Nie tylko samochód

16.1.2015

Samochody ze środków transportu stają się prywatną przestrzenią wypoczynkową. Przykładem tego może być zaprezentowany kilka dni temu na salonie samochodowym w Detroit Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion. Jest to autonomiczny pojazd badawczy, który komunikuje się z otoczeniem dzięki wykorzystaniu matryc LED-owych. Dla przykładu, w trybie manualnego prowadzenia oświetlenie ma kolor biały, a w trybie jazdy autonomicznej - niebieski.

Dynamiczny profil F 015 z mocno opadającą przednią szybą wyróżnia się ekstremalnie krótkimi zwisami i długim rozstawem osi (3610 mm, czyli o 245 mm więcej niż w nowej limuzynie Mercedes-Maybach).

 W rezultacie kabina prototypu jest wyjątkowo przestronna. Ciepła kolorystyka oraz najwyższej próby materiały, takie jak drewno orzechowe o otwartych porach, delikatna skóra nappa w białym kolorze i powierzchnie z litego metalu, windują pojęcia komfortu i luksusu na zupełnie nowy poziom. Kluczowym elementem innowacyjnej koncepcji wnętrza F 015 jest system siedzeń z czterema obrotowymi fotelami, pozwalającymi siedzieć naprzeciwko siebie - kierownica automatycznie chowa się wówczas w desce rozdzielczej. Czterech pasażerów może wykorzystać czas spędzony w samochodzie do pracy, odpoczynku albo rozmowy. By ułatwić wsiadanie i wysiadanie, elektrycznie sterowane siedzenia obracają się po otwarciu drzwi o 30 st. w zewnętrznym kierunku.

 Kolejna istotna cecha prototypu to ciągła wymiana informacji między podróżującymi, oprogramowaniem pojazdu i otoczeniem. Informacje przekazywane są za pośrednictwem sześciu ekranów harmonijnie zintegrowanych z kokpitem instrumentów oraz bocznymi i tylnymi panelami. Pasażerowie mogą intuicyjnie sterować funkcjami pojazdu za pomocą gestów, ruchów gałek ocznych lub poprzez polecenia dotykowe.

Wysokowytrzymałe nadwozie F 015 Luxury in Motion zapewnia optymalne bezpieczeństwo i najwyższy poziom komfortu. Do jego budowy wykorzystano połączenie tworzyw wzmacniane włóknami węglowymi (CFRP), aluminium i wysokowytrzymałej stali. W efekcie konstrukcja nadwozia jest o 40 proc. lżejsza od obowiązujących obecnie standardów.

 Sztywna, wytrzymała struktura pozwoliła na pozbycie się środkowego słupka i zastosowanie nietypowej koncepcji drzwi, ułatwiającej zajmowanie miejsca oraz wysiadanie z kabiny. Przednie i tylne drzwi można otwierać niezależnie pod kątem 90 st. Odpowiedni poziom bezpieczeństwa to między innymi zasługa nietypowych, poprzecznych wzmocnień przebiegających pod szybami - w chwili zderzenia bocznego wypełniane są one powietrzem, zupełnie jak poduszki, i pochłaniają energię uderzenia.

F 015 Luxury in Motion to wizjonerska odpowiedź Mercedes-Benz na najnowsze, światowe trendy. Do 2030 roku liczba aglomeracji zamieszkiwanych przez ponad 10 milionów osób ma wzrosnąć z około 30 do ponad 40. Eksperci Mercedes-Benz przewidują, że z jednej strony pojazdy autonomiczne staną się mobilnymi biurami i miejscami relaksu, z drugiej - nowe technologie usprawnią komunikację między pojazdami, zwiększą bezpieczeństwo podróżowania i uczynią miasta bardziej przyjaznymi dla ludzi.

 Już dzisiaj wybrane aspekty jazdy autonomicznej są jednak rzeczywistością - seryjne Mercedesy "potrafią" samodzielnie wykrywać niebezpieczne sytuacje na drodze i odpowiednio na nie reagować, na przykład poprzez autonomiczne hamowanie. Wystarczy wspomnieć o takich elementach wyposażenia jak aktywny tempomat DISTRONIC PLUS z funkcją Steering Assist i Stop&Go Pilot, umożliwiający półautonomiczną jazdę w korku, czy asystent parkowania Active Parking Assist z PARKTRONIC.

Więcej zdjęć tego samochodu można obejrzeć w naszej facebookowej galerii pod adresem:

www.facebook.com/media/set/?set=a.942664922424655.1073741871.482017855156033&type=1

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę