Napęd elektryczny w osi tylnej

ZF
14.7.2017

Wizja pojazdów zeroemisyjnych firmy ZF nie tylko wskazuje drogę do bezwypadkowej mobilnej przyszłości, lecz również do mobilności bez szkodliwej emisji spalin. O dynamiczny napęd dba elektryczny system napędu osi o mocy 150 kW. Cały system napędowy wraz ze zintegrowaną elektrotechniką znajduje się w zajmującym niewiele miejsca, innowacyjnym, modułowym systemie tylnej osi o nazwie mSTARS (modular Semi-Trailing Arm Rear Suspension).

Ten kompaktowy system osi sprawia, że elektryfikacja platform pojazdów seryjnych jest szczególnie łatwa i elastyczna – również tych istniejących.

– System mSTARS oferuje klientom szerokie możliwości zastosowań w najróżniejszych segmentach pojazdów. Możliwe jest jego zastosowanie w pojazdach hybrydowych, pojazdach z ogniwami paliwowymi oraz pojazdach napędzanych elektrycznie w tym samym stopniu co połączenie z konwencjonalnymi modułami napędu na wszystkie koła lub naszym systemem aktywnego sterowania tylną osią AKC – mówi dr Holger Klein, kierownik dywizji techniki układów jezdnych w samochodach osobowych. – Konkretne zastosowanie w pojazdach z „Wizji Zero” świadczy o tym, jak szybko da się pokonać drogę do wydajnych samochodów elektrycznych lub hybrydowych. Dzięki temu producenci pojazdów z pojedynczym wariantem karoserii mogą reagować na zmieniające się wymagania rynkowe.

Elastyczność we wszystkich koncepcjach napędów

Montaż systemu mSTARS w miejsce zwykłych osi w pojazdach wymaga niewielkich zmian w karoserii. Po zintegrowaniu tej nowości firmy ZF da się zredukować ilość wariantów platformy i jednocześnie zwiększyć modułowo ich możliwości. To podkreśla aktualne zastosowanie w pojeździe z „Wizji Zero“, do którego realizacji firma ZF użyła przykładowo seryjnej platformy do pojazdów kompaktowych i pojazdów klasy średniej: Część układu napędowego firmy ZF o mocy 150 kW razem z przekładnią zębatą czołową, mechanizmem różnicowym i elektroniką energetyczną znalazła miejsce na środku wspornika osi mSTARS – tym samym pojazd porusza się zawsze w ruchu miejskim nie generując szkodliwej emisji spalin. Alternatywnie możliwe jest zamontowanie elastycznej i prostej osi ZF również jako wariantu nienapędzanego lub też z klasycznym napędem osi do pojazdów z silnikiem zabudowanym w tylnej części samochodu lub wersji z napędem na wszystkie koła. – Ten wielofunkcyjny system osi do samochodów osobowych począwszy od klasy pojazdów kompaktowych wzwyż to realizacja naszego wyobrażenia zarówno o inteligentnej koncepcji mechaniki, jak i czystej mobilności – podkreśla Klein.

Czysta, bezpieczna jazda

Oś mSTARS wyróżnia się dynamiką jazdy i wysokim bezpieczeństwem: pod obydwoma względami odpowiada ona skomplikowanym, konwencjonalnym osiom wielopołączeniowych w pojazdach klasy premium i pojazdach sportowych – i to wszystko już w wariancie podstawowym. Poprzez aktywne sterowanie tylnej osi AKC, które daje się połączyć ze wszystkimi modułowymi konfiguracjami osi, firma ZF zwiększa zwinność, komfort i stabilność pojazdów. Ponieważ kierowanie odbywa się również z udziałem tylnych kół, również bardziej zaawansowane systemy wspomagania działają lepiej, bezpieczniej i wygodniej. System mSTARS to odpowiedź firmy ZF na globalne megatrendy: nowy system tylnej osi przyczynia się zarówno do bez emisyjnej jazdy jak i większego bezpieczeństwa, a tym samym do wizji zero bez wypadków i szkodliwej emisji.

Źródło: Informacja prasowa ZF

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę