Nowa generacja amortyzatorów ZF

6.11.2012

W oparciu o nowoczesną analizę przepływu cieczy, firma ZF Friedrichshafen AG opracowała amortyzatory dwururowe z nowym typem zaworu. Zawór naprężenia wstępnego, stanowiący czwartą generację technologii tego rodzaju, pozwala połączyć optymalne parametry kierowania pojazdem, z wysokim komfortem i możliwie najcichszą pracą wszystkich podzespołów.

Amortyzatory dwururowe montowane są w milionach współczesnych pojazdów. Ich znaczeniu rynkowemu, podobnie jak w przypadku wszystkich masowo produkowanych części, towarzyszy jednak znaczna presja cenowa, która sprawia, że nakłady na ich rozwój są ograniczone. Opracowanie nowego zaworu oznacza nie tylko znaczący skok technologiczny ZF, ale również skuteczne zmierzenie się z tradycyjnym konfliktem pomiędzy dynamiką a komfortem jazdy.

Nowa technologia zaworu naprężenia wstępnego w amortyzatorach ZF, dostosowująca sztywność sprężyny niezależnie od naprężenia wstępnego, uwzględnia zależność pomiędzy siłą tłumienia a szybkością pracy tłoczyska. Liniowa krzywa charakterystyczna tłumienia oznacza spadek jego siły przy wolnej pracy tłoczyska, co można porównać do napełnionej strzykawki - do wolnego przesunięcia tłoka w dół potrzeba jest relatywnie mała siła. Jednak, im szybciej tłok musi poruszyć się w odwrotnym kierunku, tym większa siła jest do tego potrzebna. W związku z tym, że krzywa liniowa może utrudniać utrzymanie właściwego toru jazdy, ustawiana jest odpowiednio stromo, aby tłumienie nie było zbyt „miękkie" przy niskiej prędkości tłoczyska.

Krzywa degresywna (opadająca) rozwiązuje część powyższego problemu. W jej przypadku siła tłumienia od początku jest relatywnie duża i nie wzrasta w stałej proporcji do prędkości z jaką porusza się tłoczysko. Dzięki temu, tłumienie nie staje się nagle zbyt „twarde" przy dużej prędkości tłoczyska. Jednak większa siła tłumienia oraz jej strome przyrosty skutkujące zmianami charakterystyki, mają też wady - przede wszystkim sprzyjają wzrostowi hałasu i wibracji, co pasażerowie odbierają jak specyficzne dudnienie.

W nowej generacji amortyzatorów, ZF polega na zaworze wykorzystującym liniową krzywą charakterystyczną tłumienia oraz naprężenie wstępne. Dzięki niemu, nawet przy niskiej prędkości tłoczyska, siła tłumienia jest zawsze wystarczająca. Liniowa krzywa charakterystyczna może też zostać odpowiednio „spłaszczona". W konsekwencji, zawór naprężenia wstępnego redukuje hałasy
i wibracje podwozia.

Jednocześnie, nowy zawór naprężenia wstępnego ma ulepszoną charakterystykę otwarcia oraz może być ustawiony zgodnie z potrzebami klienta - w konfiguracji sportowej lub komfortowej. 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę