Producenci samochodów mogą zlikwidować nawet 80 tysięcy miejsc pracy przez rozwój elektromobilności

fabryka VW Poznań © VW Poznań

Udostępnij:

Upływający rok jest jednym z najtrudniejszych dla motoryzacji i samych pracowników, którzy zajmują się robieniem samochodów. Coraz mniejsze zapotrzebowanie na samochody i zmiana ich napędu na elektryczny powodują, że Daimler i Audi ostatnio ogłosiły, że w nadchodzącym czasie zlikwidują 20 tysięcy miejsc pracy. 


Najwięksi muszą się ratować

Audi ogłosiło, że zredukuje 9,5 tysiąca miejsc pracy do 2025 roku, ponieważ koncern Volkswagen musi przygotować się do kosztownego przejścia na produkcję samochodów elektrycznych. Daimler jednocześnie ogłosił kolejne 10 tysięcy zwolnień w swoich fabrykach. Niemieckie firmy dołączyły więc do światowych gigantów w postaci General Motors, Forda i Nissana, które rozpoczęły redukcję etatów już w zeszłym roku. Mercedes-Benz, Porsche i BMW mają ogłosić cięcia kosztów w 2020 roku.

Według danych Bloomberga w kolejnych latach producenci samochodów zredukują aż ponad 80 tysięcy miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym. Największe cięcia etatów mają nastąpić w Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Nawet szybciej rozwijające się gospodarki nie są odporne na ten trend i także będą musiały nieco zmniejszyć skalę swojej produkcji.


TOP w kategorii




Rynek i potrzeby się zmieniają

Fabryki muszą liczyć się z elektryfikacją w branży, autonomicznymi samochodami oraz serwisami carsharingowymi oferującymi pojazdy na życzenie. Nie tylko zmiana kierunku technologicznego samochodów jest przyczyną takiego stanu rzeczy, ale także napięcia handlowe, rosnące koszty utrzymania czy stłumione inwestycje.

Badania IHS Markit wykazują, że w tym roku na całym świecie wyprodukowano 88,8 milionów samochodów i lekkich ciężarówek, co oznacza prawie 6% spadku w stosunku do zeszłego roku. Niemiecka grupa VDA natomiast przewiduje, że ten trend utrzyma się w kolejnym roku i liczba wyprodukowanych samochodów spadnie do 78,9 milionów, co będzie najmniejszą liczbą od 2015 roku. Prezydent VDA, Bernhard Mattes, na konferencji prasowej podsumował badania swojej grupy, że zmiana technologiczna może kosztować pracę nawet 70 tysięcy ludzi w ciągu kolejnej dekady.

Źródło: Automotive News

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również