Przyczyną może być skrzynia…

Škoda
14.8.2017

Stan skrzyni biegów ma ogromny wpływ na poprawne działanie sprzęgła i żywotność dwumasowgo koła zamachowego. Kondycję przekładni można zweryfikować, co opiszemy na przykładzie samochodu Škoda Octavia I 1.9 TDI 130 KM (ASZ) z 6-biegową skrzynią biegów.

Opisywany w treści artykułu przypadek przedstawia nietypowe uszkodzenie sprzęgła lub elementów wysprzęglania zaraz po montażu skrzyni biegów. Analizując dokładnie temat, znajdujemy kompletnie zaskakującą przyczynę usterki. Dotyczy to bardzo popularnej w Polsce referencji o numerze 600 0013 00.

Objawy

  • brak problemów z tłumieniem drgań, dwumasowe koło zamachowe pracuje cicho,
  • po wciśnięciu pedału sprzęgła, dojeżdżając np. do świateł, samochód zaczyna sam jechać,
  • efekt ewidentnego niewysprzęglenia,
  • układ hydrauliczny sprawny, brak wycieków, siłownik bez zastrzeżeń,
  • nowa pompka sprzęgła,
  • sprzęgło zaczyna przenosić moment obrotowy za wcześnie (w innym punkcie niż wcześniej),
  • po zgaszeniu i uruchomieniu silnika sytuacja wraca do normy.

Weryfikacja

Na podstawie takich objawów pierwsze podejrzenie serwisującego pada na dwumasowe koło zamachowe. Dlaczego? Gdyż ta referencja ma bardzo duży w porównaniu do innych luz osiowy, tzn. że masę wtórną można odsunąć po osi od masy pierwotnej o kilkanaście milimetrów. Luz ten nie ma negatywnych konsekwencji i nie trzeba go weryfikować, o ile nie mamy do czynienia z uszkodzeniem czy wyeksploatowaniem, kiedy masa wtórna uderza o masę pierwotną. Wewnątrz pudełka znajdziemy informację, że dwumasowe koło zamachowe o numerze 415 0654 10, który jest składnikiem wspominanego zestawu sprzęgła, posiada znaczący luz kołyskowy i jest koniecznym elementem konstrukcji.

Rozwiązanie problemu

Po ponownym zdjęciu skrzyni biegów i dokładnej jej weryfikacji stwierdzono, że wałek sprzęgłowy ma ogromny luz wzdłużny. Skąd problem ze sprzęgłem? Otóż kiedy wciskamy pedał sprzęgła w trakcie dojeżdżania do świateł, wałek sprzęgłowy przesuwa się, powodując wzajemny kontakt tarczy sprzęgłowej z jedną z płyt dociskowych, co skutkuje transferem momentu obrotowego. Dlatego przy każdej wymianie sprzęgła, koła zamachowego czy nawet siłownika hydraulicznego stanowczo rekomendujemy kontrolę zużycia wałka sprzęgłowego przekładni. Jakikolwiek powiększony luz będzie powodował drastyczne skrócenie czasu pracy dwumasowego koła zamachowego oraz problemy ze sprzęgłem!

 

W skrzyni biegów np. FMH można zweryfikować luz bez demontażu. Wystarczy zdjąć plastikową zaślepkę tylnej części przekładni, aby dostać się do ułożyskowania wałka, które jest przyczyną opisywanego problemu. Używając śrubokrętu jesteśmy w stanie stwierdzić, czy luz jest duży. W opisywanym przypadku wynosił ok. 10 mm. Jedynym słusznym rozwiązaniem jest wymiana wypracowanej obudowy oraz kompletu uszkodzonych łożysk.
Więcej praktycznych informacji na www.repxpert.pl.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę