Regeneracja silnika przy użyciu kompozytów metaloceramicznych

Ceramizer
23.7.2018

Ceramizery - to ogólna nazwa preparatów regenerujących i chroniących mechanizmy samochodów przed zużyciem wywodząca się od jedynej polskiej marki preparatu.

Jak działają Ceramizery?
Ceramizery to kategoria preparatów dodawanych do oleju, które pod wpływem temperatury (tarcia) łączą się z cząsteczkami metalu i odbudowują zużyte powierzchnie tarcia.

Utworzona warstwa ceramiczno-metalowa charakteryzuje się niskim współczynnikiem tarcia, a powierzchnia jest bardziej odporna na ścieranie, niż w przypadku kontaktu metalu - metal.

Taka warstwa ceramiczno-metalowa chroni silnik, przy normalnej eksploatacji. Namacalnym skutkiem działania preparatów jest podniesienie i wyrównanie ciśnień sprężania na poszczególnych cylindrach silnika. Analogiczny proces ma miejsce przy zastosowaniu Ceramizera dedykowanego do innych układów, takich jak skrzynia biegów manualna czy układ wspomagania lub tylny most.

Regeneracja przy użyciu Ceramizera polega na przywróceniu nominalnych rozmiarów i właściwej geometrii współpracujących powierzchni w mechanizmach, w których występuje tarcie, poprzez narostowe tworzenie warstwy ceramiczno-metalowej o unikalnych właściwościach.

© Ceramizer

Regeneracja przeprowadzana jest bez demontażu urządzeń, w trakcie ich normalnej eksploatacji, wystarczy dodać preparat do oleju (w silniku, skrzyni biegów, układzie wspomagania kierownicy) lub do paliwa (w przypadku uszlachetniacza paliw). Procesy termodynamiczne zachodzące na powierzchniach trących się, powodują narastanie warstwy ceramiczno-metalowej we wszystkich miejscach a szczególnie w miejscach zużytych (wytartych).  

Narastanie stopniowo stabilizuje się wraz ze zmniejszaniem się współczynnika tarcia, co prowadzi do samoczynnej optymalizacji szczelin trących się detali i po osiągnięciu wartości nominalnych, zatrzymuje się odbudowując powierzchnie w sposób prawie idealny. Oznacza to, że w miejscach bardziej zużytych (wytartych) i tam gdzie były rysy, odbuduje się grubsza warstwa niż w miejscach mniej wytartych, co w rezultacie prowadzi do odbudowy pożądanej geometrii trących się detali. W celu zwiększenia tarcia przez pierwsze 200 km jazdy z preparatem nie należy przekraczać 2700 obr/min. Proces budowy warstwy ceramicznej trwa 1,5 tys. km lub 25 motogodzin.

Cząsteczki Ceramizera charakteryzują się wysokim stopniem połączenia z metalem, przenoszą cząsteczki metalu (selektywne przenoszenie) w zużyte miejsca, gdzie występuje podwyższona temperatura spowodowana tarciem i tam dyfundują. W tych miejscach połączone cząsteczki metalu i Ceramizera (dyfundując), odbudowują powierzchnie tworząc warstwę ceramiczno-metalową.

© Ceramizer

W rezultacie dyfuzji Ceramizera z metalową powierzchnią, polepsza się struktura siatki krystalicznej metalu, tym samym utwardza i wypełnia się warstwa wierzchnia (powstaje trwała nierozerwalna ceramiczno-metalowa warstwa ochronna). Proces powstawania warstwy nazywany jest ceramizacją. Warstwa ta wypełnia, pokrywa i wyrównuje mikrodefekty i deformacje powierzchni poddawanych tarciu. 

Kiedy warto zastosować Ceramizer?
Preparaty typu Ceramizer nie są skuteczne w każdym przypadku. Mają pewne spektrum stosowania, w którym ich skuteczność jest maksymalna. Jeśli silnik, skrzynia biegów czy układ wspomagania nie znajdują się w stanie awaryjnym, aplikacja Ceramizera jest uzasadniona. Jest bowiem szansa, że słabsza wydajność podzespołu wynika z zużycia eksploatacyjnego i wówczas Ceramizer spełni swoją rolę rgeneracyjną. Jeśli natomiast mechanizm jest w stanie przedawaryjnym, Ceramizer nie pomoże.

Dlaczego warto zastosować Ceramizer?
Wśród ogólnie zaobserwowanych przez użytkowników korzyści ze stosowania Ceamizerów wymienić można:
• zmniejszenie zużycia paliwa (od 3 do 15%),
• łatwiejszy rozruch zimnego silnika – co jest szczególnie istotne dla parkujących zimą na zewnątrz,
• zmniejszenie zużycia oleju (redukcja dymienia),
• wyciszenie i wyrównanie pracy silnika,
• wyrównanie ciśnień sprężania we wszystkich cylindrach,
• w skrzyni biegów: wyeliminowanie trudności ze zmianą biegów (szczególnie zgrzytów)
• w układzie wspomagania kierowniczego: redukcja oporów

Ceramizer wykorzystuje zjawiska:
• Ceramizacji powierzchni metalowych która polega na wytworzeniu warstwy ceramiczno-metalowej na metalowych powierzchniach tarcia, w częściach maszyn i urządzeń, w czasie ich normalnej eksploatacji.
• Tzw. magnetyzacji oleju - dzięki technologi GP, cząsteczki oleju przylegają ściśle do powierzchni metali, tym samym polepszają smarowanie i odprowadzanie ciepła z ich powierzchni. 
Proces magnetyzacji oleju utrzymuje się do kolejnej wymiany oleju, ponieważ wraz z wymianą pozbywamy się namagnetyzowanych cząsteczek oleju.
• Selektywnego przenoszenia - swobodne molekuły metalu zawarte w oleju lub smarze są przenoszone w węzły tarcia i uzupełniają siatkę krystaliczną odbudowywanej powierzchni metalu. Proces ten w teoretycznych warunkach (bez wymiany oleju) prowadzi do bezzużyciowości trących się powierzchni detali. Zakładając, że nie musimy zmieniać oleju, to w wyniku procesu selektywnego przenoszenia mielibyśmy do czynienia ze 100% bezzużyciowością trących się powierzchni. Niestety olej ulega zużyciu, więc musimy go okresowo wymieniać tym samym pozbywamy się resztek cząsteczek Ceramizera® i proces selektywnego przenoszenia zanika. 

Ponadto technologia ceramizacji wykorzystuje zjawisko plateryzacji.

Wytworzone warstwy ceramiczno-metalowe pozostają skuteczne i trwałe na około 70 000 km przebiegu (w przypadku skrzyń biegów do 100 000 km przebiegu) lub 6000 motogodzin. Po tym przebiegu zaleca się ponownie zastosować preparat.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę