Polska z najwyższymi kosztami utrzymania samochodu elektrycznego w Europie
Raport firmy LeasePlan na temat kosztu utrzymania samochodu elektrycznego w krajach europejskich zarysował się w szarych barwach dla Polski.
Według tego raportu Polska ma najwyższe miesięczne koszty posiadania (TCO) samochodu elektrycznego w Europie. Za taki stan rzeczy oczywiście odpowiada duża strata wartości auta przez jego początkowo wysoką cenę.
Całkowite miesięczne koszty posiadania samochodu elektrycznego w Polsce to ponad 4,3 tysiąca złotych, czyli niecałe 1000 Euro. Wyprzedzają nas oczywiście takie kraje jak: Hiszpania, Belgia, Niemcy, Wielka Brytania czy Czechy. Najtaniej pod tym względem jest w Grecji, gdzie TCO wynosi około 2,8 tysiąca złotych.
Szczegółowe dane prezentuje poniższy wykres przetłumaczony przez elektrowoz:
Polska najgorzej wypada pod względem wysokiej straty wartości samochodu, co obrazuje granatowy słupek. Gorzej wypada od nas tylko Szwajcaria. Odsetki od kredytów i leasingów są u nas średnie w porównaniu do Belgii i Norwegii, ale wyższe niż w Niemczech, co pokazuje pomarańczowy słupek. Niskie są u nas koszty napraw, bo na poziomie Słowacji, a wyższe niż w Wielkiej Brytanii i niższe niż w Niemczech – ciemnopomarańczowy słupek. Jasnozielone i ciemnozielone słupki pokazują, że ubezpieczenie i energia do ładowania w naszym kraju są dość tanie, ale za to stawki VAT są duże.
W efekcie Polska według raportu LeasePlan ma najwyższe koszty utrzymania pojazdu elektrycznego, co w dużym stopniu bierze się z braku dopłat do nich. Problem jest złożony, ponieważ wielu Polaków bez dopłat nie może pozwolić sobie na zakup tego typu pojazdu, a ich brak sprawia, że są one jeszcze droższe. Wkrótce jednak ma szansę się to zmienić, ponieważ rząd zapowiedział program dopłat w wysokości do 30% ceny zakupu samochodu elektrycznego.
Źródło: Elektrowoz