Pełna stabilizacja

Przedstawiciele firm gazowych w większości oceniają ubiegły rok pozytywnie. Niektórzy wskazują jednak na spadek zainteresowania instalacjami gazowymi z uwagi na obniżające się, choć nieznacznie, ceny benzyny. Ogólna ocena jest jednak na plus.

Jak podaje „Gazeta Prawna” obecnie po polskich drogach porusza się ok. 2,6 mln samochodów zasilanych gazem LPG. To drugi wynik na świecie. Więcej samochodów na gaz zarejestrowanych jest tylko w Turcji. Obecnie koszt zakupu 1 litra gazu LPG stanowi ok. 48% ceny tej samej ilości benzyny bezołowiowej 95. Kierowcy jednak, z uwagi na kryzys, znacznie ograniczyli swoje podróże, stąd w ubiegłym roku zanotowano spadek sprzedaży autogazu (sprzedaż: 1,6 mln ton, spadek: 3%). Zdaniem ekspertów jest to też efektem lepszej wydajności nowoczesnych instalacji samochodowych oraz wzrostu, niestety, sprzedaży LPG w szarej strefie.

Rynkowi gracze
Ważnym wydarzeniem w 2013 r. w branży gazowej było przejęcie przez amerykański koncern Amerigas segmentu LPG od brytyjskiego koncernu BP. 3 lata temu ten sam koncern odkupił polski segment LPG od brytyjsko-holenderskiego Shella. Tym samym Amerigas na polskim rynku gazu płynnego, jak podaje „Gazeta Wyborcza”, ma teraz 23 proc. udziałów w sprzedaży LPG w butlach i do zbiorników oraz 13 proc. w sprzedaży autogazu. Firma ta przejęła również największy i najbardziej efektywny w Polsce terminal od odbioru LPG w Sławkowie. Drugi terminal AmeriGas znajduje się w Małaszewiczach. Od BP Amerykanie przejęli też parę rozlewni gazu.

Samodzielne tankowanie LPG
Co się jeszcze wydarzyło w ubiegłym roku na rynku? We wrześniu wprowadzono możliwość samodzielnego tankowania LPG na stacjach paliw. Prace legislacyjne trwały pięć lat. W związku z tymi zmianami na samodzielnych stacjach gazu płynnego oraz stacjach paliw płynnych, na których dokonuje się dystrybucji gazu płynnego, dopuszcza się obecnie możliwość utworzenia stanowisk przeznaczonych do samodzielnego tankowania samochodów autogazem. Stacje paliw, które zdecydują się na wprowadzenie samodzielnego tankowanie gazu płynnego LPG, muszą wprowadzić odpowiednie oznaczenia informujące klientów o możliwości samoobsługowego tankowania czy zainstalowanie odpowiednich dysz wlewowych (tzw. pistoletów) oraz czytelne instrukcje obsługi samodzielnego tankowania gazu płynnego w postaci piktogramów i tekstu. Jak oceniają eksperci, samodzielne tankowanie nie będzie raczej powszechne. Będzie to wybór i dowolność zarówno ze strony stacji paliw, jak i kierowców. Z badania przeprowadzonego przez TNS Polska jeszcze przed wprowadzeniem tych zmian wynika, że co czwarty kierowca (24%) i co trzeci tankujący LPG (33%) słyszał o planach dotyczących samodzielnego tankowania LPG. Natomiast aż 40% badanych uznaje wprowadzenie samoobsługi za nienajlepszy pomysł. Kierowcy mają wątpliwości, czy zmiany będą dla nich korzystne. Podnoszą tu głównie kwestie bezpieczeństwa, ale również wygody (trudno dostępne miejsce wlewu paliwa). Dodatkowo, ponad połowa tankujących LPG ma obawy, czy potrafiłaby samodzielnie zatankować swój samochód. Obawy związane z samodzielnym tankowaniem w większym stopniu mają kobiety (85% ), które w sytuacji pojawienia się na stacji samoobsługi deklarują, że i tak będą prosić o pomoc pracownika stacji (69%).

fot. Maciej Blum

Więcej w wydaniu 2/2014 „autoEXPERTA”

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę