Najczęstsze usterki sond lambda

DENSO
18.1.2016

Aby ocenić, czy sonda lambda pracuje prawidłowo, należy przeprowadzić pełną kontrolę wizualną oraz testy działania. W jaki sposób na podstawie wyglądu sondy można ocenić przyczynę jej usterki?

  • W układzie zasilania występuje wiele czynników mających wpływ na pracę sondy lambda
  • Zużycie oleju, czy uszkodzenie głowicy może uszkodzić czujnik tlenu w spalinach
  • W wielu przypadkach sama wymiana sondy nie pomaga - trzeba zlikwidować przyczynę uszkodzenia

Przystępując do analizy, należy w pierwszej kolejności sprawdzić wtyczkę i przewód w celu upewnienia się, że nie są one uszkodzone. Jakiekolwiek uszkodzenia mają negatywny wpływ na sygnał z elementu pomiarowego. Następnie należy sprawdzić, czy na korpusie sondy nie ma śladów uszkodzeń, które mogłyby wskazywać na wgniecenie lub pęknięcie wewnętrzne. Ważne jest, aby element pomiarowy sondy był nienaruszony i zapewniał prawidłowe działanie. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy wtyczka jest czysta, nienaruszona i szczelna oraz czy nie ma na niej śladów smaru, oleju lub chemikaliów. Mogą one ujemnie wpływać na sygnał wyjściowy sondy, która jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczenia.

Stan normalny

Wygląd sondy:

  • Rurka ochronna elementu pomiarowego jest wolna od wszelkich zanieczyszczeń i ma kolor matowy.

Przyczyna:

  • Czyste spalanie w silniku będące efektem terminowych przeglądów i konserwacji.

Zanieczyszczenie środkiem niezamarzającym

Wygląd sondy:

  • Ziarnisty szaro-biały kolor, miejscami z zielonkawymi osadami.

Przyczyna:

  • Zanieczyszczenie wynikające z obecności płynu chłodzącego w cylindrach silnika.

Rozwiązanie:

  • Sprawdzić szczelność układu chłodzenia silnika, szczególnie uszczelkę głowicy i w razie potrzeby naprawić.
  • Wymienić sondę.

Zanieczyszczenie olejem

Wygląd sondy:

  • Rozległe ciemnoszare/czarne osady na rurce ochronnej.

Przyczyna:

Rozwiązanie:

  • Sprawdzić silnik pod kątem wycieków oleju lub zużycia i naprawić w razie potrzeby.
  • Wymienić sondę.

Zanieczyszczenie paliwem

Wygląd sondy:

  • Nadmierna ilość ciemnobrązowej lub czarnej sadzy.

Przyczyna:

  • Zanieczyszczenie spowodowane zbyt bogatą mieszanką paliwowopowietrzną. Przyczyną może być uszkodzona grzałka sondy lub wadliwy układ paliwowy.

Rozwiązanie:

  • Sprawdzić układ paliwowy i wykonać pomiar składu spalin.
  • Sprawdzić zasilanie grzałki sondy lambda (sondy co najmniej 3 przewodowe).
  • Usunąć usterkę.
  • Wymienić sondę.

Zanieczyszczenie dodatkiem

Wygląd:

  • Rozległe osady czerwone lub białe.

Przyczyna:

  • Zanieczyszczenie z powodu stosowania szkodliwych dodatków lub nadmiernej ilości dodatków. Niektóre składniki dodatków do paliwa mogą zanieczyścić element pomiarowy sondy. Składniki te, spalane w silniku, wytwarzają dymy, które mogą zanieczyścić lub zapchać element pomiarowy sondy.

Rozwiązanie:

  • Wyczyścić silnik i układ paliwowy w celu usunięcia dodatków.
  • Wymienić sondę.

Zanieczyszczenie ołowiem

Wygląd:

  • Błyszczące, ciemnoszare osady na rurce ochronnej sondy.

Przyczyna:

  • Zanieczyszczenie z powodu stosowania paliwa ołowiowego.
  • Ołów działa na platynę, która znajduje się w czujniku sondy i w katalizatorze.

Rozwiązanie:

  • Opróżnić zbiornik paliwa z benzyny ołowiowej i napełnić benzyną bezołowiową.
  • Wymienić sondę.

Po wykonaniu naprawy i wymianie zanieczyszczonej sondy lambda należy sprawdzić działanie katalizatora – zanieczyszczenie również mogło go uszkodzić, zmniejszając jego sprawność.

Źródło: DENSO

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę