Rozwój systemów bezpieczeństwa dla pieszych

22.8.2012

TRW Automotive wprowadza kolejną generację systemów bezpieczeństwa dla pieszych (PPS - ang. Pedestrian Protection System) - będących skutecznym i niezawodnym rozwiązaniem, wykorzystującym technologię pomiaru przyspieszenia i nacisku w celu wykrycia kolizji z pieszym.

,,Podczas gdy przemysł motoryzacyjny koncentruje się na rozwoju rozwiązań minimalizujących obrażenia pasażerów w trakcie kolizji jednego lub wielu pojazdów, ogólna liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych jest z roku na rok coraz większa", powiedział Peter Lake, wiceprezes ds. sprzedaży i rozwoju biznesu TRW. ,,Szacuje się, że około 35% ofiar wypadków drogowych na świecie to piesi oraz inne osoby, niebędące użytkownikami pojazdów. Poprawienie bezpieczeństwa w tej grupie stanowi obecnie ważny cel działań zarówno w dziedzinie aktywnych jak i pasywnych systemów bezpieczeństwa".

,,Ponadto, w wielu krajach rozwiniętych, liczba wypadków śmiertelnych wśród pasażerów spada szybciej niż ma to miejsce w przypadku pieszych, sprawiając że coraz większy odsetek wszystkich śmiertelnych ofiar wypadków drogowych stanowią piesi. Oznacza to konieczność rozwoju przemysłu właśnie w stronę rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo pieszych", dodaje Lake.Najnowsze systemy PPS firmy TRW wykorzystują dane z rozmieszczonych na całej szerokości przedniego zderzaka czujników ciśnienia i nacisku, współpracujących z maksymalnie trzema zdalnymi czujnikami przyspieszenia, wykrywającymi kolizję z pieszym i określającymi, z której strony pojazdu doszło do zderzenia. System ma również pomóc producentom samochodów w uzyskaniu 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa w Europie, gdzie bezpieczeństwo pieszych stanowi 20 procent generalnej oceny pojazdu.

Produkcja pierwszej generacja systemów bezpieczeństwa dla pieszych (PPS) firmy TRW prowadzona była od 2009 roku dla koncernu Porsche, a później również dla Chryslera. Systemy te wykorzystują zdalne czujniki przyspieszenia oraz dedykowaną elektroniczną jednostkę sterującą lub układ sterujący poduszki powietrznej. Bazując na algorytmie systemu PPS, układ wykrywa kolizję z pieszym i uruchamia specjalne podnośniki maski, których zadaniem jest zwiększenie dystansu do silnika pojazdu i złagodzenie siły uderzenia. Czujniki reagują na zderzenie, a aktywowane przez ładunki wybuchowe siłowniki podnoszą tylną część maski pojazdu w celu zwiększenia ochrony głowy pieszego. Pozwala to na zmniejszenie siły uderzenia, będącej najpoważniejszą i najczęstszą przyczyną urazów i wypadków śmiertelnych wśród pieszych.

Druga generacja systemów TRW działa na podobnej zasadzie, jednak wykorzystane w niej czujniki posiadają dodatkowe funkcje, poprawiające efektywność i niezawodność systemu. TRW przewiduje, że nowy system będzie gotowy do produkcji w 2016 roku.

Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej www.trwaftermarket.com. 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę