Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika samochodu

Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika samochodu Pixabay_Kawa
25.5.2023

Silniki spalinowe wykorzystują kontrolowane eksplozje do generowania mocy. W trakcie procesu spalania generowane są znaczne ilości ciepła, dlatego niezwykle istotne jest, aby silnik miał sprawny układ chłodzenia. Nieprawidłowo pracujący układ może nie być w stanie zabezpieczyć jednostki napędowej przed przegrzaniem. W skrajnych przypadkach, przegrzanie silnika może prowadzić do poważnej awarii, której naprawa może być bardzo kosztowna.

 

 

Kiedy jest za gorąco dla silnika?

Powszechnie przyjmuje się, że uszkodzenie elementów mechanicznych pojazdu może wystąpić, jeśli silnik nagrzeje się do temperatury wyższej niż około 120°C. Jednak każdy silnik i płyn chłodzący są inne. Czysta woda (bez koncetratu), zagotuje się w temperaturze około 100°C. Zamieszanie wody z odpowiednim koncetratem chłodniczym w propoecji 50/50 powinno podnieść temperaturę wrzenia do ponad 130°C.

W sytuacji przegrzania wskaźnik temperatury wskazuje zbyt wysoką temperaturę silnika. Na desce rozdzielczej może również zapalić się kontrolka ostrzegawcza tempertury płynu chłodniczego. W skrajnych przypadkach z okolic silnika będzie wydobywać się para wodna. Para wskazuje, że płyn chłodzący wrze i nie jest już w stanie skutecznie chłodzić silnika.

Dlaczego samochód się przegrzewa?

Istnieje wiele powodów, dla których auto może się przegrzewać, więc warto wykonać pewne działania diagnostyczne, aby znaleźć główną przyczynę. Oto kilka typowych przyczyn przegrzania.

Wyciek płynu chłodzącego

Jedną z głównych przyczyn przegrzania samochodu jest wyciek płynu chłodzącego z węży układu chłodzenia. Węże są odpowiedzialne za przenoszenie płynu chłodzącego z układu chłodzenia do silnika. Jeśli ulegną uszkodzeniu lub zużyciu, każda, nawet niewielka nieszczelnosć spowoduje wyciek płynu chłodzącego. Wówczas w silniku nie będzie krążyć wystarczająca ilość płynu chłodzącego, co po krótkim czasie spowoduje jego przegrzanie. 

Aby dotrzeć do najbliższego warsztatu samochodowego, należy uzupełnić układ chłodzenia wystarczającą ilością płynu chłodzącego, aby w drodze nie spowodować przegrzania. Może to wymagać kilkukrotnego zatrzymania się w celu sprawdzenia poziomu płynu chłodzącego. Pamiętaj, aby nigdy nie otwierać układu chłodzenia pod ciśnieniem, gdy silnik jest gorący.

Zapowietrzenie układu

Po wycieku płynu chłodzącego w układzie chłodzenia mogą pojawić się pęcherze powietrza. Pęcherze mogą spowodować zakłócenia w cyrkulacji płynu chłodzącego, prowadząc do nieefektywnego chłodzenia silnika i jeszcze większego jego przegrzania. Jest to ważny powód, dlaczego należy natychmiast zająć się wyciekiem płynu chłodzącego, aby zapobiec nagromadzeniu się powietrza, które może utrudnić przepływ czynnika chłodzącego.

Awaria pompy wody

Inną częstą przyczyną przegrzania samochodu jest awaria pompy wodnej. Pompa wody pełni kluczową rolę w cyrkulacji płynu chłodzącego w silniku oraz w chłodzeniu jego elementów. Niestety, pompa wody może ulec zużyciu lub uszkodzeniu (np.pęknięcie wirnika). Problemy z niesprawną pompą wody często są zauważalne lub słyszalne, co powinno być sygnał ostrzegawczym dla kierowcy lub mechanika samochodowego.

Niesprawny termostat

Każdy układ chłodzenia wyposażony jest w termostat, który reguluje przepływ płynu chłodzącego do silnika. Termostat pełni rolę kontrolera, który w zależności od temperatury silnika otwiera lub zamyka przepływ cieczy chłodzącej. Po uruchomieniu zimnego silnika, termostat powinien być zamknięty, co ogranicza przepływ płynu chłodzącego i zapobiega nadmiernemu schłodzeniu nierozgrzanego silnika. Gdy temperatura silnika zaczyna wzrastać, termostat stopniowo otwiera się, zwiększając przepływ cieczy. W momencie osignięcia przez przez jednostkę optymalnej tempertury i wydajności, termostat rozpocznie regulację przepływu w celu outrzymania temperatury na stałym poziomie.

Przegrzanie silnika

Przegrzanie silnika występuje, gdy układ chłodzenia gromadzi ciepło szybciej, niż jest w stanie je rozproszyć. Taka sytuacja może mieć miejsce podczas jazdy na wymagającej trasie z włączoną klimatyzacją lub przy stałym wysokim obciążeniu, na przykład podczas pokonywania stromych górskich przełęczy lub prowadzenia samochodu na torze wyścigowym. Jeśli układ chłodzenia nie będzie przystosowany do ciągłych obciążeń w takich warunkach, temperatura zacznie rosnąć. Jeśli zaś układ chłodzenia działa normalnie, temperatura spadnie niemal natychmiast po zdjęciu nogi z gazu.

Uszkodzona uszczelka głowicy lub kolektora dolotowego

Uszkodzone uszczelki głowicy lub kolektora dolotowego mogą objawiać się na różne sposoby. W przypadku takich uszkodzeń Powietrze często pojawi się w układzie chłodzenia. Dodatkowo, uszkodzone uszczelki głowicy mogą prowadzić do wycieków oleju.

Jeśli masz podejrzenia dotyczące uszkodzonej uszczelki głowicy, istnieje sposób na sprawdzenie jej stanu poprzez wykonanie testu szczelności. Polega to na wdmuchiwaniu sprężonego powietrza do otworów świecy zapłonowej. Wydostawanie się powietrza z określonego miejsca wskazuje na potencjalne uszkodzenia silnika. Nieszczelność w układzie chłodzenia może być silnym sygnałem uszkodzonej uszczelki głowicy.

Uszkodzony wentylator chłodnicy

Jeśli samochód zaczyna się przegrzewać podczas dłuższej jazdy z obniżoną prędkością lub częstymi postojami w zatłoczonym mieście, warto sprawdzić działanie wentylatora chłodnicy. Wentylatory chłodnicy są zaprojektowane do wciągania powietrza przez silnik, gdy pojazd nie porusza się wystarczająco szybko, aby zapewnić naturalny przepływ powietrza.

Pęknięta głowica lub blok

Chociaż bardzo rzadko się to zdarza, możliwe jest pęknięcie w górnej części przy głowicy cylindrów lub w dolnej części bloku silnika. Pęknięcie głowicy lub bloku jest poważnym uszkodzeniem i wymaga wymiany uszkodzonego elementu. Jednak taka sytuacja zwykle występuje jedynie w wyniku wielokrotnego i nadmiernego przegrzewania silnika.

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę