Nowa kategoria B+ dla pojazdów powyżej 1,8 tony?

Nowa kategoria B+ dla pojazdów powyżej 1,8 tony? Pixabay – Clker-Free-Vector-Images

Komisja Europejska przygotowała projekt dotyczący pojazdów cięższych niż 1,8 tony – będzie na nie obowiązywało osobne prawo jazdy, tzw. kategoria B+. I choć do tej pory mówiło się o podniesieniu limitu wagi pojazdu na kategorię podstawową (bo produkowane są coraz cięższe samochody), to w planach jest zmiana w dokumentach upoważniających do prowadzenia cięższych aut, a nie większa tolerancja prawna.

Kategoria B+ oznacza dodatkowe szkolenia i zdawanie egzaminu, po którym zdobywa się uprawnienia na pojazdy o DMC między 1,8 a 3,5 tony. Zmiana ta ma objąć zarówno użytkowników prywatnych, jak i osoby prowadzące w sposób zawodowy. Jeśli więc nowe przepisy wejdą w życie, dodatkowy kurs na B+ będzie czekał większość kierowców aut dostawczych, w tym m.in. kurierów.

Jak łatwo się domyśleć, za całym pomysłem stoją względy ekologiczne. Zamysł jest przy tym taki, by skłonić Europejczyków do przesiadki na mniejsze samochody, jednocześnie ograniczając popularność na przykład dużych SUV-ów. Rykoszetem może to jednak uderzyć w wielu przedsiębiorców, który po prostu potrzebują 3,5-tonowego samochodu do codziennej pracy. Dlatego też międzynarodowa organizacja przewoźników IRU już zaapelowała do Komisji Europejskiej o rezygnację z dalszej pracy nad tym projektem.

Źródło: 40ton.net

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę