Mirosław Staniszewski: Rynek aut zabytkowych

6.5.2015

Rynek samochodów zabytkowych można postrzegać wielopoziomowo. Jeśli chodzi o wiedzę na temat samochodów zabytkowych, to jest ona relatywnie niska. Jeśli chodzi o sposób odnawiania pojazdów zabytkowych, to też miałbym pewne uwagi, ponieważ najczęściej robi się to przez pryzmat ceny, a nie jakości.

Uważam, że ciągle jest zbyt mało informacji na temat samochodów zabytkowych. Okazuje się bowiem, że samochód zabytkowy nie musi być tylko fanaberią, ale może być dobrą inwestycją. Jeśli odrestauruje się go w odpowiedni sposób, to wartość odtworzeniowa tego samochodu pozwala na tym zarobić. Należy założyć jednak, że samochód będzie odnowiony zgodnie z oryginałem. Trzeba więc zwracać uwagę na jakość napraw. Często warto naprawiać wolniej i mniejszymi krokami niż zrobić szybko fuszerkę, którą trzeba będzie poprawiać.

Ten rok jest rokiem wyjątkowej hossy na europejskim rynku pojazdów klasycznych. Ich ceny poszły znacznie do góry. Po latach kryzysu ludzie "złapali wiatr w żagle"i zaczęli inwestować wcześniej zamrożone pieniądze. W ten sposób na rynku jest coraz mniej samochodów, co powoduje gwałtowny wzrost ich cen. Pozostaje pytanie, jak polski rynek się do tej tendencji dostosuje - czy ludzie nauczą się poprawnego zakupu samochodu i poprawnej inwestycji, czy też nie?

Mirosław Staniszewski, właściciel salonu ClassicParts w Jabłonnej

fot. Maciej Blum

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę