Rocznica powstania lakierni w zakładach Audi

8.5.2015

20 lat temu fabryka Audi w Neckarsulm uruchomiła własną lakiernię. Był to wówczas największy projekt inwestycyjny w historii tego zakładu. Lakiernia rozpoczynała od 600 karoserii dziennie, dzisiejsza dzienna wydajność wzrosła ponad dwukrotnie i wynosi 1300 pojazdów. Obiekt cały czas jest rozbudowywany.

- Lakiernia jest centralnym punktem fabryki Audi w Neckarsulm - mówi dyrektor zakładu Fred Schulze. W ubiegłych latach koncern inwestował w liczne jej modernizacje, po to, by proces lakierowania był jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska, by wydajność była wyższa, a jakość najbardziej optymalna. Obecnie największe środki inwestowane są w techniczne wyposażenie obiektu.
Na około 11 500 metrach kwadratowych będzie miejsce na nowe urządzenia do konserwacji przestrzeni zamkniętych. Ta dodatkowa ochrona antykorozyjna to ostatni etap przygotowawczy, zanim karoserie z lakierni trafią na linię montażową. Rozbudowa powinna zakończyć się w połowie 2016 roku. Wówczas całkowita powierzchnia lakierni w Neckarsulm wzrośnie do ponad 15 hektarów.

- Rosnąca kompleksowość produkcji była w ciągu ostatnich 20 lat naszym największym wyzwaniem, i jest nim do dziś“ - wyjaśnia Richard Vogel, kierownik lakierni. - W Neckarsulm produkujemy trzy razy więcej modeli niż kiedyś, jednocześnie lakierujemy dwa razy więcej samochodów.
Aktualnie w lakierni pracuje około 1070 osób. Vogel podkreśla: Także w przyszłości będziemy potrzebować dobrze wykształconych, profesjonalnych pracowników.
W związku z tym, Audi kształci między innymi lakierników samochodowych i zapewnia dalsze szkolenie na mistrza lakierniczego. Firma poprawia też nieustannie jakość pracy w lakierni i optymalizuje ją pod względem ergonomicznym.

W lakierni, na wszystkie przechodzące przez nią karoserie, nakładane są warstwy ochronne, a następnie odpowiednie warstwy kolorystyczne. W kilku etapach procesu, karoseria otrzymuje w sumie pięć warstw lakieru. Oprócz znanych lakierów uniwersalnych, metalicznych i perłowych, lakiernicy nakładać mogą również wielowarstwowe i wielokolorowe powłoki lakiernicze oraz tworzyć indywidualnie wybrane kolory. Od dwóch lat stosuje się tu również lakiery matowe. Powłoka nakładana na samochód ma grubość 120 mikrometrów. Jest zatem tak cienka jak ludzki włos.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę