Nowy Mercedes AMG GT Coupé tak bardzo AMG

Nowy Mercedes AMG GT Coupé tak bardzo AMG Mercedes-Benz

Mercedes-AMG GT Coupé drugiej generacji – oto nowy topowy model w ofercie Mercedes-AMG. Samochód, który łączy bardzo dynamiczne właściwości jezdne z jeszcze większą przydatnością na co dzień.

Jego charakter wyostrzają zaawansowane technicznie rozwiązania, takie jak zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z aktywną stabilizacją przechyłów, standardowa skrętna tylna oś i aktywna aerodynamika. Po raz pierwszy sportowe coupé przenosi swoją siłę napędową na drogę, korzystając z całkowicie zmiennego napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. To wszystko w połączeniu z 4,0-litrowym silnikiem V8 biturbo AMG. Architektura sportowego samochodu AMG z aluminiowo-kompozytową strukturą nadwozia pozwala wygospodarować wnętrze w układzie 2+2 – podróżujący mają tu poczucie znacznej przestrzeni i dużo miejsca na bagaż.

Aktywna aerodynamika zapewnia równowagę i wysoką efektywność

Kluczowym celem prac rozwojowych nad nowym AMG GT Coupé była wysoka efektywność aerodynamiczna. A konkretnie – odpowiedni balans pomiędzy niskim oporem powietrza a zmniejszonym unoszeniem. Sportowe coupé korzysta z rozbudowanych aktywnych elementów aerodynamicznych z przodu i z tyłu pojazdu. Wszystkie rozwiązania optymalizujące przepływ są harmonijnie zintegrowane z designem nadwozia. Efekt: aerodynamika nowego AMG GT Coupé spełnia złożone wymagania dotyczące stabilności jazdy, oporu powietrza, chłodzenia i hałasu powodowanego przez wiatr.

Mercedes_AMG_GT_Coupe_aerodynamika Mercedes-Benz

Rozwój aerodynamiki w szczególności demonstruje dwuczęściowy, aktywny system kontroli powietrza AIRPANEL. Łączy on sterowanie pionowymi listwami ukrytymi za dolnym wlotem powietrza w przednim zderzaku oraz poziomymi żaluzjami za górnym wlotem powietrza. Zwykle wszystkie listwy są zamknięte. Ta pozycja zmniejsza opór powietrza i umożliwia skierowanie powietrza w stronę podwozia, dodatkowo zmniejszając unoszenie przodu. Dopiero po osiągnięciu określonych temperatur predefiniowanych komponentów, gdy zapotrzebowanie na powietrze chłodzące jest szczególnie wysokie, następuje otwarcie żeber (drugi system – tylko od 180 km/h).

Kolejnym aktywnym elementem aerodynamicznym jest chowany tylny spojler, zintegrowany z pokrywą bagażnika. Zmienia on swoją pozycję w zależności od sytuacji na drodze. Jego oprogramowanie sterujące uwzględnia wiele parametrów, w tym prędkość jazdy, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne oraz prędkość skrętu. Powyżej 80 km/h spojler przyjmuje jedną z pięciu różnych pozycji kątowych, tak aby zoptymalizować stabilność jazdy lub zmniejszyć opór powietrza.

Mercedes_AMG_GT_Coupe_spojler_aerodynamika Mercedes-Benz

Również aktywny element aerodynamiczny ukryty w podwoziu, przed silnikiem, przyczynia się do uzyskania lepszego prowadzenia. To ważący około 2 kg profil z włókna węglowego – chroniony patentem projekt AMG, który reaguje na uruchomienie programów jazdy AMG i automatycznie obniża się o około 40 mm przy prędkości 80 km/h. W ten sposób tworzy efekt Venturiego, który przysysa samochód do nawierzchni i zmniejsza unoszenie przedniej osi.

4,0-litrowy silnik V8 biturbo AMG z dwiema turbosprężarkami twin-scroll

W momencie wprowadzenia na rynek nowy AMG GT Coupé będzie dostępny z 4,0-litrową jednostką V8 biturbo AMG o dwóch poziomach mocy. Silniki są montowane w całości ręcznie w firmowym zakładzie w Affalterbach, zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”. W topowym wariancie GT 63 4MATIC+ motor rozwija moc 430 kW (585 KM) i zapewnia maksymalny moment obrotowy 800 Nm w szerokim zakresie obrotów od 2500 do 4500 obr./min.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 315 km/h. W GT 55 4MATIC+ jednostka V8 generuje moc 350 kW (476 KM) i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 295 km/h.

Mercedes_AMG_GT_Coupe_silnik Mercedes-Benz

Mokre sprzęgło startowe dla skrzyni biegów

Przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G łączy załączanie przełożeń z ekstremalnie krótkimi czasami zmiany biegów i jest specjalnie dostosowana do wymogów nowego AMG GT Coupé. Konwerter momentu obrotowego zastąpiono tu mokrym sprzęgłem startowym, które nie tylko zmniejsza wagę skrzyni, ale dzięki mniejszej bezwładności masy optymalizuje też reakcję na polecenia wydawane pedałem gazu, zwłaszcza podczas sprintu oraz zmian obciążenia.

Wysoka użyteczność na co dzień dzięki nowej koncepcji wymiarów

Koncepcja wymiarów z opcjonalnym układem siedzeń 2+2 owocuje dużym poczuciem przestrzeni w kabinie. Funkcjonalność zwiększa tylna kanapa, odpowiednia dla osób o wzroście do 1,5 metra. Załadunek i rozładunek bagażu ułatwia duża klapa pokrywa EASY PACK z funkcją bezdotykowego dostępu. W razie potrzeby bagażnik można powiększyć, składając dzielone oparcie tylnych siedzeń.

Mercedes_AMG_GT_Coupe_bagaznik Mercedes-Benz

Nadwozie: lekka aluminiowa konstrukcja kompozytowa

Inteligentna mieszanka materiałów: aluminium, stali, magnezu i włókien materiałów kompozytowych zapewnia najwyższą możliwą sztywność przy niskiej wadze. W konstrukcji nadwozia zastosowano aluminiowy panel usztywniający od strony podwozia oraz zintegrowane rozpórki – przednią i tylną. Również panel instrumentów z magnezu oraz mostek z kompozytu włóknistego zawierającego mieszankę włókien szklanych i węglowych prezentują dążenie inżynierów do jak najlepszego połączenia materiałów.

Większa przyczepność i stabilność jazdy

Oba modele V8 są standardowo wyposażone w całkowicie zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Ten inteligentny układ łączy zalety różnych koncepcji napędu. Po pierwsze w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią zapewnia optymalną trakcję na granicy przyczepności. Po drugie kierowca może liczyć na wysoką stabilność i bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach: zarówno na suchej, jak i mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni. Przejście z napędu na tylne koła do konfiguracji 4x4 odbywa się w sposób ciągły, w oparciu o wyrafinowaną matrycę, która integruje inteligentne sterowanie z architekturą systemów samochodu.

Mercedes_AMG_GT_Coupe_felgi Mercedes-Benz

Elektromechanicznie sterowane sprzęgło w zmienny sposób łączy stale napędzany tył z przednią osią. Optymalny rozkład momentu obrotowego jest stale obliczany w zależności od sytuacji na drodze i życzeń kierowcy. Regulacja napędu odbywa się bezstopniowo – od zorientowanej na wysoką trakcję konfiguracji 4x4, z rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią w stosunku 50:50, do napędu wyłącznie tylnych kół. Oprócz przyczepności i dynamiki poprzecznej napęd na wszystkie koła poprawia dynamikę wzdłużną, zapewniając jeszcze większe przyspieszenie.

Zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z aktywną stabilizacją przechyłów

Do tego dochodzi zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL ze stabilizacją przechyłów. Aktywne elementy hydrauliczne zastępują tu konwencjonalne mechaniczne stabilizatory i w ułamkach sekundy kompensują poprzeczne ruchy nowego AMG GT Coupé. Adaptacyjne amortyzatory mają po dwa przyłącza hydrauliczne – jedno po stronie ugięcia, drugie po stronie odbicia. Komory amortyzatorów i przewody są bezpośrednio połączone przez zawory regulacyjne.

Mercedes_AMG_GT_Coupe_tyl Mercedes-Benz

Źródło: Mercedes-Benz

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę