Poskromienie złośnika

Godula
10.7.2008
Na polskim rynku oprócz hamowni dla samochodów dostępne są również urządzenia, którymi można bez problemu zmierzyć moc coraz bardziej popularnych jednośladów.

Przykładem takiego urządzenia jest hamownia podwoziowa HPQ, skonstruowana przez firmę Godula Moto Sport. Służy ona do badania pojazdów ATV, czyli quadów oraz motocykli. Urządzenie jest proste w użyciu, a zmiana ustawień z jednego typu pojazdów na drugie zajmuje kilkanaście sekund. Łatwo demontowana blokada przedniej osi quada pozwala na bezpieczne i dokładne ustawienie pojazdu typu ATV podczas badania. HPQ umożliwia określenie parametrów pojazdów na stanowisku bez potrzeby wyjeżdżania na drogę. Podczas badania na hamowni zostaje zmierzony moment obrotowy i moc pojazdu, a w trakcie testu określane są również opory toczenia i przeniesienia napędu. Na podstawie otrzymanych pomiarów zostają wyliczone rzeczywiste parametry silnika. Uzyskane wyniki można wprost porównać z danymi producenta i na tej podstawie określić stan techniczny pojazdu przed zakupem lub pomagać podczas czynności serwisowych. W zależności od wersji hamownia może być wyposażona w układ do analizy składu spalin w czasie rzeczywistym. Opcjonalne są również inne układy pomiaru, np. temperatury oleju. Wyniki testów przedstawiane są w postaci czytelnych wykresów, na których można porównać wyniki z trzech testów motocykla lub wyniki trzech różnych motocykli z uwzględnieniem mocy, momentu obrotowego, oporów toczenia i mocy na kołach w wartościach rzeczywistych lub unormowanych, przeliczanych zgodnie z wybranymi normami. Hamownia podwoziowa pojazdów została wyposażona również w płynną regulację rozstawu osi oraz wysokości i szerokości mocowania przedniego koła motocykla, a także w blokadę przedniej osi dla quadów. Test może przeprowadzić jedna osoba. Sterowanie realizowanie jest zarówno z klawiatury komputera, jak i przenośnego pilota. Czas wykonania pojedynczego testu nie przekracza pięciu minut. Zakres dokonywania pomiarów obejmuje wszystkie pojazdy ATV i motocykle poruszające się po polskich drogach. Maksymalna moc mierzona to 350 KM, a prędkość do 350 km/h.

 ZASADA DZIAŁANIA

Hamownia HPQ dla quadów i motocykli jest hamownią inercyjną. Pomiar przebiega w dwóch etapach. Podczas pierwszego z nich koła tylne pojazdu rozpędzają rolkę o średnicy 400 mm i określonej laboratoryjnej bezwładności. W tym czasie obliczana jest moc na kole. Na początku drugiego etapu następuje wysprzęglenie i powolne wytracanie prędkości koła wraz z rolką. Ten test pozwala na obliczenie mocy oporów toczenia i przeniesienia napędu. Suma mocy wyliczonych podczas obu etapów daje moc silnika. W hamowniach inercyjnych występuje bardzo wysoka powtarzalność testów rzędu 0,1 ÷ 0,5%. Masa zastępcza rolki jest porównywalna z masą badanych pojazdów i w związku z tym test jest zbliżony do jazdy w warunkach drogowych. Najczęściej wyniki uzyskane podczas badania na typowych hamowniach inercyjnych nie stanowią rzeczywistych wartości mocy i momentu silnika pojazdu, gdyż obciążone są błędem wynikającym z nieuwzględnienia bezwładności elementów wirujących motocykla (koło, układ korbowo-tłokowy, zębatki). Jednak w hamowni HPQ udało się wyeliminować ten problem. Specjalnie dobrana rolka o dużej masie zastępczej zmniejsza wpływ bezwładności elementów wirujących motocykla. Dodatkowo, dzięki wieloletnim badaniom, udało się opracować program wykorzystujący zależność pomiędzy wymiarami zewnętrznymi poszczególnych elementów a ich momentem bezwładności. Użytkownik przed wykonaniem testu wpisuje łatwo dostępne parametry pojazdu, takie jak średnica felgi, rozmiar opony czy pojemność silnika. Są one następnie przeliczane i uwzględniane podczas określania wartości mocy i momentu obrotowego. Wartym uwagi rozwiązaniem jest możliwość przeprowadzenia tzw. „testu ekspresowego". Z możliwości takiej można skorzystać wtedy, gdy wykonywana jest seria testów jednego motocykla (quada) np. w przypadku strojenia. Po wykonaniu kilku testów, gdy wartość oporu na kołach nie ulega już zmianie, można w ustawieniach wybrać opcję „bez powrotu". Wówczas program nie mierzy już kolejny raz oporu, tylko korzysta z wybranej wcześniej wartości, co znacznie skraca czas pomiaru mocy do ok. 20 sekund.


Posiadanie takiego urządzenia w warsztacie dla motocykli z pewnością ułatwi ustawienie odpowiednich parametrów silnika. Choć opisywane przyrządy nie należą do najtańszych, to jednak warto wziąć pod uwagę ich zakup, bo w niedługim czasie taki
wydatek bez wątpienia się zwróci.

Tekst powstał przy pomocy firmy
Godula Moto Sport

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę