Procedury kalibracyjne powiązane z regulacją ustawienia kół pojazdu

Przed konstruktorami samochodów postawiono cel - opracowanie i wdrażanie układów, które pomogą zmniejszyć liczbę osób zabitych i rannych na drodze, często w następstwie małego błędu. Aby ten cel osiągnąć, coraz więcej pojazdów jest standardowo wyposażanych w układy ABS i ESP. Niebawem do obowiązkowego wyposażenia aut dołączą: układ pomiaru ciśnienia w ogumieniu, adaptacyjny tempomat i asystent pasa ruchu. By w pełni wykorzystać możliwości większości wymienionych układów, kierowca powinien wiedzieć, jak z nimi współpracować (tego trzeba się nauczyć), a pracownicy serwisów - umieć obsługiwać samochody wyposażone w te układy.

Co to są procedury kalibracyjne powiązane z regulacją ustawienia kół pojazdu? Są to procedury, które dotyczą układów: stabilizacji toru jazdy, adaptacyjnego tempomatu Pracownik serwisu, który przystępuje do regulacji ustawienia kół lub osi pojazdu wyposażonego w wymienione układy, powinien wiedzieć o tych procedurach. Jeśli nie może ich wykonać, powinien ograniczyć się tylko do pomiarów ustawienia kół lub osi, jednak bez ewentualnej ich regulacji - nawet jeśli będzie ona konieczna. Regulacja ustawienia kół lub osi bez wykonania koniecznych kalibracji może spowodować nieprawidłową pracę tych układów, których te kalibracje dotyczą. Nie oznacza to jednak, że należy niezwłocznie wymieniać posiadane urządzenie do pomiarów ustawienia kół i osi. Trzeba jedynie pamiętać, że w niektórych pojazdach nie należy wykonywać regulacji ich ustawienia. Jeśli jednak myślimy o zakupie w najbliższej przyszłości nowego urządzenia do pomiarów ustawienia kół i osi, a stać nas na sprzęt z tzw. „wyższej półki", sugeruję sprawdzić, które z urządzeń oferowanych na rynku po zakupie współpracujących z nimi dodatkowych przyrządów lub urządzeń umożliwią wykonywanie omawianych w tym artykule procedur kalibracyjnych. Zerowanie czujnika kąta skrętu kierownicy, układu stabilizacji toru jazdy W samochodach wyposażonych w układ stabilizacji toru jazdy (ESP, DSC, ESC, VDC): zaleca się przeprowadzić te procedury po każdej regulacji ustawienia kół i osi są one konieczne po każdej regulacji ustawienia kół i osi, podczas której była regulowana zbieżność kół tylnych pojazdu. Gdy samochód jedzie na wprost, ten czujnik musi informować sterownik układu stabilizacji toru jazdy o tym, że kąt skrętu kierownicy jest równy zeru. Oczywiście, również kierownica powinna być ustawiona do jazdy na wprost, co gwarantuje, że przy jeździe w tym kierunku nie pracuje układ wspomagania. Wykonanie zerowania czujnika kąta skrętu kierownicy jest możliwe przy wykorzystaniu „fabrycznego" lub porównywalnego z nim testera układów elektronicznych dla pojazdu danej marki (rys. 1a). Rzadko jednak nawet serwis wykonujący również diagnostykę silników ma testery odpowiednie dla pojazdów różnych marek. Ponadto każdy z „fabrycznych" testerów ma specyficzny dla danej marki przebieg takiej procedury kalibracyjnej.

Firma Hunter oferuje moduł o nazwie CodeLink (rys. 1b), który umożliwia zerowanie czujnika kąta skrętu kierownicy między innymi w samochodach marek: Audi, BMW, Lexus, Mini, Toyota, Volkswagen. Moduł CodeLink (1, rys. 2) jest przyłączany do gniazdka diagnostycznego pojazdu i może komunikować się bezprzewodowo z urządzeniem (2) do pomiaru geometrii kół i osi firmy Hunter. Procedura zerowania czujnika kąta skrętu kierownicy wykonywana modułem CodeLink przebiega w ten sam sposób niezależnie od marki pojazdu i jest częścią programu do pomiarów i regulacji ustawienia kół i osi.

Więcej w wydaniu 7-8/2011 czasopisma autoEXPERT

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę