Rozwiązania ZF - przyszłość transportu

13.11.2012

Podczas targów IAA w Hanowerze, firma ZF Friedrichshafen AG zaprezentowała liczne nowości będące zapowiedzią tego, co czeka branżę transportową w nieodległej przyszłości. Była wśród nich m.in. przekładnia automatyczna TraXon, niezależny układ zawieszenia IS 80 TF, oś AVE 130 oraz sześciostopniowa przekładnia automatyczna do autobusów.

ZF TraXon to automatyczna przekładnia, która jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pojazdów użytkowych na uniwersalne i ekonomiczne rozwiązania. Układ oparty jest na kompaktowej przekładni bazowej, która została zaprojektowana dla momentów obrotowych przekraczających 3,200 Nm, wyznaczając nowe standardy w kwestii stosunku rozłożenia przełożeń
i stosunku mocy względem ciężaru. Modułowa budowa układu zapewnia możliwość zestawienia z pięcioma odmiennymi modułami, przykładowo z modułem podwójnego sprzęgła lub/i z modułem hybrydowym generującym moc 120 kW. Obie te technologie są po raz pierwszy dostępne dla ciężkich pojazdów użytkowych.

Na potrzeby nowej przekładni, ZF opracował też system zmiany biegów PreVision GPS. Poprzez użycie sygnału GPS i wirtualnej mapy, układ sterujący pracą przekładni optymalizuje pracę skrzyni w celu zmniejszenia zużycia paliwa przez pojazd. System pozwala na uniknięcie niepotrzebnych zmian biegów poprzez stałą analizę topografii terenu.

Rewolucyjna technologia zawieszenia dla ciężarówek

Firma ZF zaprezentowała również innowacyjny układ zawieszenia podwójnej osi tylnej w pojazdach użytkowych. Jest on dużo lżejszy dzięki zintegrowaniu funkcji poszczególnych komponentów i wykorzystaniu nowoczesnych materiałów. Czteropunktowy wahacz ZF łączy pracę zawieszenia w płaszczyźnie poziomej i poprzecznej z aktywną stabilizacją rolkową. W przeszłości potrzebne były osobne elementy, spełniające każdą z tych funkcji niezależnie. Prezentowany układ to kompletne rozwiązanie wykonane z plastiku wzmocnionego włóknem szklanym (GRP). Element, wcześniej wykonywany był ze standardowego odlewu, w konsekwencji stracił na wadze około 11 kilogramów.

Wśród nowości pojawił się też układ zawieszenia przedniego koła w samochodach użytkowych, IS 80 TF. Wyeliminowano w nim element przegubu sterującego, co stanowi wartość dodaną zarówno dla producentów, jak i użytkowników pojazdów. Ograniczone wymiary sprawiają, że ci pierwsi mogą go montować praktycznie bez żadnych przeszkód. Zastosowane rozwiązanie poprawia komfort prowadzenia i charakterystykę jazdy oraz wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Dzięki wykorzystaniu układu IS 80 TF, pojazd traci około 40 kilogramów w porównaniu do rozwiązań ze sprężynami powietrznymi przy osi. Dzięki temu waga komponentów, które muszą być zainstalowane w celu spełnienia normy EURO 6, nie stanowi już takiego problemu.

Wydajna technologia przeniesienia napędu w autobusach

Podczas targów IAA, ZF zaprezentował też prototyp produkcyjny elektrycznej osi portalowej do niskopodłogowych autobusów miejskich. AVE 130 to oś, której elektryczny silnik generuje po 120 kW mocy na koło, przy maksymalnym obciążeniu osi 13 ton.

Z kolei sześciostopniowa przekładnia automatyczna ZF-EcoLife do autobusów (w ofercie ZF jest również jej wersja hybrydowa) pomaga nie tylko oszczędzać paliwo. Podczas jej konfiguracji, maksymalna prędkość obrotowa redukowana jest do około 700 obrotów na minutę. Pozwala to na ograniczenie poziomu emitowanego hałasu nawet o 6.4 dB(A), w porównaniu do konwencjonalnej przekładni automatycznej. Dzięki odpowiedniej konstrukcji, ZF-EcoLife umożliwia też efektywne korzystanie z wszystkich sześciu przełożeń oraz aplikacji zmiany biegów TopoDyn Life.

Na kursie ku przyszłości

Wśród prezentowanych na IAA nowości nie zabrakło również nowego, linearnego układu kierowniczego Servoline od ZF Lenksysteme GmbH, spółki joint venture ZF i Bosch, czyli adaptacji zębatkowego układu wspomagania na potrzeby samochodów użytkowych. To kompaktowe rozwiązanie pozwala na zaoszczędzenie miejsca podczas montażu i umożliwia większe kąty skrętne.

Uzupełnieniem nowej oferty ZF jest też regulowana pompa wspomagania Varioserv. Dzięki jej zastosowaniu w pojazdach ciężarowych, oszczędność energii wzrasta aż o 40%, a ogólne zużycie paliwa zostaje zmniejszone o około 0.2 litra na każde 100 kilometrów.

Aktualne informacje na stronie: www.zf.com

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę