Pierwsze w pełni elektryczne ciężarówki FUSO eCanter już w sprzedaży

Daimler
27.12.2017

Daimler Trucks przekazał europejskim klientom pierwsze egzemplarze swojej w pełni elektrycznej ciężarówki Fuso eCanter. Renomowane i działające globalnie firmy logistyczne DHL, DB Schenker, Rhenus i Dachser stawiają na w pełni elektryczną, lekką ciężarówkę produkowaną seryjnie.

W usługach kurierskich na obszarach miejskich oraz przy realizacji rozmaitych zadań spedycyjnych elektryczne eCantery będą w przyszłości stanowić istotny wkład w bardziej ekologiczny charakter flot tych firm. Prezentując w październiku tego roku markę produktów E-Fuso, Fuso jednoznacznie potwierdziła swoje zainteresowanie alternatywnymi napędami. W nadchodzących latach wszystkie modele ciężarówek i autobusów otrzymają dodatkowy, elektryczny wariant.

Mimo że wszyscy klienci są z branży logistycznej, to zastosowanie nowych pojazdów elektrycznych jest bardzo różnorodne. U wszystkich klientów pojazdy będą wykorzystywane do zadań, które do tej pory realizowane były przy użyciu konwencjonalnych napędów. Na decyzję o nabyciu Fuso eCantera wpływ mają rozmaite czynniki, takie jak redukcja hałasu i emisji szkodliwych substancji, wzrost ekologiczności floty, ale również czynniki czysto ekonomiczne. Przyszli kierowcy Fuso eCantera przechodzą specjalne szkolenie z obsługi/prowadzenia pojazdu. Klienci uzyskują pojazdy w ramach 24-miesięcznego najmu długoterminowego poprzez CharterWay – eksperta w sprawach wynajmu pojazdów użytkowych, należącego do koncernu Daimler.

Fuso eCantera to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód ciężarowy z napędem w pełni elektrycznym. W ciągu kilku najbliższych lat spółka koncernu Daimler działająca pod nazwą Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) planuje dostarczyć do wybranych klientów 500 ciężarówek nowej generacji. Rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej przewidziano na rok 2019. W Stanach Zjednoczonych nowe Fuso eCantery będą wkrótce jeździć dla firmy logistycznej UPS, natomiast w Japonii po 25 eCanterów trafi do flot sieci supermarketów Seven-Eleven Co., Ltd. oraz firmy Yamato Transport. Pierwszymi europejskimi klientami są firmy DHL, DB Schenker, Rhenus oraz Dachser.

W zależności od zabudowy i rodzaju zastosowania nośność podwozia eCantera może wynosić maksymalnie 4,5 tony. Elektryczny układ napędowy pojazdu zasilany jest z sześciu wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych o parametrach 420 V/13,8 kWh każdy. Zamiast konwencjonalnego silnika wysokoprężnego zastosowano silnik elektryczny z magnesami stałymi o mocy 180 KM, połączony z jednostopniową przekładnią na osi tylnej. 285 Nm momentu obrotowego dostępnego już od pierwszej sekundy jazdy sprawia, że ważąca 7,49 tony ciężarówka przyspiesza niemal jak samochód osobowy. Prędkość maksymalna eCantera jest ograniczona do 80 km/h jak we wszystkich innych pojazdach tej klasy tonażowej. Ważące około 600 kg akumulatory zapewniają zasięg powyżej 100 kilometrów, co w wielu przypadkach przekracza dystans pokonywany dziennie w lekkim transporcie dystrybucyjnym.

W trakcie październikowej wystawy Tokyo Motor Show firma MFTBC zapowiedziała pełną elektryfikację wszystkich ciężarówek i autobusów marki Fuso. Dzięki nowej marce produktowej E-Fuso firma MFTBC jest pierwszym producentem pojazdów z własną marką dla elektrycznych ciężarówek i autobusów. W nadchodzących latach wszystkie modele ciężarówek i autobusów otrzymają dodatkowy, elektryczny wariant. Wprowadzenie tych modeli na rynek będzie zależeć od technicznych możliwości realizacji oraz uwarunkowań ekonomicznych.

Źródło: Daimler

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę