Mustang GTD. Najmocniejszy w historii a dopuszczony do ruchu drogowego

Mustang GTD. Najmocniejszy w historii a dopuszczony do ruchu Ford

Niewielka grupa członków zespołu Forda zbierała się w 2021 roku w blaszanym garażu, aby po godzinach wykonać nową misję, która w początkowych planach wydawała się niemożliwym do spełnienia marzeniem. Mieli zaprojektować Mustanga, który zmierzy się z najlepszymi europejskimi samochodami sportowymi. Rezultatem jest limitowana edycja najmocniejszego w historii Mustanga, który będzie dopuszczony do ruchu ulicznego.

Nowy Ford Mustang GTD w roczniku modelowym 2025 to technologiczny „tour de force”, inspirowany Mustangiem GT3, który w przyszłym roku weźmie udział w wyścigu Le Mans. Jego nadwozie jest stworzone głównie z włókna węglowego. Żaden Mustang nie był jeszcze tak mocny.

Zaprojektowany tak, by wykorzystać powietrze

Stylistyka Mustanga GTD w pełni podporządkowana jest jego przeznaczeniu. Każda linia poprawia parametry aerodynamiczne podczas szybkiej jazdy na torze, poczynając od przedniego splittera, maski i błotników z otworami wentylacyjnymi, a kończąc na opcjonalnym, montowanym na słupku C, aktywnym tylnym spojlerze, unoszonym i opuszczanym hydraulicznie.

nowy_Mustang_GTD_przod Ford

W Mustangu GTD wykorzystano w szerokim zakresie panele poszycia nadwozia z włókna węglowego, co znacznie zmniejsza masę, obniża środek ciężkości i poprawia szybkość reakcji na działania kierowcy. Błotniki, maska, pokrywa zastępująca klapę bagażnika, progi drzwi, przedni splitter, tylny dyfuzor i dach są wykonane z włókna węglowego, podobnie jak opcjonalne przednie i tylne dolne spojlery.

Opcjonalny pakiet aerodynamiczny, na który składa się m.in. obszerna osłona aerodynamiczna podwozia, jest również wykonany z włókna węglowego i obejmuje elementy będące nowością w sportach motorowych, a także pewne rozwiązania niedozwolone w wyścigach, jak hydraulicznie sterowane przednie owiewki, które w połączeniu z aktywnym tylnym spojlerem zarządzają przepływem powietrza, zapewniając równowagę aerodynamiczną.

Tam, gdzie kiedyś był bagażnik, znajduje się teraz półaktywne zawieszenie, z hydraulicznym systemem sterowania, i układ chłodzenia osi, który wykorzystuje charakterystyczną dla stylu pojazdów wyścigowych pokrywę z dwoma nawiewami, kierującymi powietrze z tylnej szyby do wnętrza i do wymienników oddających temperaturę.

– Nasz zespół projektowy współpracował z ekipą projektantów Mustanga GT3 i działem odpowiadającym za aerodynamikę, przekazując rozwiązania z samochodu wyścigowego do zastosowania w modelu dopuszczonym na drogi i odwrotnie. To projekt nastawiony na aerodynamikę – powiedział Anthony Colard, kierownik ds. projektowania Ford Performance.

Mustang_GTD_tyl Ford

Ekstremalne osiągi i najnowsze systemy

Model wykorzystuje doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5,2 l z podwójnymi kolektorem dolotowym i pierwszym układem smarowania z suchą miską olejową. Układ pomaga utrzymać smarowanie długotrwale forsowanego silnika na torze pełnym zakrętów. Jednostka napędowa, przekraczając 7500 obrotów na minutę, generuje niepowtarzalne dźwięki za sprawą opcjonalnego, tytanowego układu wydechowego z aktywnymi zaworami. Jest to Mustang osiągający największą moc w historii Forda.

Moc jest przekazywana na tylne koła za pośrednictwem wału napędowego z włókna węglowego, połączonego z 8-biegową skrzynią biegów, co zapewnia rozkład masy między przednią i tylną osią niemal 50/50. Na podstawie symulacji czasów okrążeń i testów na hamowni wybrano architekturę układu napędowego i przeniesienia napędu, które pozwalają uzyskać optymalną dystrybucję mocy na podłoże.

Nadzwyczajne osiągi Mustanga GTD są ponadto potęgowane przez najnowocześniejsze półaktywne zawieszenie, które może zmieniać zarówno charakterystykę sprężyn, jak i wysokość prześwitu. System adaptacyjnych amortyzatorów z zaworami suwakowymi i hydraulicznie regulowanym zawieszeniem o podwójnym skoku sprężyny i wysokości zapewnia dwa różne poziomy działania, które niezależnie poprawiają osiągi na drodze i na torze. Zawieszenie pozwala na obniżenie wysokości o niemal 40 mm w trybie Track, a ogólny rozstaw kół jest o niemal cztery cale szerszy niż w Mustangu GT.

Przednie zawieszenie wykorzystujące krótkie wahacze zapewnia zwiększoną sztywność boczną i lepszą kinematykę, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów przy wysokim przeciążeniu. W tylnym zawieszeniu zastosowano zintegrowany układ push-rod – drążka popychacza i wahacza – gdzie wewnętrzne amortyzatory adaptacyjne i sprężyny śrubowe są rozmieszczone w poziomym układzie krzyżowym i zintegrowane z mocną, sztywną i zarazem lekką rurową ramą pomocniczą w typie znanym ze sportów motorowych. Specjalna architektura typu push-rod zapewnia stosunek ruchu od drążka popychacza w stronę amortyzatora wynoszący 1:1, dzięki czemu samochód precyzyjnie reaguje na warunki na torze.

Mustang_GTD_bok Ford

Mustang GTD jest wyposażony w nową wśród systemów Forda funkcję zmiennej kontroli trakcji w trybie torowym. Pozwala ona kierowcy przekraczać granice możliwości samochodu poprzez modulowanie mocy silnika i ograniczenie ingerencji układu kontroli trakcji. Zmian charakterystyki można dokonywać bez odrywania rąk od kierownicy, co pozwala kierowcy na dopasowanie parametrów wynikających z warunków na torze do swoich umiejętności.

Podzespoły zostały dobrane i opracowane w taki sposób, aby uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń. Cel tego projektu był jasny – pojechać znacznie szybciej, niż udało się to komuś kiedykolwiek wcześniej, uzyskując na torze Nürburgring czas poniżej 7 minut. To czyni GTD najszybszym Mustangiem, dopuszczonym do ruchu ulicznego w historii Forda – powiedział Greg Goodall, główny inżynier programu w firmie Ford.

Jaka cena za nowego Mustanga GTD?

Mustang GTD będzie sprzedawany w limitowanej liczbie egzemplarzy, a sugerowana przez producenta cena detaliczna zaczynać się będzie od około 300 000 USD (ponad 1 200 000 zł po obecnym kursie). Mustang GTD będzie dostępny pod koniec 2024 lub na początku 2025 r.

Źródło: Ford

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę