Niemiecka dominacja
Rynek pojazdów używanych przeżywa w Niemczech rozkwit różnicując się przy tym w coraz większym stopniu.
„Wśród producentów pojazdów panuje tendencja do wykorzystywania nowych modeli do zajmowania coraz mniejszych nisz, co znajduje swoje odzwierciedlenie z odpowiednim opóźnieniem na rynku samochodów używanych” stwierdził dr Gerd Neumann, przewodniczący zarządu spółki DEKRA Automobil GmbH. Zgodnie z tym również zaprezentowany dzisiaj raport DEKRA na temat używanych pojazdów 2016 zawiera większą liczbę modeli niż poprzednio. Łącznie w tym roku ujęto 474 modeli. Pięć lat temu liczb a ta wynosiła tylko 232. Ponadto regularnie dodawane są nowe oceny specjalne i klasy pojazdów. Nowością w 2016 roku jest ocena specjalna w kategorii „Oldtimer”. Dzięki temu ten raport, w którym osoby kupujące pojazdy używane mogą znaleźć informacje dotyczące niezawodności poszczególnych modeli, w coraz lepszy sposób odzwierciedla panującą na rynku różnorodność.
W trakcie przygotowywania raportu eksperci DEKRA poddają ocenie wyniki około 15 milionów przeglądów okresowych pojazdów przeprowadzonych w ciągu dwóch lat. W statystyce ujęte są tylko te usterki, które rzeczywiście mają wpływ na ocenę modeli. Nie są uwzględniane typowe usterki eksploatacyjne, których wystąpienie związane jest z postępowaniem właściciela pojazdu, a nie z funkcjonowaniem danego modelu.
„W naszym raporcie osoby zainteresowane zakupem samochodu używanego znajdą szczegółowe informacje o typowych usterkach pojawiających się w poszczególnych modelach pojazdów. Jednocześnie każdy model zestawiany jest z odpowiednimi modelami tego samego segmentu rynku” mówi dr Gerd Neumann. „Dzięki temu możemy w konkretny i obiektywny sposób pomóc w zakupie samochodu używanego”. Miarodajność danych statystycznych wykorzystywanych przez DEKRA do przygotowania raportu na temat pojazdów używanych jest zapewniona dzięki przestrzeganiu minimalnej ilości przebadanych modeli. „W raporcie uwzględniane są bowiem jedynie dane dotyczące modeli, w przypadku których dla określonych zakresów przebiegu w czasie przeprowadzania analizy przebadano co najmniej 1000 pojazdów” – wyjaśnia członek zarządu DEKRA. Od lat do ogólnej oceny służy wskaźnik usterkowości DEKRA (DMI). Uwzględnia on, oprócz pojazdów bez istotnych usterek, także te z poważnymi defektami. Wskaźnik DMI oblicza się, odejmując od wartości procentowej pojazdów „bez poważnych usterek” wartość „poważnych usterek”. Wartość „poważnych usterek” nabiera tym samym większej wagi w analizie.
Ocena w oparciu o klasy pojazdów i przebieg
Objęcie badaniem w sumie dziewięciu różnych klas pojazdów, od pojazdów małolitrażowych po auta dostawcze, pozwala uzyskać miarodajne porównanie. „Dla nabywców samochodów używanych decydującą kwestią jest dokonanie oceny porównywalnych modeli w danej klasie. Decyzja o zakupie jest bowiem zazwyczaj podejmowana w ramach określonej klasy pojazdów. Porównywanie w ramach jednego bilansu usterkowości samochodu klasy luksusowej z samochodem małolitrażowym jest niemiarodajne” – stwierdza członek zarządu DEKRA. Raport DEKRA na temat używanych pojazdów przygotowywany jest od dawna na podstawie danych z przeglądów samochodów analizowanych z uwzględnieniem przebiegu, ponieważ według ekspertów DEKRA ma on większy wpływ na usterkowość pojazdu niż jego wiek. W przypadku dziewięciu klas pojazdów rozróżnia się trzy zakresy przebiegu (od 0 do 50 000 km, od 50001 do 100 000 km i od 100001 do 150000 km).
Zwycięzcy w poszczególnych klasach pojazdów
Pojazdy z najlepszym wskaźnikiem usterkowości DEKRA w poszczególnych klasach pojazdów (zazwyczaj z przebiegiem w zakresie od 0 do 50 000 km):
Klasa pojazdu (liczba modeli w raporcie | Zwycięzca | DMI |
Mini/małolitrażowe (56) | Toyota Yaris | 92,7 |
Klasa kompakt (45) | Honda Civic | 94,8 |
Klasa średnia (33) | Volvo S60/V60 | 96,6 |
Wyższa klasa średnia / wyższa klasa: (16) | Mercedes Benz CLS | 98,3 |
Sportowe/kabriolety (17) | Mercedes Benz SLK | 98,3 |
Terenowe/SUV (53) | Mercedes Benz klasy M | 98,5 |
Vany (47) | Mercedes Benz klasy B | 98,5 |
Małe samochody dostawcze (23) | Opel Combo | 84,8 |
Samochody dostawcze (15) | Renault Master | 80,4 |
Źródło: DEKRA
„Najlepszy we wszystkich klasach”
Pojazd, który uzyska najlepszy wynik, z uwzględnieniem wszystkich klas pojazdów i trzech zakresów przebiegu, otrzymuje tytuł „Najlepszy we wszystkich klasach”. W tym roku tytuł ten przyznano Audi A6 (DMI: 94,4), które wyprzedziło Mercedesa klasy E (93,0) i Audi Q5 (89,0). „W tej kategorii podstawę oceny stanowi długi zakres eksploatacji od 0 do 150 000 kilometrów. Dzięki temu uzyskujemy wiarygodne dane dotyczące większych przebiegów” – twierdzi dr Gerd Neumann.
Ocena według krajów pochodzenia
Samochody niemieckich producentów zwyciężają w pięciu z dziewięciu klas pojazdów. Dwa pierwsze miejsca zajmują samochody japońskie, natomiast kolejne – samochody szwedzkie i francuskie. Biorąc pod uwagę także najlepsze pojazdy z większym przebiegiem, okazuje się, że auta niemieckich producentów otrzymały 18 najlepszych ocen z 27 możliwych. Cztery najlepsze oceny przypadły Japonii, trzy Francji, a dwie otrzymały samochody ze Szwecji.
Ocena specjalna
„Oldtimer” po raz pierwszy w raporcie Nowością w tym roku jest ocena specjalna w kategorii „Oldtimer”. W tym miejscu wyszczególnione są modele pojazdów, które pojawiły się na rynku ponad 30 lat temu i mogą być rejestrowane jako pojazdy zabytkowe, a jednocześnie często można je spotkać na rynku samochodów używanych. „Ten segment rynku samochodów używanych jest zupełnie inny i tylko pod pewnymi względami jest porównywalny z pozostałymi segmentami. Dlatego wydzielenie własnej oceny specjalnej w ramach raportu DEKRA na temat używanych pojazdów jest dla nas logicznym krokiem” – wyjaśnia dr Gerd Neumann. Również w przypadku oldtimerów obowiązuje dolna granica 1000 egzemplarzy poddanych badaniu w ramach określonego zakresu przebiegu. Zakresy przebiegu pojazdów są dopasowane do typowych klas pojazdów i obejmują wartości od 50 001 do 200 000 kilometrów.
Popularna ocena specjalna „Klasyki ilościowe”
Ten podział zakresów przebiegu obowiązuje również dla znanej już oceny specjalnej „Klasyki ilościowe”, która po raz czwarty pojawia się w raporcie DEKRA na temat używanych pojazdów. Dotyczy ona modeli pojazdów, które od dłuższego czasu nie są już oferowane jako samochody nowe, ale są wciąż obecne na rynku samochodów używanych. Zakupem takich pojazdów są zainteresowane przede wszystkim osoby z niewielkim nudżetem. Ta ocena specjalna obejmuje obecnie 131 modeli. Spadek w porównaniu z ostatnim rokiem wynika z wydzielenia oddzielnej oceny specjalnej oldtimerów.
Kategoria „Nowość” bez rankingu
Również w 2016 roku w raporcie DEKRA można znaleźć wszystkie modele pojazdów, które od są obecne na rynku krócej niż trzy lata, w specjalnej, nieujętej w rankingu kategorii „Nowości”. W przypadku tych pojazdów mamy do czynienia z różnymi czynnikami, których wpływ może utrudniać przeprowadzenie oceny będącej przedmiotem raportu: Przykładowo nowe pojazdy właścicieli warsztatów są często inaczej traktowane niż starsze samochody używane. Natomiast z drugiej strony organizowane są wzmożone akcje ze strony producentów, których celem jest zmniejszenie ilości usterek. W efekcie dane statystyczne pochodzące z przeglądów okresowych dotyczące jakości pojazdów są miarodajne w ograniczonym stopniu. Nie ma bowiem możliwości dokonania rzeczywistej oceny porównawczej. Dlatego w raporcie DEKRA pojazdy te świadomie ujęto w oddzielnej klasie pojazdów spoza rankingu.
więcej informacji na oficjalnej stronie www raportu: www.gebrauchtwagenreport.com
Żródło: Informacja prasowa DEKRA