Na przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych silnika

YACCO
12.3.2018

Firma YACCO wprowadziła właśnie na rynek nowy produkt z normą GM-dexos1 Gen2 polecany do najnowszych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem oraz bez, szczególnie tych podatnych na przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych silnika (LSPI).

YACCO LUBE GDI 5W-30 dexos1 Gen2 jest w pełni syntetycznym olejem rekomendowanym do silników benzynowych, których producent wymaga używania oleju o specyfikacji API SN, API SN-RC (Resource Conserving), ILSAC GF-5 or GM-dexos1 Gen2 SAE 5W-30. Polecany do najnowszych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem oraz bez, szczególnie tych podatnych na przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych silnika (LSPI).

Czym jest LSPI?

Producentom samochodów zjawisko LSPI ogranicza możliwości wykorzystania potencjału nowoczesnych, turbodoładowanych silników w zakresie wydajnej pracy. LSPI, czyli przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych silnika, to niepożądane działanie pojawiające się podczas procesu spalania. Mówiąc wprost – mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się zbyt wcześnie, powodując olbrzymie, nieplanowane ciśnienie w cylindrach. Efektem – w najlepszym przypadku – są stuki w silniku, a w najgorszym – całkowita awaria silnika. LSPI jest jednym z największych wyzwań dla konstruktorów silników benzynowych.

Co powoduje LSPI?

Trochę historii: w wyniku globalnego zapotrzebowania na silniki o niższym zużyciu paliwa i niższej emisji spalin, producenci stworzyli silniki benzynowe w technologii „downsizingu”, a więc o niskiej pojemności, ale turbodoładowane. Zapewniają one wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach silnika. Dzięki wyższej wydajności spełniają wymagania rynku, oraz – w wielu przypadkach – wymagania prawne dotyczące emisji spalin.

Np. Ford i GM wprowadzili 3-cylindrowe, doładowane silniki 1.0L o osiągach zbliżonych do typowych silników czterocylindrowych 1.6, ale zapewniające o 20% niższe zużycie paliwa i emisję spalin. Co roku produkuje się miliony tych silników. Ale problemy pojawiają się coraz częściej. Coraz częściej dotyczą LSPI i coraz częściej kierowcy słyszą stukanie w silnikach.

Wiemy, że LSPI występuje w silnikach wykonanych w technologii „downsizingu” , ale dokładna mechaniczna przyczyna LSPI jest nadal niejasna. Jedna z teorii mówi, że kropla oleju wchodzi do komory spalania przez otwór między tłokiem a ścianą cylindra, gdzie miesza się z paliwem i zapala. Inna teoria zakłada, że to osady są źródłem zapłonu. Obie sytuacje zostały udowodnione i nie wykluczają się wzajemnie.

Jakie są efekty?

Poza stukami LSPI może skutkować całkowitym uszkodzeniem silnika, i to w ciągu tylko kilku cykli pracy silnika. Na uszkodzenie narażone są zwłaszcza tłoki i korbowody. W niektórych przypadkach uszkadzane są także pierścienie oraz świece.

Co może więc zapobiec LSPI?

Badania nad tym procesem były bardzo trudne ze względu na niszczycielski charakter LSPI oraz przypadkowość zdarzeń. Istnieją jednak silne wskazania, że ​​kompozycja smarująca może odgrywać kluczową rolę w ograniczeniu LSPI. Dostawcy dodatków przeprowadzili przełomowe badania w tej sprawie. Na przykład: oleje o wyższym stężeniu wapnia wydają się zwiększać szansę wystąpienia LSPI. Z drugiej strony, detergenty na bazie magnezu i związki molibdenu nie wydają się promować LSPI i pokazały, że nawet go zmniejszają. Ale rozwiązanie problemu LSPI nie jest tak proste, jak wybranie jednego komponentu i dodanie kolejnego: każdy komponent wykonuje wiele funkcji, a zmiana kompozycji zawsze oznacza, że wydajność środka smarnego zmienia się na różnych poziomach.

Wiadomo, że kolejne generacje środków smarnych będą musiały zmierzyć się z tym problemem. Jednym z pierwszych olejów redukujących ryzyko wystąpienia LSPI jest właśnie olej YACCO LUBE GDI 5W-30.

Czym się charakteryzuje?

  • W porównaniu do typowych zestawów detergentów na bazie wapnia, formulacja wzbogacana magnezem redukuje ryzyko LSPI.
  • Specjalny zestaw modyfikatorów tarcia redukuje zużycie paliwa oraz emisję CO2.
  • Stworzony z myślą o silnikach najnowszej generacji, LUBE GDI może być także stosowanyw starszych silnikach benzynowych.
  • Wyjątkowy zestaw dodatków pozwala na znakomite chłodzenie, smarowanie oraz czyszczenie silnika, jednocześnie redukując jego zużywanie się i wydłużając żywotność.

YACCO „Olej rekordów świata” to firma założona w 1919 we Francji. Ma w swoich korzeniach i historii niesamowite osiągnięcia technologiczne wynikające z koneksji firmy ze sportami samochodowymi. Firma YACCO jest najbardziej znana ze swych produktów dla motoryzacji, ale oferuje także środki smarne dla samochodów ciężarowych, pojazdów użytkowych (sprzętu), przemysłu oraz sektora morskiego. Przez niemal 100 lat firma YACCO prezentowała innowacyjny design, jakość inżynierii, oraz techniczną doskonałość, i zawsze była wyborem pionierów transportu na ziemi, w wodzie i powietrzu. W 1933 roku, Citroen C6F o mocy 8 KM smarowany olejem silnikowym YACCO pokonał w celach marketingowych dystans 300 000 km ciągłej jazdy przez 134 dni bez wymiany oleju! Test był nadzorowany przez FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). To wydarzenie dało początek sloganowi firmy: „Olej rekordów świata” oraz było prekursorem długiej historii znakomitych osiągnięć. Firma posiada 522 oficjalne rekordy świata i jest wielokrotnym zwycięzcą Le Mans Grand Prix, Rajdu Monte-Carlo oraz Rajdowych Mistrzostw Francji.

Firma YACCO to producent środków smarnych segmentu PREMIUM. Jedyna na świecie fabryka zlokalizowana jest w Normandii, we Francji i dysponuje własnym, nowoczesnym laboratorium.

Źródło: YACCO

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę