Roadshow po raz czwarty

Maciej Blum
23.6.2016

Tegoroczna edycja Sachs Roadshow 2016 różniła się od poprzednich przede wszystkim tym, że odbywała się w jednym miejscu – na torze Jastrząb pod Radomiem, a nie była cyklem spotkań organizowanych w różnych miastach.

W akcji tej wzięło udział 800 mechaników, którzy w wyznaczonym przez organizatora okresie osiągnęli najlepsze wyniki w zakupie części marek Sachs, Lemförder oraz ZF Parts w hutrowniach części zamiennych, takich jak Inter Cars, Inter-Team, Auto Partner, Gordon, Hart, Martex i Motorol.

W trakcie trwającego 8 dni cyklu szkoleń specjaliści ZF Services zapoznawali klientów z produktami oferowanymi przez ZF. Nie były to jednak szkolenia typowo produktowe, ale szkolenia czysto techniczne. W tym celu organizator przygotował samochody, na których symulowane były usterki różnych podzespołów.

Dla przykładu w Volkswagenie Passacie symulowano usterki osprzętu silnika dające objawy praktycznie identyczne z uszkodzeniami dwumasowego koła zamachowego. To szkolenie było szczególnie przydatne ze względu na problematykę reklamacji, które w bardzo dużej liczbie przypadków są odrzucane ze względu na błędne diagnozowanie usterki w samochodzie. Okazuje się bowiem, że bardzo wiele podzespołów może generować zachowanie silnika wskazujące na usterkę koła dwumasowego, takie jak „dzwonienie” podczas uruchamiania lub gaszenia silnika.

Na kolejnym stanowisku i na konkretnym przykładzie można było zostać przeszkolonym z techniki prawidłowej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Sama skrzynia nie była rozkładana na czynniki pierwsze, ale dla chętnych dostępne były przekroje najnowszych rozwiązań, czyli skrzyń 8 HP i 9 HP o odpowiednio 8 i 9 przełożeniach.

W trakcie spotkania zaprezentowano także nowy program ZF Services [Pro]Tech, czyli platformę wymiany informacji między producentami, dystrybutorami i warsztatami. Program ten zastąpił funkcjonujący „Original Sachs Service”, który został wygaszony. Warsztaty należące do OSS mogą bezpłatnie i bez problemu przejść do sieci [Pro]Tech. Kto nie był związany z OSS, chcąc wejść do [Pro]Tech, musi zapłacić 100 złotych wpisowego. Co otrzymuje się w zamian? ZF Services [Pro]Tech nie jest siecią serwisową samą w sobie, tylko partnerem na płaszczyźnie wsparcia technicznego. To oznacza, że nieważna jest przynależność warsztatu do jakiejkolwiek sieci warsztatowej, tylko chęć dostępu do wiedzy technicznej, wskazówek montażowych i technicznych, instrukcji, informacji o częściach i katalogów z serii standardowej oraz „Performance” – do zastosowań sportowych. Warsztaty, które zdecydowały się na przystąpienie do programu [Pro]Tech będą miały także dostęp do informacji o akcjach serwisowych. Polska jest pierwszym krajem, poza krajami niemieckojęzycznymi, w którym uruchamia się ten program. Nie będzie on jednak wprost skopiowany, tylko według zapewnień prezesa – Petera Rothenhöfera – będzie dopasowany do specyfiki rynku polskiego. W trakcie 8 dni szkoleń zebrano ponad 100 zgłoszeń warsztatów, które są chętne do przystąpienia do tego programu. 

Nie tylko wiedza

Oprócz szkoleń technicznych Sachs Roadshow 2016 dała możliwość przejazdu „taxi” w samochodzie Porsche 911 przystosowanym do wyścigów „Porsche Carrera Cup”. Ale oprócz „przewózki” na prawym fotelu uczestnicy szkolenia mogli sami zasiąść za kierownicą przystosowanych do wyścigów Volkswagenów Scirocco o mocy prawie 300 KM. W tych samochodach startowało się po przeszkoleniu na torze wyścigowym w zawodach o jak najlepszy czas.

Poza tymi atrakcjami przewidziano również możliwość jazdy slalomu na czas w alko-goglach, co okazało się niezwykle trudnym zadaniem, gdyż kierowca w goglach obsługiwał jedynie kierownicę, a pasażer przyspieszał i hamował.

Wśród tych atrakcji znalazło się także dużo konkretów w postaci wykładów prowadzonych przez przedstawicieli ZF Motorsport, którzy objaśniali różnice między rodzajami sprzęgieł stosowanych w samochodach seryjnych, tuningowanych i profesjonalnie przygotowanych do sportu. Jako przykład nowoczesnych technologii prezentowano sprzęgło stosowane w samochodach F1 i produkowane przez ZF. Aby uzmysłowić o co chodzi napiszę tylko, że waży ono poniżej 1 kg i ma średnicę mniejszą niż 10 cm.

Zdjęcia z tej imprezy znajdziecie w poniższej galerii.

O Autorze

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę