Rozmawiali o warsztatach niezależnych

Bosch
22.11.2017

8-9 listopada w Warszawie odbył się XII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który zgromadził kilkaset osób bezpośrednio związanych z polskim rynkiem motoryzacyjnym. Tegoroczny kongres podzielony był na wiele sesji tematycznych. Jedna z sesji, przygotowana przez Organizację Pracodawców Motoryzacyjnych MOVEO, dotyczyła przyszłości, jaka rysuje się przed warsztatami niezależnymi.

Podczas Kongresu wiele mówiło się o elektromobilności, systemach przywołania auta do serwisu (autoryzowanego) oraz o zagrożeniu usunięcia uniwersalnego złącza diagnostycznego w samochodach. Nie mogło tych tematów zabraknąć również podczas sesji poświęconej przyszłości warsztatów niezależnych. Debatę zatytułowaną „Zmiany na rynku warsztatowym – czy przynależność do sieci warsztatowych gwarantuje rozwój?” prowadził Witold Rogowski. Na tytułowe pytanie odpowiadali: Robert Dierżanowski (kierownik ds. rozwoju koncepcji serwisowych w firmie Robert Bosch), Marta Ciesielska (z-ca kierownika ds. sieci własnych Inter Cars oraz manager projektu Młode Kadry) oraz Mariusz Maksym (koordynator sieci ProfiAuto Serwis). Warto zauważyć, że do udziału w debacie zaproszeni byli również organizatorzy innych sieci warsztatowych, jednak nie zdecydowali się wziąć udziału w dyskusji.

Sesja była podzielona na dwie części. W pierwszej prelegenci przedstawili wizje zmian na rynku usług serwisowych oraz przedstawiali działania jakie podejmują w swoich sieciach. W drugiej części sesji odpowiadali na pytania dotyczące przyszłości jakiej mogą spodziewać się warsztaty zrzeszone w tych sieciach.

Robert Dzierżanowski zwrócił uwagę nie tylko na zmiany technologiczne jakie obserwujemy w motoryzacji, ale również na zmianę podejścia klienta do naprawy jego pojazdu. Wg Roberta Dzierżanowskiego ewentualne wyeliminowanie uniwersalnego złącza diagnostyczne w najbliższych latach nie będzie oznaczało bankructwa warsztatów niezależnych. Zwrócił również uwagę na fakt, że w ostatnich latach znacznie poprawił się dostęp do danych technicznych.

Marta Ciesielska podkreśliła, że warsztaty współpracujące z firmą Inter Cars mogą spokojnie zajmować się naprawianiem aut – wszelkie wsparcie (od szkoleń technicznych, poprzez szkolenia menadżerskie aż po księgowość) mają zapewnione od strony organizatora sieci. Wsparciem dla warsztatów jest również wdrożony i rozwijany przez firmę Inter Cars program „Młode Kadry” będący olbrzymim wsparciem dla placówek oświatowych.

Na nowoczesne rozwiązania stawia również sieć ProfiAuto Service. Mariusz Maksym zwrócił szczególną uwagę na wdrażaną w ich sieci warsztatów aplikację ProfiAuto Manager, która ma być ogromnym wsparciem w zarządzaniu warsztatem samochodowym.

Jedno jest pewne: zmiany będą. Niestety nikt nie jest w stanie przewidzieć jak szybkie one będą i jak głęboko będą sięgać. Widać jednak, że administratorzy sieci warsztatowych trzymają rękę na pulsie, obserwują rynek i starają się podsuwać warsztatom gotowe rozwiązania. Fundamentalne pytanie: „Czy przynależność do sieci gwarantuje rozwój?” pozostało otwarte, widać jednak, że jeśli warsztat myśli perspektywicznie i chce obsługiwać nowoczesne samochody musi mocno współpracować z kimś, kto będzie go w wspierał w rozwoju.

Bardzo wymowny był ostatni slajd prezentacji i ostatnie zdania Witolda Rogowskiego: MOVEO ma przed sobą bardzo ambitny plan stać się platformą łączącą z jednej strony producentów oprogramowania diagnostycznego i dostawców informacji technicznych, z drugiej strony, skupiającą sieci warsztatowe dystrybutorów i producentów. Niezmiernie ważne jest, aby stworzyć i pokazać silną organizację zrzeszającą serwisy samochodowe bez względu na to, u którego dystrybutora zaopatrują się w części.

Przypomnijmy, że Organizacja Pracodawców Motoryzacyjnych MOVEO jest jedyną w naszym kraju organizacją wspierającą warsztaty niezależne.

Źródło: MOVEO

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę