawczych na elementach WN i pomiarów rezystancji na złączach serwisowych.

Miernik wysokiego napięcia
Miernik wysokiego napięcia. Źródło: Hella

Wraz z miernikiem MT-HV współpracującym z urządzeniem diagnostycznym mega macs X otrzymujemy dostęp do instrukcji pomiarowych dla ponad 160 modeli pojazdów (baza danych jest cały czas poszerzana), co czyni całość kompletnym systemem pomiarowym z możliwością prowadzenia dokumentacji elektronicznej wykonanych kroków procedury bezpiecznego odłączenia układu wysokiego napięcia. MT-HV w wersji PRO oferuje również zaawansowany oscyloskop wraz z funkcją pomiarów wspieranych niskiego napięcia.

Wróćmy jednak do tematu samochodów elektrycznych i pomiarów WN. Procedura bezpiecznego odłączenia wysokiego napięcia w samochodzie elektrycznym zawiera zazwyczaj jedynie instrukcję sprawdzenia za pomocą miernika, czy nie występuje ono na konkretnych zaciskach pomiarowych w samochodzie. Obsługując tego typu pojazd, pamiętajmy że układ WN jest również elementem samochodu i jak każdy inny wymaga dokonania odpowiednich prac serwisowych. Ważne zatem jest, aby posiadane urządzenia specjalistyczne oferowały również funkcje pomiaru rezystancji, rezystancji izolacji i pomiarów potencjałów elektrycznych połączeń wyrównawczych, dzięki czemu warsztat będzie w stanie poszerzyć zakres oferowanych usług.

Należy pamiętać, że żadne narzędzie czy urządzenie specjalistyczne nie może być wykorzystywane przez osoby do tego nieprzeszkolone. Nawet system MT-HV wraz mega macs X wspomagający wykonywanie pomiarów nie może być obsługiwany przez osoby bez odpowiednich uprawnień, wiedzy i poczucia odpowiedzialności.

Systemy wysokonapięciowe w samochodach elektrycznych zasilane są napięciem stałym 400–800 V, natomiast według polskiej normy napięcie bezpieczne w warunkach szczególnych (a do takich zaliczane są warsztaty samochodowe) dla prądu stałego wynosi 25 V. Prace z systemami powyżej tej wartości napięcia powinny więc wykonywać jedynie osoby z odpowiednimi uprawnieniami.  

Źródło: Hella

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę