Niepozorne, a ważne

ZF Services
3.12.2015

Ukryte w głębi nadkola elementy zawieszenia to wyjątkowo niewdzięcznym tematem – ich wady są trudne do wychwycenia podczas rutynowej, wzrokowej kontroli stanu pojazdu, a większość usterek zostaje zdiagnozowana dopiero w trakcie okresowej wizyty w warsztacie.

Nawet niewielkie uszkodzenie czy niezauważalne z zewnątrz zużycie może mieć wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Uszkodzenia podzespołów zawieszenia najczęściej diagnozowane są dopiero wtedy, gdy kierowca zaczyna skarżyć się na problemy z utrzymaniem toru jazdy lub słyszy nietypowe odgłosy. Nie zawsze wiąże się to z uszkodzeniem amortyzatorów.
Systematycznemu zużyciu ulegają również przeguby kulowe w drążkach kierowniczych czy łożysko w kolumnie McPhersona. Ponieważ większość z tych elementów jest uszczelniona, oznaki ich zużycia są w pełni widoczne dopiero po demontażu. Łożysko kolumny McPhersona to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia łączący je z nadwoziem. W przeciwieństwie do łożyska wspierającego na tylnej osi, musi być skrętne, gdyż bierze czynny udział w manewrach skręcania, przenosząc ruch obrotowy całej kolumny. Ten gumowo-metalowy element wyposażany jest w łożysko toczne zlokalizowane w jego centralnej części. Wykorzystany w nim metal zapewnia stabilność, guma – elastyczność, a samo łożysko – zdolność obrotową całego podzespołu.

Trzeszczenie = uszkodzenie
W trakcie eksploatacji pojazdu i postępującego zużycia łożyska kolumny McPhersona, precyzja działania układu kierowniczego spada i wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Na zakrętach pojazd staje się niestabilny i „miękki”, a z układu zawieszenia wydobywają się trzeszczące odgłosy. Pogarsza się również kontakt opony z nawierzchnią, co przekłada się bezpośrednio na precyzję prowadzenia kół sterujących. To zdecydowane ostrzeżenie i ostatnia chwila na dokładne skontrolowanie podzespołów zawieszenia. Z punktu widzenia warsztatu, demontaż elementów zawieszenia wiąże się ze sporą ilością pracy. W zależności od marki samochodu, konieczne może być wyjęcie całej kolumny McPhersona, demontaż drążka stabilizacyjnego oraz rozdzielenie układu tłumienia od przekładni kierowniczej pojazdu. W celu wymiany wadliwego łożyska wymagane jest całkowite rozłożenie kolumny McPhersona. Zabieg ten jest pracochłonny, jednak absolutnie niezbędny dla zachowania bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Innym podzespołem ulegającym systematycznemu zużyciu są drążki kierownicze. Przeguby kulowe znajdujące się na ich końcach narażone są na uszkodzenie przy każdym najechaniu koła na próg zwalniający lub krawężnik czy wpadnięciu w dziurę lub na pobocze drogi. Proces ich zużycia przebiega często niezauważalnie dla kierowcy, a jego skutkiem może być niewłaściwa geometria zawieszenia i znaczące pogorszenie precyzji prowadzenia. Podobnie jak w przypadku łożyska kolumny, uszkodzenie drążków kierowniczych powinno skutkować natychmiastową ich wymianą w warsztacie.

Zapobieganie kosztownym naprawom
Wymienione w odpowiednim czasie łożyska kolumny McPhersona oraz drążki kierownicze zwiększają bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz w znaczący sposób pozwalają uniknąć kosztownych napraw w przyszłości. Eksperci ZF Services zalecają używanie części zamiennych jakości OEM, czyli takich, jak te montowane fabrycznie. Na rynku części zamiennych dostępna jest szeroka gama produktów niższej jakości, wytwarzanych z materiałów zupełnie innej specyfikacji niż elementy fabryczne. Produkty te często nie są sprawdzane pod kątem współpracy z innymi komponentami zawieszenia ze względu na brak procedur i dostępności specyfikacji dostarczanych przez producentów pojazdów. Ostatecznie w takich przypadkach ryzyko zużycia pozostałych podzespołów i koszt potencjalnych napraw spada na właściciela pojazdu.

Opracowano na podstawie informacji dostarczonych przez firmę ZF Services.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę