Od 1 marca drożej na A2
1 marca 2017 roku Autostrada Wielkopolska SA wprowadzi nowe stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrady A2 Nowy Tomyśl–Konin (150 km) dla pojazdów kategorii 1 (motocykle, samochody osobowe) oraz pojazdów kategorii 5 (pojazdy ponadnormatywne).
Opłaty dla pojazdów osobowych i motocykli wzrosną o 2 grosze za jeden przejechany kilometr i wynosić będą 0,38 zł/km. Oznacza to, że za każdy z trzech 50-kilometrowych odcinków pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem kierowcy motocykli i samochodów osobowych zapłacą po 19 zł, a za cały ten fragment 57 zł, czyli o 3 zł więcej niż dotychczas.
Z kolei przejazd tym samym fragmentem A2 pojazdem ponadnormatywnym będzie w sumie o 30 zł droższy i wyniesie 570 zł.
Zmiana stawek opłat za przejazd 150-kilometrowym odcinkiem A2 będzie wprowadzona 1 marca 2017 r. od godz. 6.00 rano, a więc po zakończeniu zimowych ferii szkolnych.
– Podwyżka opłat wynika z faktu, że A2 między Nowym Tomyślem a Koninem jest jedynym odcinkiem autostrady A2, który w pełni finansuje i utrzymuje się z pobieranych od kierowców opłat. W przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których opłaty wnoszone przez kierowców pokrywają mniej niż 40% samych kosztów utrzymania, odcinek A2 Nowy Tomyśl – Konin nie jest dotowany z budżetu, ani zwolniony z podatku VAT. Konieczność spłaty zobowiązań, a także realizacji inwestycji związanych z utrzymaniem i rozbudową autostrady wymusza wprowadzanie podwyżek, aby pokryć realne koszty funkcjonowania autostrady – mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy AWSA.
Przychód z opłat, zgodnie z zapisami Umowy Koncesyjnej, w pierwszej kolejności przeznaczany jest na:
- bieżące zimowe i letnie utrzymanie autostrady w tym jej eksploatację,
- tzw. ciężkie utrzymanie (wzmocnienia nawierzchni, remonty i modernizacje),
- spłatę kredytów bankowych zaciągniętych na budowę autostrady (kredyt z EBI oraz banków komercyjnych),
- nowe inwestycje.
W najbliższej przyszłości planowana jest wymiana warstwy ścieralnej nawierzchni na odcinku Września–Konin, opracowywanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do rozbudowy obwodnicy Poznania (m.in. poszerzenia o trzeci pas ruchu 13 km odcinka obwodnicy od węzła Komorniki do węzła Krzesiny, dobudowy i rozbudowy ekranów akustycznych), a także przygotowanie do budowy Obwodu Utrzymania Autostrady we Wrześni.
Źródło: AWSA