Rynek olejowy – sytuacja, prognozy, opinie

4.3.2013
Użytkując auto, na bieżąco trzeba pamiętać o wymianie poszczególnych płynów. Gdy przychodzi czas na olej silnikowy, wielu kierowców zastanawia się, czy go wymienić, czy też tylko uzupełnić. No i jaki olej wybrać?
W instrukcjach obsługi czy też książkach serwisowych producenci zawsze podają, kiedy należy wymieniać olej silnikowy. Wartość ta określona jest zawsze w przejechanych tysiącach kilometrów lub też przyjmuje się, że należy to robić przynajmniej raz na rok.

Czy i jakie oleje kupują kierowcy
W badaniu Moto Scan 2012, przeprowadzonym pod koniec ubiegłego roku, 77,2% pytanych stwierdziło, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiło olej silnikowy. 22.8% kierowców nie zrobiło tego. W porównaniu np. do roku 2005 stwierdzić należy, że odsetek kupujących spadł o kilkanaście procent. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że od tamtego czasu na naszych drogach pojawiło się o kilka milionów więcej aut, nie wpłynęło to w negatywny sposób na wielkość rynku olejów. Rynek olejów silnikowych jest nadal silny. Większość ankietowanych, bo aż 95,1%, podała, że kupuje olej w celu jego wymiany. Tylko dla 4,9% kierowców celem zakupu oleju było jego dolanie do silnika. Jeśli chodzi o rodzaje kupowanych olejów, na pierwszym miejscu są produkty syntetyczne (takie kupiło w ubiegłym roku 39% ankietowanych). Nieco mniej, bo tylko 38,6% badanych kierowców, wskazało na oleje półsyntetyczne, a 30,9% na mineralne. Z czego to wynika? Z faktu, że w nowych samochodach, które są oparte na nowych technologiach, stosowane są głównie oleje syntetyczne bądź półsyntetyczne, a mineralne używane są już tylko w silnikach starszych aut. Z czasem zmienia się udział poszczególnych rodzajów olejów w rynku. Zauważalny trend to umacnianie się pozycji olejów syntetycznych i półsyntetycznych, a coraz większy spadek sprzedaży olejów mineralnych. Wraz z postępem technologicznym w motoryzacji wiąże się również ilość kupowanego oleju. Z danych wynika, że jest on kupowany coraz częściej w celu wymiany (większe opakowanie), a coraz rzadziej „na dolewkę" (mniejsze opakowanie). Z danych można też wyciągnąć jeszcze jeden wniosek, mówiący o tym, że jeśli już kupowany jest olej „na dolewkę", to jest to najczęściej produkt tańszy, czyli mineralny. Pod względem objętości kupowanego oleju w ubiegłym roku na pierwszym miejscu był olej półsyntetyczny, na drugim syntetyczny, a mineralny na trzecim (odpowiednio: 38%, 31,4% oraz 30,6%).

Kryzysu nie ma, ale rozwój trochę słabszy

Zaprezentowane wyżej badania dowodzą, że rynek olejów dla motoryzacji cały czas ewoluuje. Może nie jest to w tej chwili zbyt szybki rozwój, jednak nie można tu mówić o jakimkolwiek zastoju czy kryzysie. - Na rynku zaawansowanych technologicznie olejów dla motoryzacji powszechnie ogłaszany w zeszłym roku kryzys nie był zauważalny - mówi Paweł Pura z firmy Motul. - Po raz kolejny odnotowaliśmy wzrost sprzedaży w Polsce. Jest to potwierdzeniem trendu poszukiwania przez klientów produktów uznanych marek najwyższej jakości. Panująca na rynku konkurencja wymusza jednak na producentach olejów pewne działania, które zapewniają im utrzymanie stałej pozycji w momencie choćby spowolnienia rozwoju: - W efekcie silnej walki konkurencyjnej postępuje obniżanie marży na wszystkich szczeblach dystrybucji, co znów wymusza ograniczanie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw - podkreśla Piotr Kasprzak z Liqui Moly Polska Sp. z o.o. - Jest nam zdecydowanie łatwiej uzyskiwać wzrosty sprzedaży dodatków do paliw i oleju oraz chemii warsztatowej niż samych olejów. Warto też podkreślić, że producenci olejów ściśle współpracują z producentami samochodów, aby produkty, które wytwarzają jak najlepiej zabezpieczały tak ważną część pojazdu, jaką jest silnik. - Bardziej wysilone konstrukcje, spełniające coraz ostrzejsze normy ochrony środowiska sprawiają, że każdy element silnika musi być w odpowiedni sposób zabezpieczony - stwierdza Anna Wilczewska z BP Europa SE Oddział w Polsce. - I tu widać największe zmiany.

Współpracując z producentami od momentu pojawienia się projektów na deskach kreślarskich dopasowujemy nasze produkty tak, aby w nawet najbardziej ekstremalnych warunkach w odpowiedni sposób zabezpieczały serce samochodu. Silną współpracę z producentami podkreśla również Cezary Wyszecki z firmy Shell: - Na rynku olejów do samochodów osobowych strategia najważniejszych światowych producentów nie zmienia się znacząco od lat. Współpracują oni z producentami samochodów i silników, inwestują w rozwój środków smarnych na etapie powstawania nowych konstrukcji oraz kryteriów, jakie musi spełniać nowy produkt. W związku z tym w ofercie znajduje się długa lista produktów dedykowanych do wybranych marek pojazdów.

Bardziej świadomy klient
Producenci olejów silnikowych, tak jak pytani o najważniejsze źródło informacji o olejach respondenci, coraz bardziej podkreślają znaczenie niezależnych warsztatów samochodowych i ich rolę w rekomendacji produktu odpowiedniego dla danego auta. Zdaniem Anny Wilczewskiej: - Pokazuje to zaufanie do naszej marki, jak i potwierdza pozycję wiodącego producenta i technologicznego lidera na rynku środków smarnych. Jak podkreśla Paweł Pura, ciekawym trendem wśród użytkowników olejów
jest wzrost świadomości i wiedzy na temat stosowanych środków smarnych. Konsumenci nie są już tak jak kiedyś podatni na reklamy producentów, a informacji na temat produktów spełniających ich coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania szukają u profesjonalistów, w prasie specjalistycznej, u znajomych oraz na forach internetowych. (...)

Sylwia Lewandowska-Klauza 

Więcej w najnowszym „autoEXPERCIE" 3/2013.  

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę