CASTROL analizuje czynniki, które mogą przyspieszyć popularyzację samochodów elektrycznych

panel dotykowy z ikonami © Castrol

Udostępnij:

W najnowszym badaniu CASTROL przeanalizowano czynniki, które mogą przyspieszyć popularyzację samochodów elektrycznych. Nowe badanie pokazuje warunki, jakie musiałyby zostać spełnione, aby większość konsumentów rozważyła zmianę samochodu na elektryczny. Kierowcy chcieliby, aby cena samochodów elektrycznych wynosiła 130 000 PLN (36 000 USD), a przy tym powinny się one ładować średnio 31 minut i mieć zasięg 469 km.

Dyrektor generalny Castrol Mandhir Singh wyjaśnia, w jaki sposób samochody elektryczne mogą odegrać ważną rolę w procesie redukcji emisji dwutlenku węgla w sektorze motoryzacyjnym.

Opublikowane przez Castrol nowe badanie powstało na podstawie opinii konsumentów, opiekunów flot oraz liderów przemysłu motoryzacyjnego na całym świecie. Ma na celu zaprezentowanie czynników mających wpływ na decyzje dotyczące zakupu pojazdów elektrycznych.

Aby większość społeczeństwa szybko przeszła na samochody elektryczne, cena takich pojazdów nie może przekraczać 130 000 PLN (36 000 USD), czas ładowania 31 minut, a ponadto muszą one zapewniać zasięg 469 km na jednym ładowaniu. Szacuje się, że rynek pojazdów elektrycznych może być wart 367 miliardów USD rocznie do 2025 r.1, jeśli zostaną spełnione wszystkie trzy wymienione wyżej warunki. Oprócz tego znaczenie ma m.in. odpowiednia infrastruktura: 70% ankietowanych konsumentów uważa, że większość nowych samochodów będzie miała napęd elektryczny, gdy stacje ładowania będą tak łatwo dostępne jak stacje paliw.

Grafika samochody elektryczne Castrol

Mandhir Singh, dyrektor generalny Castrol, wyjaśnia:– W przypadku branży motoryzacyjnej, na którą pandemia koronawirusa miała znaczny wpływ, samochody elektryczne mogą odgrywać główną rolę w przyspieszeniu redukcji emisji dwutlenku węgla. Badanie przeprowadzone przez Castrol wykazało, że konsumenci mają pozytywne nastawienie do przejścia na samochody elektryczne do 2024 r., jednak aby to pozytywne nastawienie przełożyło się na decyzje dotyczące zakupów, musimy się bardziej zaangażować w ten proces. Trzy warunki wynikające z badania Przyspieszenie popularyzacji samochodów elektrycznych jasno wskazują, na czym branża motoryzacyjna powinna się skupić, aby zwiększyć tempo „rewolucji elektrycznej”.

Badanie Castrol opiera się na ośmiu rynkach pojazdów elektrycznych na świecie (Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Japonia, Norwegia, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone)  i analizuje pięć kluczowych wyzwań, z którymi należy się zmierzyć, aby wspierać dalszy rozwój rynku samochodów elektrycznych. Wyjaśnia ponadto różnice priorytetów konsumentów i opiekunów flot.

Kluczowe wnioski z badań opinii, które zostały przeprowadzone od grudnia 2019 r. do stycznia 2020 r., są m.in. następujące:



2024 –rok samochodów elektrycznych?

Z badania wynika, że kierowcy rozważają zakup samochodu elektrycznego do 2024 roku. Niemal dwie trzecie (61%) badanych osób mówi jednak, że woli „poczekać i zobaczyć, jak sytuacja się rozwinie”. Z kolei ponad połowa (54%) opiekunów flot mówi, że czekają, aż konkurencja przejdzie na samochody elektryczne, zanim podejmą decyzję.


TOP w kategorii




Cena jest bardzo ważna

Cena jest głównym czynnikiem wpływającym na tempo popularyzacji samochodów elektrycznych. 63% badanych twierdzi, że zakup samochodu elektrycznego przekracza obecnie ich budżet. Badania dowiodły, że błędne wyobrażenia na temat kosztów konserwacji mogą powstrzymywać konsumentów przed przejściem na samochód elektryczny, ponieważ 65% z nich uważa, że utrzymanie samochodu elektrycznego jest bardziej kosztowne niż pojazdu z silnikiem spalinowym.

Chociaż kwota 130 000 PLN (36 000 USD) jest punktem krytycznym, biorąc pod uwagę średnią światową, różni się ona w zależności od rynku. Przeciętny japoński konsument jest gotów zapłacić maksymalnie 160 000 PLN (43 000 USD), podczas gdy konsumenci brytyjscy nie chcą przekraczać 110 000 PLN (30 000 USD).

Wymóg krótszego czasu ładowania

Konsumenci uznali czas ładowania za drugą najważniejszą barierę dla popularyzacji samochodów elektrycznych. Średni maksymalny czas ładowania, jaki osoby biorące udział w badaniu uznały za możliwy do zaakceptowania, wynosi 31 minut. Dwóch na trzech konsumentów uważa, że pojazdy elektryczne będą dominować na drogach tylko, gdy ich naładowanie będzie zajmowało w przybliżeniu tyle samo czasu, co napełnienie zbiornika paliwem w przypadku pojazdów spalinowych.

Konsumenci naprawdę martwią się, czy zasięg pojazdu będzie wystarczający

Zasięg jest trzecim co do ważności czynnikiem dla konsumentów. Trzy z pięciu badanych osób obawiają się, że może to być istotną przeszkodą w popularyzacji samochodów elektrycznych. Przeciętny kierowca oczekuje, że po jednym ładowaniu będzie mógł pokonać 469 km, czyli w przybliżeniu odległość z Londynu do Paryża. Jest to zaledwie 72 km więcej, niż specjaliści z branży samochodów elektrycznych mogą zaoferować już teraz (zgodnie z odpowiedziami, jakich udzielili w ankiecie). Dwóch na trzech konsumentów biorących udział w badaniu korzysta jednak z samochodu głównie podczas dojazdów do pracy lub na krótkich trasach. Może to oznaczać, że właśnie „niepokój dotyczący zasięgu” sprawia, iż preferują oni pojazdy mogące pokonać znaczną odległość na jednym ładowaniu.

Mandhir Singh, dyrektor generalny Castrol, dodaje: – Branża motoryzacyjna już pokazała, jak wiele może osiągnąć. Podczas pandemii koronawirusa udało się przestawić zakłady produkcyjne na produkcję urządzeń medycznych, które były znacznie bardziej potrzebne niż samochody. Wyzwaniem będzie teraz zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i przyspieszenie przejścia na samochody elektryczne. Punkt wyjścia jest już dobry – technologie stosowane w samochodach elektrycznych są stale udoskonalane. Zmniejszenie kosztów i czasu ładowania pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym zwiększeniu zasięgu, infrastruktury i oferty pojazdów będzie mieć decydujące znaczenie dla przekonania konsumentów do zmian.

Raport Przyspieszenie popularyzacji samochodów elektrycznych zawierający szczegóły badania i jego wyniki można pobrać tutaj: www.castrol.com/EV.

Gama olejów do samochodów elektrycznych Castrol

Castrol stara się wspierać przemysł motoryzacyjny w przyspieszeniu przejścia na pojazdy elektryczne dzięki ponad 100-letniemu doświadczeniu w zakresie środków smarnych dla branży motoryzacyjnej. Castrol to światowy lider w dziedzinie opracowywania olejów do hybrydowych i w pełni elektrycznych pojazdów. Produkty Castrol mają za zadanie poprawę wydajności i mocy. Ponad połowa największych producentów pojazdów na świecie korzysta obecnie z produktów Castrol do pojazdów elektrycznych do fabrycznego zalania2.

Linia środków smarnych Castrol do silników elektrycznych obejmuje oleje przekładniowe, płyny chłodzące i smary. Oleje przekładniowe Castrol pomagają przedłużyć okres eksploatacji układu napędowego, ponieważ chłodzą silnik elektryczny, umożliwiając jego pracę z wysoką wydajnością. Płyny do układów chłodzenia akumulatorów Castrol umożliwiają ich pracę przy niższej temperaturze, nawet w ekstremalnych warunkach, z zachowaniem optymalnych osiągów. W przypadku coraz większej liczby silników elektrycznych wymagane są smary specjalistyczne, które spełniają szeroki zakres wymogów, m.in. zapewniając odpowiednią moc i obsługę wyposażenia dodatkowego.

Castrol wspiera wiodące zespoły w e-sporcie motorowym, w tym zespół Panasonic Jaguar Racing Formula E, zapewniając im środki smarne podczas najbardziej wymagających wyścigów pojazdów elektrycznych. Firma jest także oficjalnym partnerem zespołu Volkswagen ID.R, który ustanowił nowy rekord świata wjazdu na szczyt góry Tianmen, a w 2019 r. pobił 20-letni rekord corocznego wyścigu górskiego Goodwood Festival of Speed.

1 Zgodnie z modelem ekonomicznym opracowanym z wykorzystaniem danych historycznych pochodzących sprzed kryzysu związanego z epidemią COVID-19. Pełną metodologię można znaleźć na str. 43 raportu „Accelerating the EVolution” (Przyspieszenie popularyzacji samochodów elektrycznych).

2 Na podstawie danych LMCA dot. 20 wiodących producentów OEM (sprzedaż nowych samochodów) w 2019 r. Używany do fabrycznego zalania silników OEM
Źródło: Castrol 

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również