Praca w czasach wirusa

Arek Socha Pixabay
8.4.2020

W ostatnich tygodniach zamknięto uczelnie, szkoły, przedszkola, place zabaw, restauracje, galerie handlowe i miejsca spotkań. Jednak przedsiębiorcy kontynuujący prowadzenie działalności gospodarczej – np. zakłady mechaniki pojazdowej – muszą zwrócić szczególną uwagę, jak zabezpieczyć siebie i pracowników na wypadek kontaktu z koronawirusem.

W warsztacie samochodowym często dochodzi do kontaktu z klientem, co w obliczu epidemii związanej z koronawirusem może skutkować tym, że właściciel i pracownicy warsztatu trafią na kwarantannę. Aby temu zapobiec, podczas pracy w warsztacie konieczne jest stosowanie pewnych środków ostrożności.

Zacząć trzeba od samego kontaktu z klientem. Należy zwrócić uwagę, aby nie podawać sobie ręki na powitanie, a podczas rozmowy zachować bezpieczną odległość, która według wytycznych Ministerstwa Zdrowia wynosi 1–1,5 m. Ponadto należy koniecznie utrzymywać czystość i higienę stanowiska pracy, zwracając uwagę na to, by elementy często dotykane przez pracowników były regularnie przemywane środkiem dezynfekującym. Chodzi tutaj przede wszystkim o klamki w drzwiach, klawiatury komputerów, telefony, a także narzędzia i przyciski sterujące urządzeń, na przykład podnośników warsztatowych czy bram warsztatu.

Podobnie należy postępować z przestrzeniami, z których często korzystamy. Szczególną ochroną należy objąć przede wszystkim szatnie, toalety, stołówki czy kuchnie. Powinny być one regularnie czyszczone środkiem dezynfekującym lub detergentem.

Kolejnym zaleceniem jest utrzymywanie odpowiedniej higieny osobistej. Przy stanowiskach do mycia rąk zaleca się wywieszenie instrukcji poprawnego mycia rąk. W tej kwestii można się posiłkować instrukcją udostępnioną przez Główny Inspektorat Sanitarny pod adresem: https://gis.gov.pl/zdrowie/zasady-prawidlowego-mycia-rak/.

 

© Główny Inspektorat Sanitarny

 

Aby działania te były skuteczne, należy kontrolować, czy pojemniki z mydłem i płynami odkażającymi są regularnie napełniane i rozmieszczone w łatwo dostępnych miejscach. Także klienci powinni mieć do nich dostęp, aby na przykład po przekazaniu kluczyków czy po kontakcie z pieniędzmi podczas płacenia mogli umyć dłonie. W obecnej sytuacji zalecane są transakcje bezgotówkowe, np. płatność zbliżeniowa za pomocą karty.

Należy pamiętać, że wirus może być przenoszony także przez powierzchnie we wnętrzu samochodu. W związku z tym sensowne jest ograniczenie jazd testowych oraz dezynfekcja wnętrza pojazdu na przykład za pomocą ozonatora. Szczególnie ważne jest dokładne oczyszczenie kierownicy, kluczyków, okolic stacyjki lub przycisku włączania rozrusznika, dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego oraz klamek wewnętrznych i zewnętrznych.

Zasady te trzeba przekazać każdemu z pracowników i bezwzględnie wymagać zastosowania się do nich. Zwróćmy szczególną uwagę na to, aby podczas pracy nie dotykać okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu, a także przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Jeśli już musimy zakasłać, to zróbmy to w zagięcie łokcia, a nie w dłoń. Maseczki ochronne powinny nosić osoby chore, osoby opiekujące się chorymi oraz personel medyczny pracujący z pacjentami z podejrzeniem zakażenia koronawirusem

Co z częściami zamiennymi?

W przypadku zakupu części zamiennych konieczne jest robienie tego z rozmysłem. Nietrafione zakupy to także praca kurierów, którzy muszą wykonać nadmiarowe kursy. Jeśli już jednak robimy zakupy, zróbmy to przez telefon lub za pomocą portali zamówieniowych dystrybutorów. Wielu z nich zawiesiło możliwość bezpośredniego pojawienia się w oddziale, minimalizując tym samym ryzyko kontaktu personelu z klientami.

Jeśli jednak miałeś kontakt z osobą zakażoną koronawirusem SARS-CoV-2 i nie jesteś pewny, czy mogłeś się zarazić, powinieneś odpowiedzieć na poniższe pytania. Jeśli na którekolwiek odpowiedź brzmi „tak”, jesteś w grupie ryzyka zarażenia się wirusem.

  • Czy miałeś kontakt z osobą chorą w odległości mniejszej niż 2 m przez czas dłuższy niż 15 minut?
  • Czy rozmawiałeś z osobą zarażoną twarzą w twarz z bliskiej odległości?
  • Czy w gronie najbliższych przyjaciół lub rodziny masz osobę zarażoną?
  • Czy miałeś kontakt z osobą chorą w swoim gospodarstwie domowym, samochodzie, zamkniętym pomieszczeniu lub pokoju hotelowym?

Jeśli zaobserwowałeś u siebie lub pracownika takie objawy jak gorączka, kaszel, duszność i problemy z oddychaniem, bezzwłocznie powiadom telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłoś się bezpośrednio do oddziału zakaźnego albo oddziału obserwacyjno-zakaźnego, gdzie określony zostanie dalszy tryb postępowania medycznego.
Warsztaty samochodowe powinny bezwzględnie dbać o ograniczenie kontaktów z klientami. W szczególności tyczy się to osób, które sprowadziły samochody lub były za granicą w ostatnim czasie.

Czym jest koronawirus?

Nowy koronawirus SARS-Cov-2 wywołuje chorobę o nazwie COVID-19. Choroba objawia się najczęściej gorączką, kaszlem, dusznościami, bólami mięśni, zmęczeniem.

Jak często występują objawy?

Ciężki przebieg choroby obserwuje się u ok.15–20% osób. Do zgonów dochodzi u 2–3% osób chorych. Prawdopodobnie dane te zawyżone, gdyż u wielu osób z lekkim przebiegiem zakażenia nie dokonano potwierdzenia laboratoryjnego.

Na podstawie informacji Ministerstwa Zdrowia i Głównego Ispektoratu Sanitarnego

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę